Jag ska beställa en ny eldstadsplan i kalksten till en nyligen uppsatt rektangulär kakelugn från 1900-talets början som mäter 37 x 94 cm i basen. Eftersom den förra kakelugnen var borta sedan länge, kunde jag inte räkna ut hur stor den eldstadsplanen var.

Jag vore tacksam om någon med en ungefärligen jämngammal rektangulär kakelugn med dito eldstadsplan framför kunde dela med sig av planmåtten på ugnen respektive planen för att jag ska kunna göra en uppskattning om hur stor den nya eldstadsplanen bör vara.
 
Jag kapar tråden lite grann...då jag är i samma sits som trådskaparen med det undantaget att jag ska tillverka mitt skydd själv.

Ni med kakelugnar modell äldre, lägg upp foton här för tips om eldstadsplan och andra estetiska lösningar.
 
För egen del vet jag hur eldstadsplanen ska se ut – det är måtten på planen jag söker och gärna i kombination hur stor kakelugnen är i bottnen...
 
TorpAnders: Vad ska du använda för material?
 
Så här ser det ut hos oss.
 
  • kakelugn.jpg
Rasmusax skrev:
TorpAnders: Vad ska du använda för material?
Inte polerad mässing, möjligen bränd plåt eller ett stenmaterial i mörk/grå ton?

Ugnen knåpade jag upp solo så skyddet lär inte vara något problem i sammanhanget.
 
  • Kakelugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en zinkplåt. Det är rätt fint.
 
Vad säger sotarn om lösa skydd?



Kolla detaljerna på gjutjärnet..så läckert!
 
  • Gnist 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gnist 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rådgör detta med sotaren! För att eldstaden ska bli godkänd för eldning måste den uppfylla visa krav, som inkluderar storleken på stenhällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.