Vi har köpt ett hus som har blivit varsamt återställt till sitt ursprung. huset är från -26. vi är lite inne på att möblera i art deco stil. problemet är att de art deco jag har hittat har ju inte varit billiga precis och återfinns mest på de stora auktionshusen. Jag har oxå lite svårt att föreställa mig hur ett fullt möblerat rum i den stilen ser ut bara genom att titta på lite "thumbnails" av olika separata möbler

är det någon annan som har varit inne på samma spår?

Det känns även lite riskfyllt att investera i en stil som inte är så populär just nu. det mesta jag har sett har varit mörkt, murrigt, svullstigt, grönt, guld, björk. numera skall ju allt vara vitt vilket går stick i stäv med art deco. å andra sidan när jag har lyckats hitta allt jag vill ha så är det kanske eftertracktat =)

vi är ett ungt par med inte alls för mycket pengar att lägga ut på det så det måste finnas en möjlighet att möblerna behåller sitt värde över tid.

nån som kan hjälpa mig med lite bilder och tips från en tidstypisk inredning. verkar vare en smått bordglömd tid där mellan de båda krigen (20-30-talen)
 
vi har mer eller mindre lyckats hitta tapeter som matchar tidsåldern. dels nytryck med gamla mönster och dels original taper.

sedan är ju frågan om ett hus ute på landet någonsin hade dyra möbler på den tiden. vad var bruksinredning och vad var lyx inredning från den tidsåldern?

jag har försökt få tag på atmosfärbilder och bilder från rum från den tiden i olika arkiv men inte riktigt lyckats.. alla tips och länkar välkomnas
 
Tjaa... Fundera själv på hur du skulle möblera ditt hem om möblerna var dyra och möbelvaruhusen inte fanns. Byta ut allting på en gång eller samla på dig möbler allt eftersom? :) Det mesta av möblerna vi själva har från epoken 20-40 är faktiskt vad som närmast skulle kunna kallas för "allmogemöbler".
 
Taklampor i art deco stil är billigt nu, Lampor som gick för 1500 för 10 år sen kan du få för 400 nu. Kolla auktioner och stora secondhandbutiker.
 
Allt behöver inte alls vara vitt. Känn efter med magen och inte stirra alltför mycket i (trevliga) blanka tidningar. Att skapa ett personligt och vackert hem är att samla och att välja. Det tar några år. Jag har det mesta kvar sedan jag var 20 år, förrutom laminatmöbler som inte håller så länge. Loppisar på landet är jättefina fyndplatser där man ibland ramlar över fantastiska saker. Mina väninnor i Stockholm är gröna av avund över mina 50-tals fynd som dom har betalat 10 ggr mer för hos semiantikhandlarna i Stockholm. Art deco går att lätta upp med just ljusa tapeter, lite textil som drar åt pastell. Bästa receptet för ett vackert hem är att blanda stilar, det gör det enklare att just byta ut enstaka objekt. Lycka till, ni är ju inne på finliret nu. :)
 
kanske var lite fel forum att skriva om i byggnadsvård om någon moderator vill flytta till inredning istället så gör gärna det.

Jag saknar dock fortfarande konktreta bilder. jag behöver ha bilder för att mer kunna föreställa mig hur allting ser ut tillsammans. gamla original foton från den tiden är bra. passar också utmärkt med nya bilder på folk som försökt uppnå samma. Hjälp mig! :D :cool:


vi är inne på att köpa det mesta på auktion/loppis/antik affärer/second hand. Det känns som sånt slöseri att köpa nyproducerat som förlorar större delen av sitt värde så fort du har köpt det. nyporducerat känns inte heller som det håller samma kvalitet och blir förbrukat väldigt fort. vill inte stödja slit och släng mentaliteten. så är det ju förbannat roligt att leta upp saker oxå =)
 
Titta på detta avsnitt av antikmagasinet om du inte redan sett det:
http://svtplay.se/v/1401869/antikmagasinet/del_1_av_12?sb,p103973,2,f,-1

Det finns en massa fina enklare 20-tals möbler som kanske inte är i art deco-stil, men ändå av hög kvalitet, och det var nog inte så stor del av sveriges befolkning som ägde möbler av axel einar hjort på 20-talet heller.
 
ha ha såg programmet nu =)

visste att jag var på spåret efter något intressant det här med 20-tals stil. Tror iofs inte vi ett par i 25-30 års åldern har en rimlig chans att ge oss in och leka med de stora auktionshusen, utländska uppköpare och antikintresserade 50+ par med feta plånböcker.

älskar verkligen stilen och bryter rätt rejält med allt jobbigt vitt och pärlspont som folk smäller upp höger och vänster nu för tiden.

men mer hjälp snälla!

finns det andra forum för antikviteter andra mötesplatser man kan leta i? högskolekurser? kurslitteratur? hemsidor osv
 
Här hemma skall det förhoppningsvis bli ett "art deco-rum" med tiden. Vi har en gammal fin orginaltapet som väntar på att få komma upp.

Jag tycker att det finns massor av fina möbler från 1920/30-talet till låga priser. Om man inte väljer det mest exklusiva...

För inspiration kolla tex. boken om ms kungsholm! Finns även några bilder här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Kungsholm_1928a.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Kungsholm_1928b.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:MS_Kungsholm_bad.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Kungsholm_1928c.jpg

Riktigt lyxig art decoinredning hittas även i serien poirot av agatha christie (poirots lägenhet).

Skall fundera vidare på källor till inspiration.
 
Ja jösses, Poirots våning är inte att leka med!! Jädrar vad snygg den är!
 
Poirots lägenhet var verkligen enda anledningen jag såg de inspelningarna, men det var verkligen ingen dålig anledning!
 
Här hittar du färdiga rum som folk taggat som art deco hos Ava Living
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.