vi vill gärna bygga själva och har fastnat lite för smålandsvillan, har några bekanta som byggt med dem och de är jättenöjda, enl dem så översteg inte slutpriset kalkylen de fått från början, och de ska tydligen vara bland de billigaste på marknaden?

e lite sugen på villa 2009 på deras hemsida, ett erbjudande med ett hus på 90 kvm (tre rum och kök) och oinredd övervåning på 45 kvm. det är ett lågenergihus och enligt han jag pratade med på smålandsvillan så kommer det gå på ca 1.8 milj på den tomten jag vill ha, då ingår alltså tomt, grund, huset, schaktkostnad, byggherrekostnader, pantbrev, lagfart, lånekostnader, värme vatten och el.

månadskostnaden blir 4351 kr i månaden - kan detta verkligen stämma?? ok att vi har låga räntor nu, men amorterar man av nånting?! vill ju inte gå med förlust när vi ska sälja nån gång i framtiden!?

tips på hur man ska binda räntorna i dagens läge?

vet någon vad tillvalen kostar: kakel och klinkers i badrummet, upphöjd ugn i köket, carport med förråd och ytterdörr med tre lodrätta glas i (ni fattar vad jag menar)?
- svara gärna även om du bara vet pris på en av de här sakerna, jag är tacksam!!

men är lite fundersam; ingår gräsmatta i det här priset? för det finns inte på tomten i nuläget. får man uppfart till bilen grusad/asfalterad?? vad kostar det att bygga till en egen trädäck i capris? och vad kostar carporten med förråd som smålandsvillor erbjuder??

får man inte något av detta vet jag inte om 1.8 milj är ett bra pris även om man får allting nytt och det är ett lågenergihus??

iofs blir ju inte månadskostnaden dyr och det är mest den jag bryr mig om egentligen ;)

tacksam för svar från er som byggt med småladnsvillan, tack på förhand!
 
1. Räkna med en ränta på 6%, det gör banken när de ser om ni har råd.

2. Ni måste ha minst 5% i kontantinsats (SBAB), de andra bankerna ca 10-15% kontantinsats

3. Toplånen (allt över 85%) ska amorteras av på ca 10 år, där får ni även räkna med 2% extra ränta. (SBAB har inga toplån utan samma ränta upp till 95% av huskostnaden)

4.Kolla även med bankerna vad de värderar huset efter, marknadsvärdet eller produktionskostnaden. Är det de första så kan det vara knepigt om priserna är låga på orten.

5. För att ni överhuvudtaget ska få lån så räknar bankerna så här. - Boendekostnaden (amortering, ränta efter skatteavdrag, uppvärmining osv) får inte uppgå till mer än 50% av era inkomster efter skatt. (och då räknar de på minst 6% ränta) Sedan ska det finnas minst 6000/vuxen och 2000/barn kvar att leva på.

6. Mitt råd är att gå till banken först och kolla hur mkt ni får låna, SEN börjar ni räkna på hur mkt ni har råd med.
 
Vi har nyss flyttat in i vår Villa Mariannelund (Villa 2009).

Vårt bygge slutade på 1.95 mkr (med ALLT) och då har vi tillval som kakel o klinker i badrum. Tomten kostade 235.000 (exl. ansl. avgifter).

Själva tillvalet med kakel o klinker kostade ca 45.000 kr, sedan betalade vi lite extra för dyrare material. Med duschvägg, badrumsmöbler, dyrare material, vart nog slutnotan för badrummet ca: 70.000.

På den där villan med allt, inklusive ansl. avgifter grund, gräsmatta mm, kan du räkna ca 1.7 mkr med kaklat badrum. Lägg sedan till vad din tomt kostar, och du kommer hamna ganska precis på slutsumman.

Så alltså,

Tomtpriset + 1.7 mkr = summan inklusive allt. (med badrum för 70.000kr samt gräsmatta på en 2000 kvm tomt)

Sedan ska man veta att man måste alltid räkna med + eller - 50.000 kr som tillkommer eller som kan dras bort. Alla tomter ser olika ut, och det är där det kan kosta mer/mindre beroende på hur mkt grus, eller arbete man måste göra på tomten innan man sätter upp grunden.

Kalkylen du fått bör nog stämma om ditt tomtpris ligger runt 200.000 kr och huset är utan tillval.
 
