Hejsan igen.
Jag har kört fast ;D

Min formel ser nu ut så här:
=OM(B1<C1;((B1/2)+(C1/2))/2;((B1/2)-(C1/2))/2)

Om siffran i B1 är mindre än C1 så får jag rätt tal
Men Om B1 är större än C1 så blir talet inte rätt :surprised:

Jag tror det är jag som inte hängt med på matten 8) ang minus tecken för parantes gör att det spökar innanför *S*
Vad jag vill få fram är : att siffran skall bli likadan i båda fallen men i ena fallet skall det vara possitivt och i andra negativt.

Vad gör jag för fel?

Skrik gärna om jag förklarar dåligt så skall jag försöka göra det bättre.
 
Ang minustecken före parentes i "false"-satsen, så har det ingen betydelse i det här fallet, då det inte finns + eller - inom parentesen. Hur som helst; om det blir rätt i "true"-satsen, så är det bara att göra "false"=-"true", dvs
=OM(B1<C1;((B1/2)+(C1/2))/2;(-((B1/2)+(C1/2))/2))
 
Som jag förstår saken så vill du veta hur mycket person C skall betala till B om de skall dela lika på utgifterna, och att det belopp de betalat står i C1 respektive B1. Om jag försöker rätta till din lösning så blir den:

=if(B1<C1; ((B1/2)+(C1/2))/2; -((B1/2)+(C1/2))/2)

Den kommer nu att returnera samma tal, men med olika tecken beroende på förhållandet mellan B1 och C1. Dock är jag tämligen säker på att du har tänkt fel angående hur man beräknar hur mycket C är skyldig B. Jag skulle ha gjort såhär, OM JAG ÄR TVUNGEN ATT ANVÄNDA ETT VILLKORSUTTRYCK:

=if(B1<C1; (B1-C1)/2; (B1-C1)/2)

Ovanstående kodsnutt är tyvärr exempel på hur man absolut inte skall göra när man programmerar. Någon (du :)) har identifierat två fall (om B1<C1 samt om C1<=B1) trots att beräkningen kan göras på samma sätt i båda fall! Detta är uppenbart då man tittar på den rad jag skrivit ovan, och kan ses som ett empiriskt bevis på att det lönar sig att skriva lättläslig kod. :) Lösningen blir alltså (B1-C1)/2.
 
Vad skulle jag göra utan detta forum :D

Ja tolkningen var 100% rätt.

Hur mycket C1 skulle betala eller få tillbaka beroende av vem som betalat mest.

När jag började med formeln var jag fullt medveten om att uträkningen kunde göras på 2 sätt och under resans gång glömde jag bort det andra sättet vilket kanske gjorde det hela krångligare, men problem är till för att lösas ;)

Och när jag satt igår kväll och skulle få ihop det hela fick jag inte ihop det på nått sätt, så jag tackar hjärtligt för den hjälp jag fått. Nu skall jag bara sätta ihop formeln med en annan summa.
Så att den slutgiltiga formeln kommer att se ut som:
=A1+OM(B1<C1; (B1-C1)/2; (B1-C1)/2)
Så har jag nu spara in ytterligare en excel ruta.
 
Amicus,

det syns att du alltid förlorar när ni delar på en restaurangnota.

Resultatet i din formel är ju lika oberoende av om villkorssatsen
är sann eller falsk.

Gör om och förenkla!

//KoW
 
Nu hängde jag inte med KoW ???
 
KnockOnWood skrev:
det syns att du alltid förlorar när ni delar på en restaurangnota.

Resultatet i din formel är ju lika oberoende av om villkorssatsen
är sann eller falsk.

Gör om och förenkla!
Nej resultatet är riktigt, dock håller jag med dig om att villkorssatsen skall bort (vilket jag även tidigare hävdat :)).
 
Inger.P. skrev:
Har du berättat för din fru om ditt examensarbete? Är ni lika ekonomiska båda två?
Japp. hon vet om mitt lilla projekt, och mitt intresse för excel, och tycker jag är hel knäpp, Jag har nämligen slagit ihop 2 saker som hon inte känner så starkt för.
Räkningar som är trista samt datorer som är något livsfarligt  :)

Och frågan om hon är lika ekonomisk, är svaret Nej.

Formeln och uträkningarna får säkerligen justeras med tiden då mer och mer av vår ekonomi blir sammansvetsad,

Mitt excel proj. är nog färdigt nu.
jag har en uppdelning på 3 personer i familjen.
Första sidan är en grov överblick på totalen över hela året.
Andra bladet består av våra gemensamma kostnader och även konton,sparande.
tredje bladet består av min ekonomi, med min egna utgifter och räkningar samt delar av de gemensamma räkningar.
fjärde bladet tillhör min sambo. där endast de gemensamma uträkningar används, men förberedd för att även hon skulle kunna för in sina utgifter.(vilja ;))
femte bladet till barnet i familjen, då utgifterna delas mellan föräldrarna och inkomsterna är vad vi väljer att spara samt pengar från släktingar som sätts in på spar konto.

