Hej.
Jag bor i ett plankverkshus från tidigt 1900 tal.
Har nu börjat renovera en vägg mot ytterväggen, jag har rivit bort träfiberplattorna in till plankerna och min tanke är att sätta OSB-skiva mot ytterplankerna och klä den med ångspärrsplast och sedan sätta gips in mot rummet......

Funkar detta? eller skall jag sätta plasten på plankerna,OSB-skiva och sen gips?
Kan det vara bra att sätta vindpapp på plankerna

Grundtanken är att det skall tilläggsisoleras inom ett par år, ca 200mm. huset är för övrigt väl ventilerat med ventiler i varje rum.

alt 1: vindpapp,osb-skiva, plast och gips.
alt 2: plast,osb-skiva och gips

Tacksam på förhand....

Martin
 
Men hallå ska det vara plast i huset? Är det plast på övriga väggar?
Jag tycker inte det ska vara plast i väggarna på gamla hus.
mvh uffe
 
jo...man bör väl ha en ångspärr närmst rummet?
Hus skall inte andas dom skall ventileras har jag hört....
annars kan ju ångan från rummet "kondenseras i väggen, den dagen jag tilläggs isolerar fyller detta en mer viktig funktion.

vill gärna ha fler synpunkter om plast eller inte, och eventuell placering av denna.

tacksam för svar
martin
 
Om du skall tilläggsisolera från utsidan och du tänker använda sten eller glasfiber-isolering så måste du ha ångspärr på insidan. Innanför eller utanför OSB skivan spelar mindre roll.

Eftersom du skall tilläggsisolera så mycket som 200 mm kan du däremot antagligen ha ångspärren på utsidan av huset (alltså innanför isoleringen :)). Man brukar säga att ångspärren skall sitta max 1/3 in i väggen, och jag antar med plankverkshus så blir det ca 1/3 in. Borde medföra att du kan bygga en ångtätare konstruktion...

från utsidan:
Panel + luftspalt + vindpapp + 200mm isolering + ångspärr + plankstomme + osb + gips

En annan aspekt är dock att man kanske skall använda naturmaterial och strunta i ångspärren. Isolera med linull eller cellulosa, så slipper du fundera på ångspärr. Själv kommer jag välja detta alternativ (men jag skall inte isolera några 200 mm, kanske 50 mm eller ngt)
 
Vad händer om man sätter två ångspärrar?
dvs, vilket är bäst, att strunta i ångspärr nu och sätta den som du beskrivit om 2-3 år eller sätta en ångspärr nu exempelvis på osb plattan och få två ångspärrar när jag isolerat?
klarar sig huset utan ångspärr som det är nu,oisolerat i ett par år.
 
Huset borde väl klara sig alldeles utmärkt...det har väl klarat sig utan ångspärr hittills eller har jag fel?
 
Förre ägaren har varit och rivit i väggarna med olika "lösningar" :mad:så nu vill jag börja om från början och göra som man skall, rum för rum.

Som sagt ovan så är tanken att jag skall tillägsisolera huset utvändigt så småningom, av både den ekonomiska och komfort aspekten så som det är nu "blåser" det nästan genom väggarna och kyler huset på nolltid och på somrarna blir det till bastu.
 
Hej! Läs sista raderna av Larsa, där har du nog den vettigaste lösningen, dvs "använda naturmaterial och strunta i ångspärren". Huset har ju klarat sig länge utan plast och mår nog bäst av att fortsätta vara utan.
Om du dessutom skall vänta med isolering är det nog vindpappen som gäller.
Här inne bland hustalibanerna är "göra som man skall" inte nödvändigt vis som moderna trenden förespråkar. Moderna trenden förespråkar plast och icke hygroskopiskt isolermaterial. Ekologiska varianten och byggnadsvårdsvarianten är nog mer vindpapp och hygroskopiskt material...
Värnandet och husbevarandeintresset på denna avlägsna del av forumet, gör att många här inne i viss mån ser bortom teoretiska värme- och ventilations-optimala beräkningar. Å andra sidan vågar jag nog drista mig till att du genom att ta hänsyn till byggnadsvårdande arbetsmetoder får ett längre liv på huset och eventuellt bättre hälsa med, "sjuka hus" är ju lite förknippad med just täta hus... Men som sagt, jag vill råda dig att bilda din egen uppfattning om plasten, och inte påtvinga dig nån åsikt.
 
