Vilken enormt negativ tråd!

Unigas: Klart du kan fixa kolgrill inne, kan det vara godkänt på restaurang så kan du såklart också få till det hemma. Det kanske kommer kosta en del och det kanske inte går att på ett lätt sätt integrera i en normal köksinredning men teoretiskt möjligt är det ju.

På "landet" har vi öppen spis där vi alltid har eldat med ved tills vi fått en kolbädd, sedan har vi grillat korv. Ok, det kanske inte är energieffektivt men ingen har då dött än så länge.

Elgrill eller gasgrill är ju bara ett skämt, då kan man ju lika gärna grilla i ungen. Jag förstår att du vill ha kolgrill inne, det vill jag också, men jag tycker det inte är värt investeringen kontra en klotgrill ute för 159 kr :D
 
Jag tycker nog inte det är så negativt, däremot så kan det få extremt förödande konsekvenser om man slarvar med kolgrillning inomhus och det är alla omtänksamma nog att noga påpeka för trådskaparen.

Som någon skrev så blir det nog mer eller mindre en eldstad som gäller för att kunna kolgrilla inomhus.
 
Nanorch:Det sista du sa säger det mesta för min del också. Det är helt enkelt inte värt en massa pengar när alternativet är såpass billigt. El & gasol är för mig helt främmande har smakat många gånger och det är verkligen INTE grillat enligt MIN standard.

Fast det är inte helt trivialt att få hetta i grillen när det är minusgrader ute :D
 
Väldigt vilken debatt det blev om hur farligt det var med kolgrill inomhus, att det medför risker fårstår jag också men det gör ju öppna spisar osv också, vad jag ville veta var hur mycket jobb det är och vilka regler som finns runt detta.
Jag har redan elgrill inbyggd i köksön men skulle nu kunna tänka mig att köra med kol istället (om inte annat för att slippa stå ute och frysa när man grillar på vintern).
Att få varmt i grillen på vintern brukar inte vara några större problem men att få varmt i den som grillar kan vara värre... Inte ens alkoholhaltiga drycker brukar fungera tillfredställande. Ja ja, man får väl bygga ett schysst uterum med tak och infravärme för vintergrillningarna.
 
Precis som sagt måste en kolgrill rimligtvis räknas som en eldstad. Din sotare borde då kunna svara på vilka regler som gäller Det är ju han som skall besiktiga eldstaden. Beträffande jobbet... är du bra på att mura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.