Funderar på att rese upp en timmrad friggebod av typen byggsats.
Den ska stå på 12 st "plintar"

Marken där den ska stå är lätt kuperad och lite sluttande.

Är det ända sättet att gräva djupa hål och gjuta plintar?
 
Om det finns berg under kan man gräva dit ner och sen stapla upp sten till rätt höjd, som man ställer huset på. fyrkantiga gatsten (modell större) använde jag till min friggebod.

Om du har packad grus under kan man mura en ram av leca.

Har du jord eller löst material under, välj plintar och gå ner till frostsäker djup för att slippa sättningar.
/CC
 
Tänkte också sätta upp en byggsats, friggebod 15 m2 på 12 "ben"
Marken är även här svagt sluttande i röjd skogsmark med synligt berg i övre delen. Tänkte hälla på några kubik grus för att jämna ut upp till den bakre "bergkanten" och sen bara ställa upp boden på plattor. Är det väldigt dumt ?
Skulle det sätta sig lite så är det väl bara att ta fram domkraften ?
 
Jag resonerade på samma sätt. Grävde gropar och hällde i grus som jag packade lätt. Lade på en stenplatta 40*40, och därefter ett lecablock som jag sedan ställde friggeboden på. Har hållt sig stabilt ett år nu, men sätter det sig tar jag fram domkraften.
 
Eller jag tänkte inte gräva gropar, utan bara hälla på grus och packa med en markvibrator, höjdskillnaden är kanske en halvmeter som mest så "grushögen" blir så hög på den punkt som är lägst idag. Sen se till grunden blir helt horisontell och sen ett par 40x40-plattor x 12. Behövs även lecablock ovanpå ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.