Hej!
Letar tapet till kök och hall och hoppas få tips av er :)
Beskrivning: Hur från 20-talet med glasveranda. Köket är delvis ett nybygge (utbyggnad) som gärna får vara "gemmeldags med moderna inslag. Golvet är Forbo Marmolum Schackrutigt i mörkgrått/ljusgrått (volcanic ash och silver shadow) Rutorna är lagda på diagonalen. Vitmålad (heltäckande) pärlspontpanel 160 cm hög. Spröjsade fönster. Själva köket är inte planerat ännu men blir i alla fall vitmålat (Kanske Ikeas "ståt" eller nån slags ramlucka) Troligtvis vitt kakel och träbänkskivor. Tapeten som ska upp blir inte så hög pga att det bara är 80 cm kvar till taket efter den höga panelen. Hur ska man tänka nu? Nåt diskret (som vaddå?) eller något mer "vågat"?
Hallen som har en ganska öppen planlösning (mellan hall och kök) måste också planerat. Antingen nåt neutralt och låta köket få styra eller nån tapet som stämmer bra överens. Kan även tänka mig en fondvägg i hallen och övriga neutrala. Att tänka på är att man i så fall ser fondväggen samtidigt som kökstapeten pga den öppna planlösningen. Golvet i hallen är mörkgrått kakel.
Hoppas på hjälp och tips!! Gärna både till kök och hall!
Har kollat på några Sandbergstapeter och hitade en fin (Edvin i beige nyanser) men kom på att den troligen skär sig om de ljusgrå rutorna i golvet. Funderar också på en med blommor och fjärilar ur Sandbergkollektionen. När jag var in i en tapetaffär sist stod jag och kärade ner mig i en Paintpart tapet med vit botten och svarta blomrankor (ett romantiskt mönster med moderna och lite tuffa färger). Inte alls vad jag tänkt mig från början men jag funderar fortfarande på om det inte skulle bli väldigt läckert. Konstigt det där då jag gick in i affären och bara var inne på att titta på gameldags tapter.
Snälla ni, kom med tips, känner mig så förvirrad...
 
Vi blir också förvirrade när du skriver så långt utan stycke och mellan rum :)
Läste inte allt men..

Välj aldrig metall aktig färg på tapeterna om du tänker måla i framtiden.
För jag håller på att måla över sånt nu och man måste måla över 3ggr istället för 2 för att det inte ska synas igenom :(

När du väljer tapet, tänk på att det inte ska bli för mycket med mönster osv, och att på test bilderna du ser på handeln inte blir samma sak när du har en stor vägg...

Själv tycker jag målat är mycket snyggare, lättare att byta färg i framtiden när man tröttnat.
Och sen att man kan designa snyggare i huset då man har en basic grund färg på väggarna.

Ser ju hemskt ut när folk har 10 olika tapeter i huset i olika mönster, plus en massa inredningar som inte passar in, blir som en loppis butik...
 
Mitt tips får bli en smalrandig tapet med vit samt någon lite avvikande färg mot resten du har. (T.ex. grönt) Det brukar bli snyggt tillsammans med panelen under.
Målat känns kallt och hårt vilket inte låter som något för ett hus i gammaldags stil.
 
Evoline: Tack för ditt svar och jag ber om ursäkt för att texten blev lite rörig, skrev den mitt i natten och var lite trött... ;-) När det gäller kökstapeten blir det ju inte så mycket tapet då vi bara har 80 cm kvar mellan panelen och taket. Jag ska fundera lite över dina råd. Målat känns tryggast och minst vågat. Kan hända att jag faller tillbaka till det i slutänden men just idag känns det som att en tapet skulle vara kul! Tack för ditt engagemang!!

Supermandus: Du tror inte att det blir _för_ randigt då med pärlspont i tak och på panel plus smalrandig tapet?? Annars gillar jag verkligen smalrandigt! :) Just grönt har vi just nu i gamla köket, två varianter av färgen med en ful bård emellan. Synd att jag tröttnat på grönt, för det kan allt vara snyggt. Tack för dina tips!
 
Med 80 cm ovanför panelen att jobba med så hade jag lekt loss, det kostar inte så mycket i vare sig pengar eller tid att göra om ifall det inte skulle bli bra. Börja med en avgränsad del så räcker det med en rulle till att börja med.

Det jag själv lärt mig är att det är bättre att ta i lite mer än man egentligen vågar och vara beredd på att göra om i fall det verkligen skulle behövas. Annars är risken att man istället väljer nåt safe och sen går och undrar hur det hade blivit med den lite häftigare lösningen man funderade på.

Och nu kanske jag svär i kyrkan men det finns faktiskt snygga billiga tapeter ibland på byggvaruhusen och Rusta. Kan helt klart vara värt att provtapetsera med om man hittar nåt som liknar det man funderar på för att få lite uppfattning av känslan det ger även om man inte hittar någon som är riktigt wow.
 
Tänker spontant på ngt vitt i både hall och kök med ngn väldigt mönstrad tapet på lämpligt ställe.
En tapet som vi fastnat för och som vi kommer att tapetsera kök/vardagsrum(en vägg) är en eco-tapet ur kollektionen Decorama(nr 4965), den blir grymt snygg uppe på väggen.
Gå in på eco-tapeters hemsida och provtapetsera!
Länk till Hjältevadshus hemsida och ett visningshus i Umeå där denna tapet sitter i kök/vardagsrum. Tycker den är grymt snygg!
http://www.hjaltevadshus.se/visningar/index.asp?view=134301


Har även sett en Borås-tapet som var tapetserad i butik ur kollektionen Garden. Klicka på länken så ser du en bild med den tapeten.
http://www.borastapeter.se/Kollektioner.aspx?k=HG&l=1
 
Tack så mycket för dina tips!! Ska kolla in dem! Vitt på vitt är nåt jag verkligen gillar och har ätnkt mig någon sådan variant i tv-rummet. Om det inte blir i hela rummet så blir det i alla fall som fond.
 
Nu KANSKE jag vet...! Det är i alla fall det "hetaste" alternativet hittills. Ska nog åka och få lite mer tips i någon tapetaffär idag. Men just nu gäller detta alternativet:

Har blivit så förtjust i Sandbergstapeterna.

Funderar på Edvin i den ljusa (beige) varianten i köket ovanför pärlsponten (som är vitmålad ch 60 cm hög)
Se länk:
http://www.tapetorama.se/display.php?item=84210&category=Wallpaper

och någon variant av Nora som fond i hallen. Tre länkar till olika färgställningar finns här:
http://www.tapetorama.se/display.php?item=84220&category=Wallpaper

http://www.tapetorama.se/display.php?item=84221&category=Wallpaper

http://www.tapetorama.se/display.php?item=84222&category=Wallpaper


Har då tänkt att på övriga väggar i hallen ha någon ljus eller ljusbeige enfärgad tapet (en nyans som finns i både Edvin och Nora).
Vad tror ni om detta? Hoppas på svar!
 
Länken funkar inte, men om du menar Edvin 84210 passar den jättebra med Nora Beige. Snyggt!
 
Slog ihop trådarna, länkarna fungerar nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.