Redigerat:
westsidestar skrev:
månadskostnaden blir 4351 kr i månaden - kan detta verkligen stämma?? ok att vi har låga räntor nu, men amorterar man av nånting?! vill ju inte gå med förlust när vi ska sälja nån gång i framtiden!?

!
Amortering eller inte, det beror på om det blir toplån eller ej. Men jag skulle råda er antantingen spara eller amortera upp till en ränta på 6%, då vet ni att ni klarar det.

westsidestar skrev:
tips på hur man ska binda räntorna i dagens läge?!
Just nu skulle jag köra hela på rörligt

westsidestar skrev:
vet någon vad tillvalen kostar: kakel och klinkers i badrummet, upphöjd ugn i köket, carport med förråd och ytterdörr med tre lodrätta glas i (ni fattar vad jag menar)?
- svara gärna även om du bara vet pris på en av de här sakerna, jag är tacksam!!
Inbyggnadsugn och häll - 7400
Kakel och klinkers - runt 45 000
Dörr - 3000
Garage - ca 100 000 utan grund

Sedan finns det en heeeeel del till som man tror ingår, men det gör det inte. Som t.ex. fönster på ovanvåning, trappa.

westsidestar skrev:
men är lite fundersam; ingår gräsmatta i det här priset? för det finns inte på tomten i nuläget. får man uppfart till bilen grusad/asfalterad?? vad kostar det att bygga till en egen trädäck i capris? och vad kostar carporten med förråd som smålandsvillor erbjuder??

får man inte något av detta vet jag inte om 1.8 milj är ett bra pris även om man får allting nytt och det är ett lågenergihus??
Nope,inget av
det där ingår...men man kan jue alltid förhandla

Om det är billigt eller inte beror jue helt klart på marknasvärdet på orten...om man säger så, att i sthlm så får du inte ens tomten för det där priset ;)
 
Jag kan tillägga att vår Villa Mariannelund (Villa 2009) har dragit 6000 kwh sedan början av september. Då har vi haft många många dagar med temperaturer runt -20, och i många fall -25 och faktiskt ända ned mot -30.

Så jag kan intyga om att det är väldigt energisnåla hus.
 
När du bygger villa 2009 som är deras kampanjhus ingår trapp till övervåning och gavelfönster på övervåning.

Är anslutningsavgifter el/va/bredband medräknade i er kalkyl?

Inbyggnadskök rostfritt kostar mer än vitt. Inbyggnadspriset är dock det samma (4775kr).

Vårt garage (det minsta) inkl platta kommer gå på 130000kr.

Be er säljare om prislistan över tillvalen!

SMV sammarbetar med Swedbank som kan ge er bra erbj på räntor. Vi planerar att ha det mesta rörligt just nu.
 
Är det någon som byggt eller skall bygga Villa 2009 från SMV?
Vi har nästan bestämt oss för det så det kunnde vara kul med lite bilder för inspiration. Är lite nyfiken på fasaden som skall vara en funkispanel.
 
Här är vår Villa Mariannelund. Byggt 2008. Exakt samma hus som Villa 2009

Måste också rätta min ovanstående post: Vi landade på 1.9 mkr totalt, inte 1.95mkr.
 
  • DSCN2912.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!
Vi har fått pris på carport (den lilla)
90.000 kr
och grund till den 39.000 kr
129.000 kr alltså =)
 
tjena vi var oxå sugna på smålandsvillan 1½ (nybro) vi bokade möte med säljare för att gå igenom allt o få en offert.
Huset kostar NF enligt deras hemsida 1352500 utan grund o oinredd övervåning.
Vi ville ha takkupa, farstu/entren,grund så klart, rostfria vitvaror själv klrt fönster på övervåning. helt plötstlig var vi uppe i 2,2 milj. för mkt för ett sånt hus tycker vi.

Vi tog kontakt med Lb-hus kollade på ugglan serie 159 den kostar ca 2040000
med inredd övervåning, vattenburen golvärme, takfönster, kakel klinkert är standard i entren o alla våt utrymmen och grund ingår i priset. visst man får göra tillägg för rostfria vitvaror men det är typ bara 15000. varför ska man välja smålandsvillan? när man får hela huset färdigt från Lb hus? vad tycker ni?
 
Välj LB-hus så får du totalentrepenad dessutom, plus många andra fördelar tycker jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.