Jag råkade av en slump se i en gammal bok som handlar om delar av min släkt, att när det 1914 skulle beställas ritningar till ett nytt hus för den (då...) ganska förmögna släkten. Så var ursprungsarvodet för arkitekten ca 20.000 kronor! Det blev dessutom tillägg för förändringar och när allt var klart hade de betalat honom nästan det dubbla. Om jag tolkat en massa trådar rätt så är det ungefär vad man får räkna med att betala idag... Huset som ritades är på gissningsvis ca 400-500 kvm, så visst var det lite att rita, men i alla fall. Enligt scb:s hemsida så motsvarar 20.000 1914 nästan 900.000 idag, ganska saftigt för en arkitekt kan tyckas. :)

Huset kostade sedan runt 100.000 att bygga, eller 4,5 miljon, vilket tvärtom får ses som billigt måste jag säga! Eftersom det rör sig om ett tokstort hus med bland annat hiss...

Den egentliga reflektionen är att uppenbarligen är det roligare att vara byggare idag, för jag gissar att det huset skulle kostat det dubbla att bygga, men å andra sidan var det MYCKET roligare att gå till banken om man var arkitekt då...

Några fler med historiska fakta från denna eller andra perioder som kan vara intresserade av att dela med sig något i frågan kanske?
 
För hundra år sedan byggdes de flesta dussinhus utan arkitekt. Det fanns inte mycket till standard och prefab. Varenda skåpslucka och dörrpost utformades därför efter snickarnas huvud, som traditionen bjöd. Annat var det i prestigebyggen. Där hade ett självgående arkitektkontor med övertygande chef obegränsat med självpåtagna uppgifter att uträtta.

Med den bakgrunden förstår man bättre vilket uppseende Frank Lloyd Wright väckte mitt under depressionen i USA. Han hade gjort sig känd som kräsna miljonärers favorit. Men i mitten av 30-talet antog han beställningen av en villa för den enkla medelklassfamiljen Jacobs. Hela villan skulle få ett total slutpris på inte mer än $5.500! Och då ingick arkitektens arvode på $450. I vanlig ordning ritade arkitekten inte bara själva huset, utan också varenda möbel som hörde till...

http://www.usonia1.com/
 
Spännande, det har alltså blivit så att arkitekter behövs i större utsträckning, då finns det fler och de blir billigare... :)

Fast det hade ju varit spännande att se vad som hänt utan krav på arkitekter och bygglov... Villa Villerkulla hade kanske varit standard
 
Jämförelsepriser i Sverige: Mitt barndomshem, större funkisvilla i Ålsten, Stockholm, kostade totalt 45.000 SEK år 1939 och köptes direkt av byggmästaren. Det var en hel del snygga snickeriarbeten inkluderat. Tomträtt på 66 år låg på cirkus 180 kr/år. Eftersom det finns många relativt liknande hus i området förmodar jag att de olika byggmästarna använde någon form av standardritning.

Huset jag hade i centrala Malmö kostade vid bygget 1925 4.500 SEK inkl friköpt tomt på 650 kvm. Huset byggdes från början som 2-familjsvilla. 2 rum o kök i nedervåningen och 1 rum o kök i övervåningen. Trapphus med hall både uppe och nere tog plats. Total boyta ca 105 kvm exkl källare o vind. I dessa 4.500 tror jag att den första ägaren gjorde en hel del jobb själv. Även här har ngn standardritning använts - själva hustypen är mycket vanlig i Skåne.
 
Jag bor i ett "Korsnäshus" byggt ca 1938, detta innebär förutom att fler hus i området är identiska även att :
Rörsystemet för vatten är gigantiskt, ca 10cm i diameter i källaren tex.
Huset var byggt i moduler (även väggarna).

Mycket av materialet i huset verkar ha kommit från Korsnäs pappersbruk so mligger ca 1 km bort....
 
Hemmakatten
yens skrev:
Spännande, det har alltså blivit så att arkitekter behövs i större utsträckning, då finns det fler och de blir billigare... :) quote]

Bra arkitekter har inte alls blivit billigare. Skall du ha ritningar o bygglovsritningar o material-, belysnings och inredningshjälp samt en arkitekt som följer bygget tills det är klart får du betala mycket mer än vad du antydde i ditt första inlägg. En bra arkitekt ritar ett hus anpassat efter din tomt och ditt familjeliv. En bra arkitekt ger ett mervärde i form av estetik och funktion som går utöver det man förväntat sig. Ca 5-10% av byggkostnaden kostar en arkitekt inklusive konstruktions-, el- och VA-ritningar.

Detta skall inte förväxlas med husföretagens s.k. arkitekthjälp där någon ägnar några timmar att rita om en planlösning.
 
Fast nog måste väl arkitekter har blivit billigare om än dyrare än jag skrev i mitt första inlägg. Eller får man räkna med över en miljon för ett hus på 500 kvm?
 
Det en arkitekt vanligtvis gjorde 1909 motsvaras idag av den sammanlagda insatsen som görs av bla, projektledare, arkitekt, ingenjör, konstruktör, elkonsult, vvs-konsult, geotekniker, installationssamordnare, KA.

En kombination av att arkitekten hade en större del av totalansvaret och att en byggnad då var en mycket okomplicerad produkt jämfört med dagens byggnader. Myndighetskraven var också bara en bråkdel av vad som gäller idag.

Dessutom hade vi ingen moms på den tiden, vilket vi har idag.

Jag skulle gissa att du vid en GE får räkna med totala konsultkostnader+projektledningskostnader på 1 mkr för ett arkitektritat hus på 500 kvm. I alla fall om det är lite speciallösningar.
 
Det ligger nog mycket i det, idag delar vi upp jobbet så det knappast blir vare sig hackat eller malet istället. Frågan är om det inte blev bättre av att ha en som var ganska bra på allt istället för massor som är superbra på jättelite... :)
 
Den stora förändringen är den industriella standardisering som förvandlat branschen gradvis. Brutalt sammanfattad har förändringen medfört att arkitektens jobb till stor del har övertagits av byggindustrins formgivare.

I Sverige under 1900-talet skulle jag våga hävda att TVÅ enskilda faktorer mer än annat drivit fram denna utveckling. Dels på 30-talet kooperativa rörelsen med HSB:s ritkontor plus KF:s övertag av Gustafsbergs bruk. Dels på 60-talet det såkallade miljonprogrammet med en jätterusch för både ackordshetsade problemområden och en uppsjö katalogvillor, alla detaljstyrda av samma subventionsregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.