Hej!

Funderar lite på att sätta en häck en bit utanför vår tomt på allmän mark för att skärma av mot trafik och liknande. Det är på ett område som inte används av allmänheten överhuvudtaget så det borde inte störa någon.

Jag har en känsla av att det är ganska vanligt att folk som har tomt i anslutning till allmän mark gärna tar för sig lite av den för att ställa komposter, eller har vedförvaring och liknande där istället för på den egna tomten.

Jag undrar vad som kan hända om man gör så här? Riskerar man böter eller blir man bara ombedd att ta ner häcken?
 
Nej jag tror inte du kan få böter, men tyvärr brukar det ju ofta finnas avundsjuka grannar som anmäler. En idé kan ju vara att plantera häcken "efter hand", d v s sätta några fristående buskar som efter hand blir fler och till sist formar en häck.

Generellt sett planteras det alltför lite på allmän mark, fler borde t ex plantera fruktträd och andra träd som fåglar och andra djur har nytta av på allmän mark.
 
Hur många meter tänkte du stjäla?En häck kan ju annars bli väldigt yvig och bred:D
Även trädgårdshäckar förståss..

Mvh
 
Risken du löper är förstås att markägaren plöjer bort det du har planterat. Om dina anläggningar vållar skada och merjobb skulle jag kunna tänka mig att man kan kräva skadestånd. Vissa anläggningar kan jämföras med nedskräpning (och miljöbrott). Men det är säkert inte många som får sina "fall" lagförda som brottmål.

Mycket kommunal parkmark ligger slentrianmässigt inprickad på allsköns detaljplaner. Där utgör de i praktiken mest en belastande kostnadspost för parkförvaltningen. Därför är det vanligt att kommunen tackar ja till privata initiativ. Det är säkert lättare att driva igenom ett övertag av en privat samfällighet än för en enskild villaägare. Men det skadar aldrig att fråga!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.