hej
Har nyligen köpt en 1,5 plans villa med rätt bra planlösning.
Uppvärmningen sköts huvudsakligen av en täljstensspis placerad på undervåningen som ger väldigt bra värme, har dock problem att få upp värmen på övervåningen och tänkte då montera en fläkt som blåste upp överskottsvärme vid kaminen via en kanal till övervåningen.
är detta en bra ideeller finns det andra lösningar?
Tacksam för svar
Mvh/Magnus
 
Har hört både bra och dåliga kommentarer om värmeförflyttare, de negativa har handlat om ljudnivå och att "effekten" varit dålig. En annan lösning jag hört är att placera takfläkt ovanför trappen för att få bättre luftcirkulation från nedervåning till ovanvåning.
 
Jag har monterat en värmeförflyttare från min vedspis i köket till alla rum (4) på övervåningen med spirokanaler och takventiler. Tänk bara på att skaffa en kanalfläkt med hög kapacitet. min är på 400 m3/h vilket är ett minimum.
 
A
Alternativt tvärtom.
En fläkt som trycker in sval luft in i uppvärmt utrymme...
Sval luft är tyngre, torde ge bättre verkningsgrad på fläkt.
Undertryck bakom fläkt, nånstans måste det balanseras.
Varm luft finns oftast i allrum, behövs i sovrum.
Fläkten snurrar in i allrummet, likaså gör ljudet...
 
Men vad har ni för erfarenheter då? Blev det nån skillnad? Någom som testat att trycka kallare luft från övervåningen ner till allrum?
Flera svar tack
 
Lånar tråden lite istället för att skapa en ny om samma fråga. Har ett 2-plans äldre hus med öppen planlösning på bägge plan. Kamin nere, en väldigt effektiv sådan. Blir utan vidare 35-40 grader i vardagsrummet nere när man eldar i den. I ena hörnet av huset finns trapphuset. Och det kommer upp varm luft där men det tar lång tid. Funderar på att ta hål i golvet på övervåningen i motsatt hörn av huset och blåsa ner sval luft från övervåningen. Borde inte den varma luften stiga upp bättre genom trapphuset då och "leta sig" mot rummet där fläkten finns?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.