6: bladet är det som skrivs ut varje månad. som innehåller uträkningarna mellan oss vuxna samt redovisar för vilka kostnader vi har gemensamt samt hur vårat sparande ser ut. En liten överblick och används som en inbetalning till mitt konto eftersom jag betalar alla gemensamma räkningar.
Här förs också det vi handlat för in (omtalade formeln).

7:e bladet innehåller driftkostnaderna för huset, vilket kan vara intressant att följa, här redovisas även reulstat i grafer.

Phu. Abstinensen av att få fylla i ett excell dokument börjar nu släppa när jag vet att nästa månad får jag föra in alla räkningar ;)

Trevlig helg på er!
 
Inger.P. skrev:
Du är verkligen ambitiös!

Dina uträkningar avseende husets driftskostnader vill jag gärna se :)

:D
Dessa uträkningar är absolut inget märkvärdigt, jag har tagit de kostnader som vi har ang huset.
Men nu när du tog upp saken slog det mig att jag kanske varit slarvig på den punkten :-[
Borde kanske se över den avdelningen lite mer, det får bli tillsammans med en Ileach(whisky) i kväll  :D
Sopor,avlopp,el,lån,vatten,försäkring är de utgifter jag har för drift kostnaderna sedan gjort en graf över månads kostnaden. Har dock inte slagit ut allt på varje månad. vilket jag borde gör med. ännu mera formler  ;)

Får kanske spana i någon annan tråd på hur andra räknar på driftkostnaderna.
 
Glöm inte pocenten Helge!!! ;) 8) ;D
 
Hej igen alla.

Nu har jag nya bekymmer, troligen blev det för lite whisky i helgen ;D.

Jag funderar lite på det här med driftkostnaderna i huset.
Vad och vilka räkningar som ingår i driftkostnaderna är ju kända, (el,lån,försäk,sopor,va,samfällighet osv.

Nu är det ju som så att alla räkningar kommer inte var månad.

Jag skulle vilja föra in räkningarna i deras kolumn under respektive månad just då de kommer hem eftersom summan inte alltid är den samma.

Men hur skulle man kunna räkna ut ett den årliga driftkostnaderna. så att man kan kolla på ett ungefär vad det kommer att hamna på? Den verkliga driftkostnaden kan man bara få i slutet av året efter att alla räkningar är i fyllda.

Min tanke var att ta totala summan delat med 12 (månader) men det blir väldigt ´fel siffror tills året är klart.
Finns det något sätt man kan räkna på det så att siffrorna är närmre verkligheten men som kommer att stämma mer och mer desto närmre slutet av året man kommer?

Tacksam för all hjälp.
Och än en gång skäll på mig om ni inte förstår vad jag menar :-/
 
Om alla kommer inom varje kvartal så är saken ochså löst, men jag misstänkar att typ försäkring bara kommer 1 gong pr år?
Har du sparat räkningarna från senaste året? Då är det ju enkelt göra en prognos, om du förstår hur jag tänkar.

mvh hanneli
 
hanneli skrev:
Om alla kommer inom varje kvartal så är saken ochså löst, men jag misstänkar att typ försäkring bara kommer 1 gong pr år?
Har du sparat räkningarna från senaste året? Då är det ju enkelt göra en prognos, om du förstår hur jag tänkar.

mvh hanneli
Visst har jag räkningar kvar från förra året, och förra igen, och förra igen ;D

Om jag inte har helt fel så är:
försäkringen var månad.
Elräkning var månad.
Lån var månad.
sopor/va kvartal.
Samfällighet 1gg/år.

Vet inte om jag tolkade dig rätt ang. att göra en prognos genom att titta på tidager år.
Detta är inte det jag var ute efter, sen fungerar det inte eftersom vi flyttat detta året.

Meningen var att titta på det pågående året. och ju fler räkningar man för in desto närmare det verkliga resultatet kommer man, men jag vill inte ha ett så dåligt resultat som om att ex. ta elräkningen på ca 700kr och dela den med 12, jag vet ju att det kommer 12 räkningar till vilket förändrar resultatet avsevärt.
Kanske man kan försöka räkna med hjälp av genomsnitt eller något i den stilen.
 
Du tolkade mig rätt. Jag sitter i detta ögonblick med samma sak, och lägger inn räkningar från sept-04 till och med, _men_ saker och ting har ju ändrats under året, till ex är det många som höjer abonnementsavgifter pr 1.jan (till ex canal digital, tv-avgift osv), eller man säger upp/startar nya abonnement, använder mobilen olika mycket beroden på vilket land man är i osv. Så min totaloversikt blir i bästa fall bara en prognos - för vi ska kunna sätta rätt pängar på rätt konto.
Ut i från din lista så är vel enbart användt el och vatten det som "rör sig" på summan, övriga är väl fasta, och ved at titta på vad du använde i fjor samma tid, samt nuvarande priser så burde du ju kunne få en rätt så bra prognos? Eller är jag fortfarande på på jordet avseende vad du menar?

hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.