Hej ,

Jag sitter och försöker få ner kollektorslang på tomten, än så länge bara på ritbordet.
Det jag kommer fram till är att jag skulle kunna få ner 360 meter förutsatt två saker.
Avståndet mellan slangen blir 0.95 meter istället för 1 meter.
Det andra är att jag kommer att bli tvungen att gå ca 1.4 meter från huset på ett par ställen.
Är det någon som har erferenhet av detta ?

Skolboken säger ju 1 meter mellan slangen och 2 meter från huset !
 
I skolan får man lära sig att 1 m betyder allt mellan 0.5 och 1.5 m och 2 m betyder 1.5 till 2.5 m. ;)

Allvarligt talat så spelar de lokala förhållandena större roll. Dvs vilken typ av jord du har och om den är fuktig eller ej.

Jag skulle inte bekymra mej, det du talar om är avrundningsfel. Inget annat.
 
1) Det blir svart att uppratthalla 100cm utan att halka in pa bade 95 och 110 cm - Ute pa faltet.
2) Be gravaren att ta med en planeringsskopa som ar dryga 100 cm bred, for det blir alltid lite ras vid kanterna.
 
Blev lite nyfiken på hur stor tomt du har då jag också funderar på att lägga slang?
 
Ytan jag lägger ut slingan på är ca 500 kvm
 
n vet inte jag vilket efektbehov eller energibehov ditt hus har, men allt under 400m låter kort i mina ögon!
sen så tror jag inte du får ner slangen lika enkelt slangen i backen som på ritpapret.

det är väll 2m från huset som gäller
1m melan slingorna
mark som är snöfri (där du skottar) innehålle mindre energi

sen har jag ingen koll på hur mycke yta en böj tar (vilken radie slangen klarar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.