Hej!
Vi bor i en lägenhet i ett tegelhus från 1904-1905 där elen är utanpåliggande. Huset är från början byggt som bostadshus för arbetare som flyttade in till staden för att söka jobb i de nya industrierna och man kostade antagligen inte på det el när man byggde det, utan det är säkerligen draget i efterhand. Sedan dess är det nog draget och omdraget el i omgångar för det är en salig blandning av nya och gamla dragningar samt vägguttag, strömbrytare och kuldosor från flera olika årtionden.

Vi har renoverat stora delar av lägenheten, som var i dåligt skick när vi köpte den, och håller just nu på att dra om elen i den halvan där den inte fungerade alls (köket är ett framtida renoveringsprojekt och då dras elen i den halvan av lägenheten om i samband med den). Vi tog ett beslut om att inte fräsa in elen, eftersom det inte skulle vara ett stort företag att dölja elen överallt (bla runt takrosetter och på ställen där den är dragen i "skyddshöljen" av plåt/metall), och tänker alltså köra vidare på utanpåliggande. Lägenheten är ju ingen paradlägenhet med tjusiga stuckaturer, utan har verkligen någon slags "arbetarcharm" och är lite sned och vind. Dessutom är fastigheten illa renoverad framför allt under slutet av 70-talet och vi ville försöka bevara så mycket som möjligt av det som fanns kvar av det gamla.

Hur som helst. Det är förutsättningarna.
Frågan är bara vilken typ av strömbrytare och vägguttag vi väljer? Jag har tittat på såväl Gysinges som Byggfabrikens modeller i bakelit och poslin och försökt att googla och söka på olika elmuseum för att få en uppfattning om hur det kan ha sett ut (vilket ju är lite svårt eftersom vi egentligen inte vet när huset de facto fick el, utan bara kan gå efter hur gammalt det är), men är fortfarande osäker. Och nu MÅSTE jag bestämma mig, för jag klarar inte en sekund till av snubblande på förlängningssladdar (som ju absolut inte är speciellt tidstypiska... ;)) och oinkopplade taklampor. Jag har fattat det som att porslinet kom först, men de modeller jag hittar tycker jag ser yngre ut än bakelitmodellerna (som ju är sådär små som strömbrytare väl var förr?)? Vad väljer jag?

Jättetacksam för alla åsikter!
 
Jag skulle köra renoverade bakelitbrytare, antingen i svart eller vitt. Helst med vippströmbrytare eller runda knappar.

Vill du hellre satsa på något nyare så finns brytare och vägguttag på Claes Ohlsson som är snygga: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59042919
Kostar dessutom inte lika mycket som bakelitmodellerna.
 
Jag skulle också satsa på bakelitströmbrytare. Jag tror att det var absolut vanligast. Den modell som finns på Classe heter Eljo Renova och är gjord i modern plast, inte bakelit. Det har sagts flera gånger tidigare på forumet att den inte är särskilt bra i utanpåliggande variant, eftersom den monteras på en förhöjningsdosa. Och i ärlighetens namn är den inte så oerhört mycket dyrare om man beställer från manufactum.de (grossisten som levererar till Gysinge och Byggfabriken).
 
Tusen tack för svar!

Jag var först helt inne på bakelitbrytarna från Gysinge (http://www.gysinge.nu/frames.aspx?sectionId=957), men när jag åkte till Byggfabriken i Malmö för att kolla in hur deras brytare såg ut så påstod killen i butiken att jag absolut borde välja porslin före bakelit och då blev jag lite förvirrad. Den masonit-"klump" de hade tagit fram för att porslinsbrytarna skulle kunna användas till utanpåliggande el blev väldigt klumpig och jag tyckte inte att det blev så snyggt... Och nu har jag ju bara sett Byggfabrikens strömbrytare i bakelit live, men jag gillar nog Gysinges modell bättre. Egentligen borde vi kanske köra på svart som väl är originalfärgen (för det fanns väl inte vit bakelit "förr i tia"?), men med tanke på att vi byter pö om pö är vi kanske ändå inne på att ha dem vita så de smälter in mer med övriga installationer... Ständigt detta velande, men det är så många val!

Vimsan: Renoverade bakelitbrytare låter onekligen intressant, har du tips på var jag kan hitta sådant?

Konichiwa girl: Tack för site-tipset! Hittade inte strömbrytarmodellen som finns på Gysine, men vägguttagen (svårt att veta om det är samma uttag på Gysinge och Byggfabriken, men de ser ju skrämmande lika ut) är ju iaf en 100-lapp billigare/st mot Gysinge (lite billigare på Byggfabriken) trots kronans kassa värde... Nu är det ju bara en lägenhet, och inte ett helt hus, så så fasligt många vägguttag ska vi ju inte ha men 100 kronor/vägguttag blir ändå en slant (tja, beroende på hur mycket frakten äter upp så klart)!
 
Nej, Gysinge tar uttagen från manufactum och strömbrytarna från ett brittiskt företag. Jag gillar själv inte den bruna färgen på strömbrytarna! Duroplast heter materialet som de vita strömbrytarna är gjorda av, och det är ett kompositmaterial som bland annat består av bakelit. Men vit bakelit har ju förekommit sedan 30-talet i alla fall.
 
Tack för info!
Och det lutar nog åt vitt ändå... (Jisses, tur att vi bara har en lägenhet och inte ett stort hus att renovera med tanke på hur mycket jag velar bara för några uttag! ;-)) Jag vet inte riktigt heller vad jag tycker om den bruna färgen (har ju inte sett den live), men skulle det varit ett alternativ så hade jag velat att det skulle det ha funnits vägguttag i samma färg tror jag allt. Bara att hoppas att finishen på de vita är ungefär samma (de sitter ju iofs en bit ifrån varandra, men så det inte är helt uppåt väggarna) trots att det är olika leverantörer, men jag blev som sagt inte så förtjust i den modell på strömbrytare som Manufactum/Byggfabriken hade för utanpåliggande i bakelit. Svårt att sätta fingret på vad det är, men det känns bara som att lägenheten själv hade valt Gysinges modell om den hade kunnat prata...eller tänka. ;-)

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.