Hej har en fråga och fundering angående (Pulsonex Euro V) årsmodell troligtvis 2006-2007 Att konvertera den till pellets http://energysavingnow.com/products/pulsonex/images/euro.gif

Finns det nån som gjort detta och går det över huvud taget har tagit över ett hus med denna panna installerad men ser hellre att elda med pellets då jag ser det mer lönt inför framtiden.

Mvh johan
 
H
Det går nog inte att elda pellets i den pannan. Vore det en vanlig oljepanna så skulle det gå.
 
Ok NOG.. Då ser jag en liten ljusglimt iaf känns så dumt att kasta ut en så ny panna för att ställa dit en annan vad är det i den som gör att det inte går ?? nån som vet....
 
H
Pulsonex är kontinentala grejor. Försäljningsargumentet var kompakt yttermått och hög verkningsgrad med oljan.
Tekniskt fungerade pannan med pulserande förbränning av oljan.
Att den inte fungerar för pellets beror sannolikt på att själva förbränningsutrymmet är för litet. Rökgångarna är säkert inte heller ordentligt dimensionerade.
Pellets alstrar dubbelt så mycket rökvolym som olja vid samma effekt. Dessutom produceras en kvarts hink aska varje vecka som måste ha plats i pannan.
Inte heller alla svenska oljepannor fungerar bra med pellets. Nibe City och CTC 1100 är de två vanligaste pannorna och de kan man med fördel pelletskonvertera.
Gamla oljepannor har inget värde alls. Inte ens som metallskrot efter finanskraschen. En Nibe eller CTC oljepanna som är max 3 år gammal kan man få 2-3000 för av någon som vill ha den till pellets men övriga pannor är värdelösa. Oljan är heltenkelt för dyr.

Du kan ju mäta upp förbränningsutrymmets storlek och jämföra med en oljepanna. Förmodligen finns det bara ett litet hål för pulsonexapparaten i pannkroppen.
 
Då hjälper jag till att förtydliga:
Det går absolut inte att elda pellets i den pannan.
Den har för smala rökgaskanaler och för liten brännkammare.
Tror till och med att denna panna inte behöver ha en skorsten utan det räcker med ett typ 40mm avgasrör.

Mycket ekonomisk oljepanna kan man glädja sig åt att det är.

Hur hög är oljeförbrukningen idag ?
 
3 kubik om året ungefär.
Då får det bli en ctc 1100 och en viking bio brännare.
attans jag som trodde jag kunde haft lite tur ändå :(
 
Ok,

Gör man åt m3 olja så är det värt att konvertera.
Jag har en Nibe City årsm 2003 med Viking Bio som jag ska plocka ut idag faktiskt.
Du har PM Erdhage

mvh
 
H
Om det är någon brännare du borde undvika så är de Viking Bio. Omodern konstruktion och styrning och stor förbrukning av reservdelar som dessutom är ovanligt dyra. Risk att allt det du tjänar på att elda pellets går åt till att köpa delar till brännaren.
Moderna brännare är dessutom mycket lättare att handha.
Skulle nog välja Nibe City före CTC 1100 även om skillnaden är liten :)
 
Det som varit en slitdetalj är brännarröret på viking bion...MEN nu har dom gjort ett B-rör som är dubbeltjocklek...3 mm så slitdelar är nog inga problem ...Men Holmerz har helt rätt i att det finns "modernare" med digitaladisplayer inställningar...mm ..Men dyrare då man får det man hostar upp...;)

Mvh
 
H
Vet inte jag. Det är väl inte bara brännaröret som brukar få bytas. Finns dom som bytt allt som går att byta efter 4 år.

Priserna på beg. på blocket brukar variera, gammalt och nytt om varannat. Senast var en Eurofire ute för 6000.
Som att välja mellan genomrostad Opel och en toppenfin 945:a. om priset är detsamma. Gäller bara att fånga rätt tillfälle.

Hur är det nu, PX21 är väl en klassiker som aldrig går sönder? Brännaren alltå. :)
 
Min PX-21 har gått klockrent i snart 6 år ...Ett tändelement...bytt
Enkel konstruktion tyvärr ej digital ....Men.man ställer den på 14-16 kW mer behövs inte..;)
den går och går och...:)

Mvh
 
P PX-21 skrev:
Min PX-21 har gått klockrent i snart 6 år ...Ett tändelement...bytt
Enkel konstruktion tyvärr ej digital ....Men.man ställer den på 14-16 kW mer behövs inte..;)
den går och går och...:)

Mvh

Tjenna. Har har en Pellx 02a och inställningar sitter på och ej digital frågan e ska de stänga av sig någon gång eller kan den göra de för min går enbart på hög å låg helstiden men ibland blir de för varmt även på låg effekt och då vill ja ju den ska stänga av sig å starta när de gått ner 10grader men den brännare kanske inte är sån ? Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.