Jag vill skaffa en friggebod till sommarhuset, främst för gästbäddar. Den kommer troligtvis att användas mest på sommaren, någon gång på vår/höst och kanske på vintern. Jag har tittat på Sorselestugan och Polhus.

Har någon erfarenhet av isolering av dessa stugor - hur kan man gå till väga, vad ger bäst effekt om man kan välja bara någon del (tak, golv, vägg)? Eller skulle t.ex. sorselestugans 45mm-variant fungera utan isolering i skånskt klimat om man eldar på duktigt med elvärme? Eller är det bättre att satsa på 34mm-varianten och lägga pengarna på isolering?
Alla erfarenheter/idéer mottages tacksamt!
 
M
För sommarbruk behövs ingen isolering..., en enkel värmekälla duger gott att hålla värmen på kalla nätter, å för att hålla fukten borta. Men ska du nyttja vår/höst så måste iaf taket å golvet få nån typ av enklare isolering. Taket är ju enbart av råspont, så det blir en lite större procedur att isolera det rätt, så inte allt ruttnar bort. Själv skulle jag nog välja en annan stuga, lite mer förberedd för isolering, om du tänker värma upp den vintertid. Det lär inte bli dyrare än att göra nytt tak och isolera golv och väggar..

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.