Är det nån som har gjort en fungerande lösning med ett reglat isolerat golv med värmematta och trägolv eller värmekabel inspacklad under klinker i ett inglasat uterum?

Eller varför inte nåt nytt som ex golvvärme med frånluft!

Med fungerande menar jag fuktsäker, (ska stå kallt över vintern) stabilt nog för klinker, varmt nog för totaluppvärmning eller bara komfortvärme.
 
Funkar tyvärr inte, jag har direktel så det måste bli en ellösning eller nåt annat innovativt.
 
PH2 skrev:
Funkar tyvärr inte, jag har direktel så det måste bli en ellösning eller nåt annat innovativt.
Kör du med elslingor är det väl bara att köra på !?
Se till att välja frostsäkert klinkers bara...

Sen lär det väl troligen bli rätt dyrt ?
Och frågan är hur mkt du måste kräma på - du får nog se till att det inte drar då golvet kan upplevas rätt kallt även med slingor då.

/K
 
Elmatta eller kabel fungerar ju, det är klart, men vad fungerar som underlag. Vilka skivmaterial och isoleringsmaterial kan tåla att vara kallställda och utsättas för kondensfukt utan att det blir problem i framtiden?

Värmen kommer inte att vara igång mer än några timmar på kvällarna när uterummet ska användas. Hur man än gör så blir det ju mer tröghet i uppvärmningen än med ex infravärme eller gasolvärmare men jag gillar inte att ha strålningsvärmen runt skallen eller bara på en sida av kroppen. I nödfall kan man ju kasta in ett par elradiatorer också.
 
PH2 skrev:
Elmatta eller kabel fungerar ju, det är klart, men vad fungerar som underlag. Vilka skivmaterial och isoleringsmaterial kan tåla att vara kallställda och utsättas för kondensfukt utan att det blir problem i framtiden?

Värmen kommer inte att vara igång mer än några timmar på kvällarna när uterummet ska användas. Hur man än gör så blir det ju mer tröghet i uppvärmningen än med ex infravärme eller gasolvärmare men jag gillar inte att ha strålningsvärmen runt skallen eller bara på en sida av kroppen. I nödfall kan man ju kasta in ett par elradiatorer också.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut ju.
Men en gjuten platta vore nog bäst ?

Så först dränering, grus, frigolit (isolering), betong. Sedan lägger du elslingor, flytspackel och frostsäker klinkers...det funkar troligen iof med vanlig också iom att det är under tak och det inte torde bli så vått !?

Kan du inte gjuta platta så skulle jag nog rekommendera bjäklag + frigolit som isolering mellan bjälkarna, och en blinbotten av fukttålig masinot för att hålla isoleringen på plats - sedan golvgips (dubbelt) + elslinga, flytspacker och klinker...

/K
 
Dubbel golvgips låter ganska styvt och stumt, tillräckligt för att ett klinkergolv ska ligga stilla.
Frågan är då hur stor mögelrisken är i gipspapperet?
Jag har ett minne av att man tagit fram en ny gipstyp för våtrum, det kanske vore nåt. Vet du nåt om den?
 
PH2 skrev:
Dubbel golvgips låter ganska styvt och stumt, tillräckligt för att ett klinkergolv ska ligga stilla.
Frågan är då hur stor mögelrisken är i gipspapperet?
Jag har ett minne av att man tagit fram en ny gipstyp för våtrum, det kanske vore nåt. Vet du nåt om den?
Well - det finns nog golvgipstyper utan kartong numera också iof även om det inte är några problem i våtrum eftersom flytspacklet ligger ovanpå...

Jag tror inte att det är så stor risk för mögel iaf med den konstruktionen jag skrev ovan. I många stugor bygger man ju så - dvs underifrån är det: blindbotten, isolering()mineralull, spånskiva och sedan ev golvgips+flytspackel. förvisso brukar man ha plast mellan isoleringen och spånet - men det är inte pga fukt utifrån utan tvärtom för att inte varm fuktig luft från inomhus skall gå ut i isoleringen och kondenseras där.

Men om man kallställer stugan så skall plasten bort (eftersom det finns risk för att varm fuktig luft utifrån annars kondenserar på fel sida om plasten !) - och iom att du inte alltid har tänkt att ha elslingan på så är ju det likställt med kallställning -> ingen plast ! Dessutom är ett uterum knappast så utsatt för fukt som ett badrum eller tom kök...

Jag har precis denna konstruktion i min sommarstuga i badrummet: Blindbotten, isolering, spångolv, dubbelgips(med kartong), elslinga, flytspackel, klinker...

Du måste ha minst dubbelgips om du inte har spångolv under pga styvheten för klinkersen - gärna cc 45 också inte cc60 även om jag har för mig att antingen eller räcker...

/K
 
Håller fullständigt med dig klaskarlsson. Plasten ska bort, helt klart. Jag är till och med lite tveksam till frigolit om man ska ha kallt halva året. Det bästa måste ju vara att det har en möjlighet att "andas" och torka upp.
Tack för alla synpunkter, blir nästan lite sugen på klinker.
Vore trevligt att hitta ngn som provat någon elträgolvsvariant också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.