Hej,

Skulle vara väldigt tacksam för lite tips och råd på hur vi skall bygga ihop vår garagetillbyggnad mot vårt och grannens befintliga hus. Bygglov finns och grannen är informerad.

Som ni ser på bifogade bilder så skall tillbyggnaden mötas av ett nytt tak på det redan befintliga. Taket på det befintliga skall höjas och då kommer ju både mitt och grannes "riktiga" tak att beröras. Hur löser man det bäst?
Tillbyggnaden kommer troligtvis att komma i moduler och monteras först för att vi sedan kan gå på och anpassa det befintliga taket som är mellan husen. Rätt tillvägagångssätt?

Hoppas ni förstår hur jag menar och kan komma med goda råd.

Tack på förhand.

Mvh

Johan Grundberg
 
  • ByggaHus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ByggaHus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad 1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där känns spontant inte helt lätt. Har du ok från grannen att fästa in i hans hus?

I så fall skulle jag börja med takstolarna mellan den gamla, bakre delen av garaget, fram till nuvarande tak. Rekommenderar verkligen att du tar hjälp av en kunnig snickare för att göra detta, det är låg taklutning och takstolarna kommer att bli mycket långa.
 
Hej och tack för ditt svar.

Ja, jag har fått ok från grannen men viss hänsyn får man ju ta ändå.

För att förtydliga så kommer den gamla utbyggnaden som går ut från huset att rivas och byggas upp nytt med takstolar som är 12,50 meter långa. Höjden kommer att vara 2,30 i ytterläget och 3,30 där taket går emot hustaken. Det är ett småkivigt problem så därför hoppas jag på mer råd på hur man kan lösa detta.

Kastar in en prisfråga också, har fått ett pris på 96000:- på tillbyggnaden i modulform. Då ingår garageport (motor), 2 fönster, 2 dörrar, gips + spån, gipsplank i tak, rännor, stuprör, vägg 95 och tak 120 i garagedel, vägg 195 och 240 i övrig del, 145 i mellanvägg, 22 mm råspont, isolering. Ingen papp eller plåt, lister och foder ingår.
Känns det som ett ok pris?

Mvh

Johan
 
Hej igen,

Ingen som har fler tips/råd att ge?

Mvh

Johan
 
M
Johan47 skrev:
Hej igen,

Ingen som har fler tips/råd att ge?

Mvh

Johan
Jag tror ingen kan svara på om priset är "rätt". Som jag förstått det så är det en byggnad på ca 54 m², men för övrigt så är det mesta frågetecken kring materialåtgången m.m.., hur mycket och vilken kvalité har isolering i tak/väggar, vilken typ av dörr/port (+18 grader?) vilken typ av fönster (2-glas eller 3-glas isolerglas, öppningsbara), virkeskvalité m.m.. Ingår nån form av arbetsinsats från tillverkaren/leverantören, t.ex grunmålning i en liknande kulör som slutmålningen, nåt som alltid bör vara gjort när man köper moduler..

magentis.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.