Vi har ett dilemma....

Bor i ett radhus som vi köpte hösten -07 för 1 060 000 kr. Det ligger i ett samhälle 1,5 mil utanför stan.

För en tid sedan bestämde vi oss för att renovera vardagsrummet samt byta ut den gamla, men fungerande, braskaminen mot en modernare. Vi hittade en till kampanjpris 13 000 kr. Naiva och oerfarna som vi är trodde vi att den gick att koppla på den befintliga skorstenen...

Nu har vi fått veta att vi totalt med kamin, arbetet, byte av skorstenen landar på 45-5000 kr för hela kaminbytet....

Och till dilemmat - vi har helt plötsligt hittat drömhuset i stan!

Min fråga är: Hur mycket kan ett kaminbyte "betala igen sig"? Huspriserna där vi bor har stått gansk still sedan vi köpte - ett identiskt grannhus är ute på bud just nu och ligger f.n. på 1 100 000 kr, men då är deras hus lite mer fixat med 3-glasfönster mm.

Ska vi blåsa av alltihop, behålla den gamla kolossen från tidigt 80-tal och fräscha upp resten av rummet, eller satsa 40-50 000 kr och chansa.... Jag räknar inte med att gå med vinst när vi säljer, men vill gärna gå +-0....

Tacksam för råd!
 
Om ni inte gjort något med den gamla, dvs att den fortfarande står på plats och ni inte börjat riva så skulle jag inte byta ut kaminen. Jag skulle hellre lägga dom 50 på att renovera och snygga till huset så mycket det går. Nymålade väggar och tak och allmänt fräscha utrymmen har en förmåga att ge bättre betalt än vad det kostar att utföra detsamma. Det är min teori.
 
Tveksamt om endast braskaminen i sig betalar igen sig vid en snabb försäljning. Visserligen är jag på gång att installera kamin i stugan för att senare få en värdering. Å andra sidan har det bytts tak, elsystem, avloppssystem, kök, åtgärdats fuktskador och byggts ett badrum sedan förra värderingen.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men när jag tittar på hus så är det uppvärmningsekonomi och underhåll som är det som får min vågskål att röra på sig. I och med att jag vet vad en braskamin kostar att installera kommer inte det att vara den avgörande faktorn som får mig att lägga bud.

Jag håller med Anders om att låta den gamla kaminen vara. Fixa till småfixet och varför inte ta med kaminen till det nya huset om du redan har köpt den? :)
 
Tack för era synpunkter! Ja, det lutar nog mot en "budgetrenovering". Att det överhuvudtaget finns en effekti braskamin är ju ett plus för dem som köper!

Tyvärr kan vi inte ta med den nya till huset - där finns det öppen spis med insats.

Hoppas nu bara att firman inte tvingar genom köpet av kaminen - vi har beställt den, men ej hämtat och betalat än.
 
Returavgift på 20% kanske? Men vad är det mot 50'.
 
En yare braskamin skulle jag nog säga inte ger något högre värde alls i princip.

En braskamin jämfört med ingen alls ger nog dock en viss värdehöjning.

Och är den gamla icke-fungerande - ja då är det ju en annan sak...

50kkr lär ni dock inte få igen

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.