Jag kan inte säga hur du ska göra men jag kan berätta hur jag hade gjort. Jag står inför något liknande i mitt hus. Jag ska isolera mellanbjälklaget, alltså utrymmet mellan taket på nedervåningen och vindsutrymmet på övervåningen. Huset är ungefär lika som ditt men murat. Jag har förkastat ”naturmaterialen” dvs cellulosa i form av trä eller pappersfiber. Ingen tillverkare jag varit i kontakt med har uttryckligen sagt att ”med vårat material kan du strunta i diffusionsspärr”.

Utan diffussionsspärr kommer fukt ut i väggen så är det bara. Detta sker dels genom dissussion dvs fuktvandring men även genom tryckskillnader på ytterväggens båda sidor. Särskilt på läsidan när det blåser ute. Denna fukt klarar inte ”naturfibrerna” av att transportera bort. Om det var så hade tillverkarnas inte tillsatt ämnen för att förhindrar mögeltillväxt. Fukttransporten hos dessa material är låååångt ifrån det hos solitt trä. Även om tillverkarna ofta försöker påskina motsatsen.

Jag hade använt traditionell isolering och känt mig lugn med att vänta ett år eller så med att sätta upp ångspärren.
 
Min vind har klarat sig i 110 år med bara gamla papprester under spånet för att förhindra att det faller genom.
Mina trossbottnar likaså.
Så på vinden och i golvet kan man iallafall vänta 110år med att sätta diff spärr OM man har tex spån som isolering.
Däremot har jag grävt fram mängder med råttbofyllda mineralullskivor och slitit bort plast i rötskadade partier som renoverats mellan 1960-2005.
Nu har jag isolerat med Warmcell på vinden och i ett par golv.
Finns en bra isoleringsfirma i Nybro - www.isoleramera.se/ som jobbar i olika delar av landet, dom är kunniga.

Förespråkare för moderna metoder kanske skulle byta hus eller forum.
 
Om alla som använder moderna material ska byta hus eller forum så får du nog lov att göra mig sällskap. Hur länge har Warmcell funnits på marknaden? Finns det på Skansen?

Jag vårdar min byggnad genom att måla hela köket 3 ggr med linoljefärg, behålla golven såpskurade och reparera skadade fönster i stället för att ersätta med nya.

Att vårda ett hus kan för mig inte vara att bygga in organiskt material utan att samtidigt förhindra fukt från att krypa in. Därför använder jag mig av glasull och plastfolie. Och tvekar inte att rekommenderar det till någon annan som vill ha mina råd.
 
Det kanske lät lite burdust ,men moderna material fungerar nog om man löper linan ut och inte blandar ny och gammal byggkonst.
Jag har sett flera exempel på blandningar av byggmetoder tex vindar isolerade med mineralull men ingen diff spärr....och då är det farligt
Warmcell är ett material som SKA arbeta likadant som spån men givetvis har ingen provat det i 100 år ,det är gjort av cellulosafiber liknande ecofiber.
Din plast kan ju samtidigt förhindra fukten att ta sig ut för in kommer det alltid men mellan över och undervåning om båda dessa används som värmt åretruntboende krävs ju ingen diff spärr.
 
Detta är vad jag har snappat upp angående plastens vara eller inte.

Om huset inte har haft plast innan så är det väldigt svårt att få det helt tätt med plasten och det är just de små hålen som blir de stora problemen, eftersom koncentrationen på den fuktiga luften blir väldigt hög där hålen är.

En förutsättning för att inte använda plast är att du har bra ventilation, så gamla hus med självdrag där det drar lite genom väggar och fönster klara sig utan plast, men om du börjar tätta dessa "självdrags" ställen och inte sätter plast så får du problem med att du inte kan ventilera bort fukten som finns i huset och den sätter sig i väggarna.

Det finna massor med exempel på äldre hus utan plast och där det inte finns minsta mögel och oftas bero det på att huset är "dragit" och dåligt isolerat. Om man då börjar ändra på förutsättningarn för detta så är det nästan helt säkert att man får fuktproblem. Skulle jag ha ett gammalt hus där det inte finns plast och inget mögel, så skulle jag nog låta bli att isolera för mycket och inte tätta till så mycket i huset, alternativt isolera från utsidan, och få till ett riktigt bra ventilationssystem.

Vad som är rätt i respektive läge är svårt att säga, men att bara plasta in delar av ett hus är inte att rekomendera, antingen så har du plast överallt och helt tätt, eller inte alls, det är just punkterna där plasten är sönder som brukar ge problem med fukt eftersom koncentrationen av fukt blir väldigt stor där...

Det finns dock väldigt många olika skolor inom området och du får välja den som du tror mest på och hoppas att det fungerar, eller låta bli att ändra på något eftersom det verkar fungerar som det gör nu...

- M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.