Hej,

Det är så att jag har precis köpt en lägenhet och vill riva ner ett par icke bärande väggar för att göra större kök och badrum.

Min snickare har sagt till mig att han inte kommer sätta igång arbetet förräns han har ett skriftligt papper från någon ansvarstagande konstruktör eller dylikt som godkänner rivandet.

Andledningen, säger han, är att lägenheten är gammal (1928) och även om väggarna inte är bärande så finns det risker, tex om lägengheten ovan har samma planlösning så sitter det då helt plötsligt ett par ton vägg som inte har samma stöd, och detta kan då leda till sprickor i väggar etc. Vilket snickaren är rädd för att ta på sig på sin försäkringe etc.

Hur ska man gå tillväga? Vem kan man kontakta? Besikningsman?

Mvh,

/ marcus
 
Börja med att kontakta bostadsrättsföreningens styrelse och hör med dem vad de tycker. Kanske kan de hänvisa dig till någon byggingenjör som använts tidigare och som de har förtroende för och som är insatt med husets kosntruktion.

För övrigt en förnuftig snickare du har hittat.
 
Hej,

Jag har pratat med styrelsen redan, men de hade lika lite koll som mig. :)

tack,

/ marcus
 
O
Du måste kontakta en byggnadsingenjör. Se till att hitta en som verkligen kan gamla hus! För att bara för att en vägg inte är bärande på ritningen så innebär det inte att den inte är bärande i verkligheten. På den tiden så var det inte säkert att alla ändringar kom med på ritningen!
Tänk på att du nästan alltid måste ha styrelsen godkännande vid såna stora ingrepp.

Byggnadsingenjören kommer då att gå igen ritningarna samt säkert också besöka huset. för att därefter kunna komma med ett utlåtande. Detta utlåtande gör att han tar på sig risken.

En viktig tanke i alla byggnader, framför allt de äldre husen, det är att egentligen är alla väggar bärande, även om dessa inte ser bärande ut på ritningen. Alla dessa väggar fyller en funktion.
 
Ok toppen. Jag tar kontakt med en byggnadsingenjör för ett utlåtande här i Malmö.

Tack så jättemycket,

/ marcus
 
Det är inte så att någon möjligtvis känner till en bra byggnadsingenjör som verkligen kan gamla hus i Malmö?

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.