Vi har en insatts som det eldats ganska friskt i denna vinter (ca 3m3).
Då den installerades kollade vi med sotaren och blev rekomenderade sotningsintervall på 3år.

Såhär mot slutet av vår eldsäsong hade det kännts bra att sota lite, då jag tycker 3år känns lite långt.
Hade gärna klättrat upp på taket och kört en viska upp-och-ner några gånger och damsugit ur insattsen om det är ok.

Vad anser ni?
Är det ok att "mellan"sota på egen hand?
Är det något mer som bör göras än att köra viskan och damsuga?

Finns det några risker med att göra en egen "mellan"sotning?
 
Hehe

Jo, visst det är bara att köra på!

Enda risken jag kan se är att du får sot på ställen där det kan göra skada genom att täppa till lufttillförsel eller dylikt, men känner du din anläggning så är det inga problem!
 
Gå själv sotningskurs och börja sota själv...Hör med räddningsverket i din kommun när nästa kurs skall bli...;)

Mvh
 
Själv har jag egensotningsutbildning och kan då sota själv!
Köp en riktig viska och inte de som säljs på en vanlig varubygghandel eller jula eller liknande!
Köpte min på varmeekonomi.se ! Bra service och de talar om vad du ska ha för viska!
Ett tips är även att köra med tjärlösare för att förhindra soteld!

Själv ska jag försöak sota 2 ggr per år.. eldar ca 4 kbm per år..
 
River bättre i (skortens)halsen ;)
 
viskan skall inte vara för hård, rätt storlek osv..... har man modulskortsen eller rör kan man riva små repor i röret vilket samlar tjära och lättare till soteld...
 
Här i kommunen behöver man inte ens gå någon kurs för att sköta sotningen själv, utan det enda man behöver göra är att skicka in en blankett och ansöka om att få göra det. Enda som krävdes sen var att man äger fastigheten, inte har några anmärkningar från brandskyddskontrollen som ej är åtgärdade.
 
ok tack, verkar ju bara vara positivt till att mellan-sota själv.

Tycker dock det kan vara värt den extra slanten vart 3år för att få en rutinerad sotare att "kolla av" så allt står rätt till. Han har ju förhoppningsvis lite bättre ögon för hur en bra/dålig skorsten ser ut , och hur den har eldats.

Det där med viskan var intressant, att det skall vara olika kvaliteter, nu har ju vi en murad skorsten med rektangulärt tvärsnitt. Vad rekomenderar ni då, ni som har liknande?
 
hmmm och ni vet väl att sotning räknas in som rotavdrag!

ring till varmeekonomi.se och kolla vilken viska de rekomenderar!
 
Så här står det på skatteverket.se om skattereduktion för hushållsnära tjänster i alla fall.

Detta kan du inte få skattereduktion för:
sotning och avloppsrensning
Fast under
"Exempel på tjänster som ger rätt/inte ger rätt till ROT-avdrag
" Så fanns sotning med som avdragsgillt, skulle inte skattereduktionen för hushållsnära tjänster och ROT-avdragen slås ihop?
 
Måste komma över 1000 papp först för avdrag?
Dyr sotning iså fall :rolleyes:;)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.