Hej,

Hoppas någan kan hjälpaoss att kontrollräkna, vi är osäkra om det står rätt i våra deklarationer?

Vi sålde en bostadsrätt för 610 000 kr som vi köpte för 160 000 kr. Dvs en vinst på 450 000 kr. Med lite avdrag så blev våran vinst 430 000kr som vi har uppskov med, detta tog vi med oss in i nuvarande hus.

På deklarationen så står det Uppskovs ränta /avgift med 3590 kr för mig och samma för min fru på hennes deklaration.

Stämmer detta??

Snälla någon som kan hjälpa oss :surprised:

mvh Yllom
 
Undrade just detsamma....har ett uppskov på ca 560 000 och har fått en ränta på 9496 kr, jag har uppfattat att det ska vara på 0,5%

----------------------------------------------------

Hittade svaret på min egen fråga...

En ränta på 0,5 % av uppskovsbeloppet tas ut. Det sker genom att en schablonintäkt på 1,67 % av uppskovsbeloppet tas upp i deklarationen som inkomst av kapital.

Alltså, summan som står där är inte vad vi får betala, utan det läggs till inkomsten
 
Redigerat:
Det är inte skatten som står där, utan en schablonintäkt som sedan beskattas med 30% enligt sidan 13 i Dags att deklarera.
 
Ok! är trött så jag ställer en snabb fråga, är det en fast skatt på 30% eller läggs den på toppen av inkomst?
 
Ok,
Innebär det då att ivårat fall så :

3590 + 3590=7180 kr X 0,30=2180 kr

Mao beskattas som inkomst av kapital?

mvh Y
 
Det är en fast skatt på 30%, och det beskattas som en kapitalinkomst.
 
Märkligt detta. I praktiken betalar man mer än så om jag uppfattat det rätt.

I och med att det är en schablonintäkt så missar jag ju att få tillbaka på skatten.

Tidigare brukar jag få en hel del tillbaka på skatten pga skattereduktion på boräntor. Men i år äter schablonintäkten för uppskovet upp en stor del av avdraget så jag får ingen alls tillbaka på skatten.

Eller tänker jag helt fel nu. :confused:
 
Njae, det är ju samma pengar. Visst kan de betala t.ex. 4000kr till ditt konto, för att sedan skicka ett inbetalningskort på 4000kr för uppskovsräntan, men då är det ju bättre att kvitta det direkt istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.