Vi har en köpare som är bekant på lite längre vägar, och som vill köpa våran BR. Men denne ska lägga ut sin nuvarande bostad för försäljning nu i veckan och vill ha några veckor på sig att få sålt innan denne skriver kontrakt. (det är lättsålt hade mäklaren sagt) Vill inte stå med dubbla boenden och det förstår jag men det vill inte vi heller för vi ska flytta inom 2 månader.

Vi hade tänkt anlita mäklare idag men väntade, men nu vet vi inte hur vi ska göra. Vänta ett par veckor utan nån som helst sorts säkerthet? eller anlita mäklare så snart som möjligt och hinna med att ha det ute, visa och sälja?

vilet virrvarr!
 
Om inte er bekant kan bestämma sig redan nu så hade jag personligen satt ut en annons själv eller om ni behöver - använt mäklare. Skulle inte er bekant få sin bostad såld så behöver ni en annan köpare som skriver på och han i sin tur kanske också behöver tid att göra sig av med sin bostad, oavsett hyreslägenhet eller eget ägande.
Så det är bra att vara ute i god tid med försäljningen.
 
Att han inte vill/kan skriva på nu, betyder ju att det inte är säkert att han verkligen köper lägenheten.

Så om ni är i läget att ni behöver en köpare NU, då bör ni lägga ut lägenheten till allmän försäljning. Ev. kan ni avtala med mäklaren något i stil med att om er köpare ändå köper så får mäklaren lägre arvode (det är ju en köpare som NI har hittat). Kanske kan ni få mäklaren att gå med på något sådant.
 
Har den potentiella köparen klart med bank angående lån och sådant eller måste han vänta tills han sålt sin nuvarande bostad? Har han inget klart lån så förstår jag att han inte vill skriva kontrakt nu. Ett av mäklarnas lockrop nuförtiden är ju försäkring mot dubbla boendekostnader.

/John
 
Mika86: Hur har det gått? Har ni bestämt er för något?
 
Den eventuella köparen har lagt ut sin bostad nu för mer än det dubbla av priset på våran.. så nåt löfte borde ju inte hon ha problem med!

Men vi vill inte vänta för en enda person.. så vi har anlitat mäklare.. och det är visning på lördag och tisdag och en bunt anmälningar har kommit in.. så vi tror vi gjorde rätt ändå :)
 
OK, då får ni förmodligen det bästa marknadspriset också.

Lycka till!
 
Helt rätt gjort, ni kan ju inte stå och vänta på en bekants-bekants-morbrors-kompis som ev kommer att vilja ha er lgh när det väl är dax!

Lycka till med försäljningen!
 
Tack ska ni ha :) Nej.. varför vänta. Banden mellan min släkting och köparen är redan kapade (inte pga affären alltså). så allt kan hända.

Första visningen gick förresten bra. Förutom en spekulants bekant som påpekade brister och fel som inte finns + att det luktade mögel. Elakt tycker jag! För sen skrev alla på intresse-listan.. inklusive den här spekulanten! Men alla har väl sina taktiker kanske..
 
Ha ha, äldsta tricket i boken! "Sniff, sniff, luktar det inte mögel här?" :D
 
Låter som en spekulant man skall försöka undvika, även om de lägger högsta budet.
 
rätt vanligt att spekulanter högt och ljudligt påpekar brister för alla andra för att skrämma bort dem, hade en sådan då vi köpte vårt hus. Han gjorde inget annat än gnällde och påpekade fel, ändå gick kameran varm för han skul´le visa sin fru så de kunde bestämma sig för hur mycket att buda*skratt*
 
Haha ja.. han kanske hade googlat på "få ner priset" och "eliminera andra spelulanter". Men som hempularen skrev.. så är den här personen inte prio 1 för oss om det blir bud :) Han kanske dyker upp på visningen imorn också.. för att ge sig på de andra som kommer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.