Jag har betonggolv med golvvärme. Värmen funkar bra.

Men kontakterna knäpper av och till otroligt ofta. Dagligen löper någon amok och stänger av/slår på kanske 40 ggr på en minut. De här knäppande ljuden gör mig vansinnig och man kan förmoda att det borde vara mer tröghet i systemet.

Installatören har varit här många gånger och har inte kunnat lösa problemet. Kännaren sitter visst i golvet (om jag nu förstått detta rätt) och att det finns möjlighet flytta detta till kontakten uppe på väggen. Resultatet blir då, enligt elektrikern, att golven då lättare känns kalla och det vill jag absolut inte.

Jag har låg elförbrukning trots golvvärme så det är framför allt slåav/slåpå-ljuden jag vill få bort. Har en låg basvärme på golven och värmer till stor del huset med vardagsrummets lilla pelletskamin och som funkar ypperligt. Det är ingen skillnad när pelletskaminen inte är igång.

Varför klarar inte elektrikern (som installerat all el i huset) av att fixa detta? Problemet är upptaget i 2-årsbesiktningen och nu har det gått ytterligare ett år och problemet verkar omöjligt att lösa.
 
vad är det för märke på systemet?
Själv är jag van vid tysta system.
 
Det låter som om det är fel på termostaten, det är numera ganska mycket elektronik i en termostat och det räcker med ett litet glapp så börjar relät att klappra. Golvvärme ÄR trögt så det hjälper inte att flytta givaren (gör inte det).

Har elektrikern försökt att byta termostaten?
Ett relä som ligger och klapprar slits ut onödigt fort och stör annan elektronik.

Protte
 
Hej!
Har tyvärr inga tips att komma med, utan lider istället av samma problem. Började för någon månad sedan. Men tipset är alltså att byta själva reglaget på väggen, eller har jag missförstått?
 
Vad är det för fabrikat?
 
Grundtipset är att byta "reglaget", det sitter en massa jox där bakom mer än bara ett vred.

Sedan kan det vara glapp i matningen eller att det är något med givaren men största problemet är troligen termostaten.

Protte
 
Kikar i byggpärmen: Givarelement NTC. Eljo termostater. Det gäller inte bara en givare utan samtliga! Vad jag minns var problemet inte störande det första året. Jag hade golvvärmen på lägsta nivå hela första sommaren för att torka ut stenhuset.
 
yonna, vad menar du med samtliga givare?
Menar du att detta knäppandet händer i flera olika termostater eller?
 
Om det knäpper så ofta som ca 1 gång per sekund så kan man misstänka att det finns någonting som stör signalen från givaren.

Prova med att ringa ELJO, det kan vara så att deras termostater är känsliga för störningar eller att det är ett annat känt problem. Har man lite tur kanske dom även har en lösning.

För den som har elektronikkomponenter hemma kan det vara värt ett försöka att lägga en liten kondensator över anslutningarna till givaren.
 
Tja, detta gäller termostaterna i bad, ateljé, vardagsrum och hall. Vad gäller köket har jag inte märkt något därifrån - kanske för att köket är genomgångsrum med lägre uppvärmning eftersom där finns ljusschakt upp till nock.

Ska nog ringa Eljo och fråga. Börjar tröttna på att elfirman inte lyckats lösa problemet.

Vad för elektronik kan störa hela bottenvåningen? Pelletskaminen (som elektrikern ansåg kunde vara felet) har elektronik men jag har testat med att inte ens ha den kopplad till nätet. Datorutrustningen finns i övervåningen.
 
Det kan ju inte vara så mycket annat än termostaten på väggen som ställer till det här. Hade det varit en enstaka slinga som krånglade så skulel man kanske kunnat spekulera i något "exotiskt" glappbeteende. Glapp borde inte uppträda på det här viset.

Men iom att det gäller flera slingor så tycker jag att det måste vara termostaten.

Till termostaten hör golvgivaren, jag tror att man byter både termostat och givare samtidigt, efterssom en givare typsikt inte är kompatibel med mer än en modell/årsmodell av termostat.
Om elektrikern har monterat givarna korrekt så skall det gå att byta utan att bryta upp golvet (kanske där haken ligger, han vet att de inte går att byta. "Hittar därför aldrig felet").
 
;) Jättetack för tipset! Jag ringde Schneider i Nyköping och beskrev problemet och där var det tydligen inte ett ovanligt fel ... man rekommenderade mig att kontakta elfirman som i sin tur får reklamera produkten. Jag frågade om man skulle behöva bryta upp plattan men det ska man inte behöva göra.

Man kan ju tycka att det är lite pinsamt att jag ska behöva gå förbi installationsfirman för att få problemet löst! :eek:

Guuu va man lär sig mycke härinne!

Man borde bygga nytt igen, med all den erfarenhet man fått genom hela byggprocessen. Men jag ska först njuta lite av mitt nöjda hus!
 
Aji skrev:
Hej!
Har tyvärr inga tips att komma med, utan lider istället av samma problem. Började för någon månad sedan. Men tipset är alltså att byta själva reglaget på väggen, eller har jag missförstått?

Ett gott råd till dig också - checka produktleverantören!
 
Fick du veta vad det var för fel då? Och är det åtgärdat nu?
 
Har inte fått tag på installatören än. Jodå, Schneider förklarade var felet förmodligen var men när det gäller el fattar jag ju nada. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.