Vi har 1,75% i byggkreditivsränta och ska inom det närmaste lägga om det till ett vanligt huslån. Mitt bästa tips gällande förhandling av räntan är att pressa bankerna mot varandra.

//Impossible
 
Just det. Vilken bank har du Welph? Ser att du också bor i Värmland.
 
Glöm förra inlägget av mig. Ser ju att du har Swedbank. Jag har samma, Midsjö. När vi talade om för vår bankdam att ni andra har så låga räntor så trodde hon oss inte. Det kan inte vara byggkreditivräntor, utan måste vara vanliga bolåneräntor, menade hon. Men visst är det väl kreditiv ni har? Hur kan det skilja så otroligt mycket???? Jag blir så ledsen. Och inte får vi göra om kreditivet till ett vanligt lån heller då husfirman har spärrförbindelse på oss trots att huset var klart och besiktigades i september. Det var några fel och saknades en del till huset så vi har inte betalt sista fakturan, men de har inte rättat några av felen alls och vägrar att häva spärren. Man blir så ledsen!
 
Har 3,4% sedan en sänkning i mitten på Feb. Handelsbanlen, kreditiv på 2,5m. Läge att ta tag i ser jag med tanke på era räntor.
 
någon som har sparbanken-gripen, kanske?
 
zimba, ja det är byggkredetiv vi har. Swedbank i Karlstad.
 
Hur kan ni ha så låg ränta?
Vi har precis startat vårat byggkreditiv och vi har 3,4% ränta.
Byggkreditivet ska väl vara högre än vanliga bolån eftersom det är en större risk för banken?
 
Äntligen har vi kommit så långt att vi har haft ett möte med HB (Länsförsäkringar segar fortfarande på).

Vi skall till och bygga ett Villa Varm för totalt 2,4 - stegade in på HB i Östersund och fick ett bud på 2,95 i byggkreditiv. Liten fråga: följer kreditivräntan med i vanliga räntesvängningar? Bör man pruta eller ska man vara hyfsat nöjd?
 
Vi fick erbjudande från SEB, om vi bytade till deras bank så skulle vi få 2,5% ränta på byggkreditivet på ett lån 2 800 000kr. Vi har lite pengar sparade och behöver "bara" lägga kontantinsats på 100 000kr. Tycker att det låter rätt shysst.
Vad säger ni? är det värt "klabbet" att byta bank? Givetvis ska vi kolla med vår nuvarande bank hur de ställer sig till detta
 
Kolla hur mycket du sparar per månad i ränta och säg om det är värt den tid du lägger på att byta kort osv. Oftast är det värt det även för minsta ränteskillnaden.

0.2 i ränta på 4 mille är lika mycket som 200.000 kr i kontantinsats.

Jag kommer leta och pruta så bra jag kan när det börjar bli dags.
 
Kanske lite nya förslag på byggnadskreditiv
 
1.24% men vårat BK måste läggas om till bolån i slutet av denna månad.....
 
1.54% vårt BK ska också läggas om nu.
 
Alltså, skriv ut erat låneinstitut... Jag kan ju säga att jag har 0.5% oxå...
 
Vi har fått bud på 2,25% från Handelsbanken och 2,95% från Länsförsäkringar.

Ni som har under 2%, vad skulle ni få på ett vanlig bolån? Vilken bank? Det låter väldigt lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.