Vi vill ändra planlösningen i vårt kök. Men hur?
Förslag emottages gärna :-D
SFDD43DE3A7581440D59193CE33EF8C317E_600x.jpg
Idag ser köket ut som ovan, men vi vill öppna upp mot vardagsrummet. Väggen är inte bärande men i hörnet mot hallen finns stammen (endast avluftning till taket så vi bor högst upp).
Min sambo tycker vi ska ta bort halva väggen, men vart ska man då laga mat tänker jag.
Så stor bänkyta som möjligt är ett önskmål och jag vill gärna ha spis och ho på samma sida. Men det känns rätt omöjligt.
Köket är ganska litet idag.
 
Hej,

En stor köksö rakt ut i vardagsrummet. Där kan du ha även ha diskho och ugn.
 
Specialsnickeri anbefalles! I ert kök är varenda kvadratmillimeter värdefull.

Jag bifogar skissidé. Dörren mellan hall och kök slopas. Spis och diskbänk flyttas mot yttervägg, där den runda väggen hävdas i bänklinjen för att utnyttja rummets volym maximalt.

Istället för kombinerad kylfrys föreslår jag två separata högskåp för mat. Alternativt behåller du kombinerad kyl/frys, och kompletterar med högskåp för ugn i bänkhöjd plus micro.

Högskåpet i hörnan (1) blir förvaring/städskåp med åtkomst från hallen. För att undvika konflikter när man öppnar luckor och lådor kan man göra bänkytan mot hallen (2) något grundare (smalare) än standard.

Ni har ett mycket svårmöblerat vardagsrum, som dessutom har en aning för liten fönsteryta. För att öka "luftigheten" tar ni därför bort väggen, som din sambo tycker. Köket kommer också att vinna på detta.
 
Redigerat:
Tack för ett mycket bra förslag!
Jag pratade om något liknade med med sambon idag och han tyckte det var bra men skeptisk då det skulle innebära att allt ljus från hallen (som är i söderläge) skulle försvinna.
Men jag ser det som så att bättre med mer ljus i vardagsrummet än sol i köket.
Tror du det skulle gå att flytta avloppet den biten det skulle kräva?
Stor kyl/frys känns som ett måste då vi snart har två barn och handlar en gång i veckan :)
 
Jag nästan visste att du skulle gilla det där med mer plats i frysen bättre än flådigt inbyggda ugnar i ögonhöjd. :)

Tyvärr har jag ingen aning om var ni har rörstammar i ert hus. Av allt att döma är det ett moderniserat hus med många år på nacken. Jag utgår från att det rör sig om en BRF, och då har vicevärden säkert alla VVS-ritningar hemma hos sig. I annat fall kan ni kontakta byggnadsnämnden.

Om era ingrepp blir bygglovspliktiga blir det ni själva som skickar in ansökan och betalar avgiften. Ni måste också ha föreningsstyrelsens godkännande.
 
Ja jag tycker ett praktiskt kök går före ett stylat. Men det får gärna vara både praktisk och snyggt.
Det enda jag vet om stammarna är att de är från -78 ;-) Tänkte mest om det skulle funka att dra rör bakom bänkskåpet mot hallväggen. Fallet kanske inte skulle räcka till. Men gubbens brorsa är röris så de där är sånt han kan kolla upp.
Huset är byggt 1881 så det är "kul" att renovera. Hittils har vi rivit ner en vägg, tagit ner innertak och kastat ut platsmattor och laminatgolv. Visst är det en brf, och vi har redan varit runt till ett par grannar och tittat in deras planlösningar.
En av de vi hälsade på har tagit upp ett hål till vardagsrummet som är lite smalare än det du föreslog men oj vilken skillnad.
Sen har han andra fönster så det går att ha bänkyta framför fönstret. Av någon konstig anledning är våra fönster 30 cm högre.

Bygglov behövs väl bara om man ska ändra på bärande väggar som jag förstått det? Vi kollar det mesta med föreningen när vi gör större ingrepp.
Väggen mellan kök och vardagsrum är en regelvägg med puts, vass och tidningspapper. Inga svårigheter att ta ner förutom allt damm från putsen som vår granne sa när han tog ner sin.
 
Ingrepp i VVS kräver bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.