Ska dra en 18mm-kabel från parabolen genom taket, hur gör jag det bäst? Vi har en plåtbeklädd skorsten och tegelpannor. Vart är smartast att borra, direkt vid skorstenen igenom plåtuppviket eller utanför det direkt i en tegelpanna?
 
hej det bästa är nog att ta lös nån tegelpanna o dra kabeln under läkten o sen borra i råsponten o sen ner.
 
hej

Om du har parabolen nära nocken så är det ju perfekt att dra in den under en nockpanna och sen som glenn30 skrev.
 
Axelzons skrev:
hej

Om du har parabolen nära nocken så är det ju perfekt att dra in den under en nockpanna och sen som glenn30 skrev.
Men hur ska jag få in den under? Känns dumt att tvingas ha nockepannan 2 cm högre än vanligt. Borra igenom?
 
Om du lägger kabeln i "dalen" på en panna i övre raden så kan den väl smita in under en nockpanna utan att den reser sig... om jag tänker rätt :)
 
Axelzons skrev:
Om du lägger kabeln i "dalen" på en panna i övre raden så kan den väl smita in under en nockpanna utan att den reser sig... om jag tänker rätt :)
Tvivlar på att en 18mm-kabel kan smita in där. En enkel koax kanske, inte en quattrokabel.
 
  • Gilla
DinaN
  • Laddar…
nu har proffesor kalkyl varit ute (jag kallas det ibland) och gjort en mätning på lertegel, i dalen på pannan upp till nockpannan finns utrymme för ca 30mm, om du har betong så har du ännu bättre marginal.

Men visst kan du borra (helst inte i dalen på tegelpannan och allra helst på en nockpanna), tänk på att täta bra bara.. PL400 funkar i alla såna lägen :) då sitter ju kabeln där sen.. :p
 
Aha, jag missade helt hur du menade, tänkte enbart på nockpannorna. Det borde vara lugnt att peta in den i dalen och sen dra den under nockpannan och där gå ner på vinden.
Stort tack för hjälpen. :)
 
Alltid kul att kunna hjälpa till :), ramla inte ner nu.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.