Hej,

Har ett DSC PC 1864 installerat med både trådlösa/trådbundna detektorer/magnetkontakter.

I källaren sitter det bl.a. en trådbunden PIR av modellen DSC BV300DP (husdjurs immun då jag har en katt).
Denna har falsklarmat några gånger.

För en dryg vecka sedan flyttade jag denna då efter lite noggrannare läsning såg att den inte skulle vara riktad emot en trappa (vilken den var) då en katten kunde lösa ut den i trappan.
Därför sitter den numera under trappan, riktad för att täcka rummet. Dock finns det tre källarfönster som den riktas emot.

I natt löste den ut TVÅ gånger vilket inte är så trevligt...som tur är så jag inte ännu monterat någon extern siren då jag vill säkerställa funktionen innan :)

Men jag behöver lite hjälp att felsöka och lösa detta problem, bifogar en bild som visar rummet.

A - Tidigare monteringspunkt
B - Nuvarande monteringspunkt
C - Luftvärmepump
D - Dörr till intilliggande rum (olarmat, med risk för intrång genom källarfönster)
E - Dörr till hobbyrum (larmat)
F - Toalett
 
  • rum.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga när man inte ser allt i verkligheten.
Jag kan tänka mig att det är luftpumpen som är problemet, skapar luftströmmar i rummet med varierade temperaturer.
Prova att stänga av pumpen (om det går utan att ni fryser ut hela huset) och ha larmet på ett par nätter.
Fungerar det då skulle jag rekommendera att byta ut detektorn mot en kombimodell IR/MW, finns också som s.k. husdjursimmuna.

Lycka till...
 
Hmm, ok! Jo, det fanns en misstanke att det skulle kunna vara nåt sånt och därför ritade jag in pumpen ..skall testa att stänga av den
 
Åkte på ett falsklarm för sisådär ett år sedan, härledde detta till en friskluftsventil som stod vidöppen och när det stormade på som värst så fick det PIRen att falsklarma (satt larmet i servicemode och varje gång det friskade i så pep det till...)
Ventilen är placerad en halvmeter från PIRen. Detta är dock inte ett DSC larm
 
Nä, den på kjell&co är bara dubbla IR, vilket fortfarande kan ge problem.
Jag tänkte på kombination IR och microvåg, typ denna:
http://www.teletecconnect.se/web/9?cid=144&pid=372

Edit,
fast en som är anpassad för husdjur kom jag just på, finns sånna också
 
jocke4u skrev:
Ok, hittade denna [länk]

Hur stor skillnad är det på olika märken? Finns det något speciellt som bör undvikas?
Den är kanon.. Den tar husdjur upp till 45 kg..
 
Jaha, ytterligare falsklarm men luftvärmepumpen avstängd. Dock ertappade jag "tjyven" sittandes i källarfönstret :)
Har inte tidigare noterat att katten har tagit sig upp hit då det är inte helt enkelt.

Den detektor jag har skall ju vara "pet immun" men är den Bosch Blue Line ett bättre kort?

Ca. 6,5 meter mellan fönster och detektor
 
Kan du inte sätta den mitt på väggen mellan A och C, så att den varken ser fönstren eller trappan?
 
Jag tycker att Bosch-detektorn är ett klart bättre kort. Just för att de är så mycket okänsligare för störningar då både IR och microvåg måste påverkas.

Sedan så har i alla fall jag inte så bra erfarenheter av just DSC's detektorer. De gör riktigt bra centraler, men just detektorer kan de låta någon annan göra (min uppfattning, säkert nån som har en annan).
 
f91jsw skrev:
Kan du inte sätta den mitt på väggen mellan A och C, så att den varken ser fönstren eller trappan?
Grejen är ju att den har ca 90 graders område och vid de två fönstren så står det högtalare och dessa har katten hoppat upp på och sedan vidare till fönstret.

Får nog skaffa en Bosch detektor och testa några monteringar innan fast installation.
 
jocke4u skrev:
Jaha, ytterligare falsklarm men luftvärmepumpen avstängd. Dock ertappade jag "tjyven" sittandes i källarfönstret :)
Har inte tidigare noterat att katten har tagit sig upp hit då det är inte helt enkelt.

Den detektor jag har skall ju vara "pet immun" men är den Bosch Blue Line ett bättre kort?

Ca. 6,5 meter mellan fönster och detektor
I de instruktioner jag läst så finns det angivet husdjurs vikt och maxhöjd för vistelse.
Tror maxhöjden var 1,2 meter eller nåt i den jag senast läste. Dvs 5 kg katt kan lösa en detektor som 40 kg hund inte gör om katten är 1,5m meter upp ex.

Mvh
 
Ja, så gäller även min detektor. Står att man skall inte ha möbler som är högre än 0,9 m närmare än 1.8 m. Tar man denna linje från detektorn (som sitter på 2.2m) så skall ju inte ett källarfönster med höjd 1,6 m ca 6 m bort vara en issue.

Finns även en vertikaljustering på detektorn och denna skall stå på 0.
Kanske skall testa att höja upp den, vilket borde innebära att den "ser" bättre närmare detektorn.
 
Är inte problemet helt enkelt att katten varit för högt upp ?
Detektorn är endast husdjursimmun på låg höjd.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.