Ska precis som alla andra sätta in ett massage badkar, men är orolig för att varmvattnet inte räcker till? I min thermia pump finns det bara 150 liter varm vatten och genomsnitts temperaturen på det ligger runt 50 grader. Hur gör man? Badkaren ligger ju på en ca 400 liter? Kan man instalera en större värmare på karen, eller är det en extra varmvatten beredare som gäller?
Och den eviga frågan vilket import företag ska man köpa av? Tacksam för att få del av lite erfarenheter!
 
Vi kommer sätta in en extra vvb direkt.
Den infon vi fick var att det var den bästa lösningen... :-/

Catrin
 
glasarn skrev:
Ska precis som alla andra sätta in ett massage badkar, men är orolig för att varmvattnet inte räcker till? I min thermia pump finns det bara 150 liter varm vatten och genomsnitts temperaturen på det ligger runt 50 grader. Hur gör man? Badkaren ligger ju på en ca 400 liter? Kan man instalera en större värmare på karen, eller är det en extra varmvatten beredare som gäller?
Och den eviga frågan vilket import företag ska man köpa av? Tacksam för att få del av lite erfarenheter!

det finns flara olika lösningar på problemet.
men först så vill vi veta om du har ett redan byggt hus eller om du ska bygga hus.

Din thermia, är det en frånluftsvärmepump, eller vad är det?
 
catrinlj skrev:
Vi kommer sätta in en extra vvb direkt.
Den infon vi fick var att det var den bästa lösningen... :-/

Catrin
tänk på att man kan koppla in den på olika sätt !
rörisarna kopplar ofta in den på enklaste sättet o inte det som är bäst för er.
 
CarMan!!

Berätta mer!!! :-/
Hur ska man koppla den för bästa effekt?

Catrin
 
Om du berättar liite mer om nuvarande tänk/värme-lösning så skall du se att CarMan eller någon annan hjälper dig fortare och med mer "precision"!
 
catrinlj skrev:
CarMan!!

Berätta mer!!! :-/
Hur ska man koppla den för bästa effekt?

Catrin
Jag skulle kopplat el beredaren så att den får varmvatten från värmepumpen, på så sätt behöver den bara topp värma.
se så skulle jag koppla en blandventil efter elberedaren & den blandventilen skulle ta sitt varma vatten från elberedaren & kalla vatten från värmepumens varmvatten.
el beredarens termostat sätter du på 65 grader eller högre.

blandventilen kan du sen ställa på 50 grader eller lägre, då komer du att tömma hela värmepumpens varmvaten beredare innan el beredaren börjar tappa ur sitt vatten (bra att köra så till vardags, då du inte behöver extra vatten)

ställer du upp blandventilen på 60 grader eller mer så kommer den att blanda in varmvaten från el beredaren & du får mer varmt vatten (så kör du när du vet att det kommer gå åt mycke vatten)

kör du på dessa sätt så jobbar elberedaren så lite som möjligt = billig drift
 
  • Gilla
Micke_67
  • Laddar…
Låt se, jag ska sätta in badkaret i ett gamalt hus där jag nyligen satt in en bergsvärmepump. I samband med det renoverade jag pannrummet och tänkte alltså ha badrummet där. men eftersom en extra varmvattenberedare inte tillhör den snyggaste interiören hoppades jag att man kan sätta i en kraftigare värmare i karet och värma vattnet ytterligare.
Någon som gjort det? Funkar det?
 
7-9kW är nog att föredra om du inte har väldigt gott om tid. I de äldre kinakaren (med 1kW värmare) värms vattnet ca 1grad/h.
 
glasarn skrev:
Låt se, jag ska sätta in badkaret i ett gamalt hus där jag nyligen satt in en bergsvärmepump. I samband med det renoverade jag pannrummet och tänkte alltså ha badrummet där. men eftersom en extra varmvattenberedare inte tillhör den snyggaste interiören hoppades jag att man kan sätta i en kraftigare värmare i karet och värma vattnet ytterligare.
Någon som gjort det? Funkar det?

Va synd att du redan unnit instalera bergvärmen, det fins ju större beradare att montera till dom.
 
Tack
Ok om man nu beslutar sig för en extra beredare hur stor behöver den vara? Insatallations anvisningar fanns det tidigare. Jag Misstänker att man inte kan få i en stor värmare på 7 kw i kina karen?
// Lennart
 
Jag har en vanlig hederlig elekrisk vvb på 150liter och det är precis på gränsen till det nya badkaret(A111B från importlagret) Fick sätta upp den till 85 grader och då räcker vattnet till att fylla badkaret och sen till några minuters dusch efteråt men sen är det slut på det roliga.
Dvs en nöddlösning kanske kan vara att dra upp tempen på varmvattnet i värempumpen några timmar innan du ska bada och sen sänka ner det till normalt igen.
 
Cyrix skrev:
Jag har en vanlig hederlig elekrisk vvb på 150liter och det är precis på gränsen till det nya badkaret(A111B från importlagret) Fick sätta upp den till 85 grader och då räcker vattnet till att fylla badkaret och sen till några minuters dusch efteråt men sen är det slut på det roliga.
Dvs en nöddlösning kanske kan vara att dra upp tempen på varmvattnet i värempumpen några timmar innan du ska bada och sen sänka ner det till normalt igen.

du har endast en elberedare antar jag.
tror värmepumpen bara kan köra 65 gradit, även med el så det räcker ej.

en om man andvänder värmepumpens beredare + en elberedare så gissar jag på at 100 liter är en bra strolek
 
Jepp, jag har en vanlig elberedare. 150liter 65 gradigt vatten räcker inte rikgit till, det går att fylla badkaret nästintill fullt ifall man är 2 personer som badar men det känns inte riktigt acceptabelt för mig.
Mina föräldrars bergvärempump ligger normalt på 55 grader, men kör upp vattnet till 90 grader en gång i veckan för att döda eventuella bakterier. Därför antog jag att man manuellt kunde ställa värmen högre ifall man vill även om det inte är så energieffektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.