Vi bor i ett hus från 1979 med gamla hederliga toastolar från Ifö, modellen med ganska rund tank och lock, om det säger klick hos någon? Var ganska vanlig modell i slutet av 70- och början av 80-talet.

Jag ska skaffa nya toastolar så småningom, och funderar om någon har erfarenheter att dela med sig av när det gäller moderna snålspolande toalettstolar med kiss- och bajs-knapp? Är det bra med 2/4 liter eller 3/6 liter?

Jag har läst om problem med stopp i avloppet i äldre hus med moderna toastolar. Jag kanske ska behålla och ömt vårda mina gamla Ifö-stolar?
 
Redigerat:
Vi bytte ut de gamla Gustavsbergs toalettstolarna till nya Ifö Sign 6860 med 4/2 liters spolning. Dock så ställde jag upp dem till 6/3 liter för att minska risken för stopp. Har inte märkt några problem med det ännu efter ca 4 månader i alla fall. Det går att ställa den mellan 2-5 liter på halvspolningen och 3-8 liter på hel så jag tror inte att du behöver vara rädd för att byta ut dina gamla toalettstolar.
 
Prova att lägga i nån tegelsten eller liknande i tanken på din nuvarande WC för att minska vattenvolymen och kör så ett tag så ser du om problem uppstår.
 
Du har förmodligen Ifö Cadazzo, men även modellen tidigare som hette Carezza hade rund tank så det är svårt att skilja dessa på bara en beskrivning men årtalet talar för den första.
Du behöver inte dras dina gamla WC-stolar, på nya stolar (nu pratar vi inte 785:- hos billiga Bertil dessa kan jag inget om) kan du ställa så att du spolar 6 liter hur man än trycker om du är osäker och är rädd för att få stopp i gamla och klena ledningar.
Tegelstenen i tanken gör inget annat än att du har en tegelsten i din cistern, det spolar precis lika mycket vatten såvida du inte bygger värsta muren i tanken ;)
 
Tack för alla bra svar! Nu är jag mycket kunnigare!
 
finns ifö modell som kan ställas upp till 8 liter ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.