Hej o hå....Ibland kan det bli RIKTIGT fel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4709597.ab

Killen har låtit bygga ett hus och nu visar det sig att huset är spegelvänt mot beställningen. Givetvis står ord mot ord.

Men vem i allsin dar beställer ett hus och låter bygga utan att vara med och åtminstone under byggtiden av eget intresse åker ut och tittar på sitt bygge?

Det låter lite rövarhistoria över det hela. Vill killen slippa betala de sista 15%-en och hittar på en osannolik historia?

Låt säga att huset kostat 2 millar så är det 300.000 kr han vägrar betala. Vore jag byggfirma åkte jag dit, balkade upp huset och vred det rätt med kran. Det kan aldrig kosta 300 lök.

Rolig story!
 
Ha,ha...vilken röra. Det känns väl dock som att husköparen har mer på sin sida då det logiska är sol, söderläge mm.

Men, hur kan man missa detta under bygget? är amn inte där o tittar hur VVS dras mm?

Jobbigt!
 
Det får mig att tänka på ett hus i vårt närområde. Gatan utanför oss byggdes i början på 70- talet. Vårt hus var då stamfastighet för området, dåvarande ägaren styckade av 8 tomter och drev igenom vägbygget.

Vägen var från början tänkt att bli en återvändsgata som skulle sluta vid en bergsbrant, en annan gata gick på tvären ovanför.

I ett sent skede bestämde kommunen att gatan skulle ansluta till den korsande gatan, man byggde en sluttande gata istället för en plan gata. I bortre änden var den nya vägbanken ca 3m hög. En av de nya tomterna fick alltså en vägbank på 3m direkt i tomtgräns (och troligen in på tomten också). Detta löste kommunen genom att "av godhet" fylla ut hela tomten så att den kom i nivå med vägen. Tomten hade tidigare haft en bergsbrant i ena änden.

Problemet var bara att tomten redan var såld, och ägaren hade redan beställt ett bygge av ett suteräng hus, som skulle stå mot branten. när grundläggarna kommer till tomten möts de av en plan tomt utan några höjder att bygga huset mot.

Det var redan för sent att avbeställa/ändra husmodell. Lösningen blev att de byggde en kulle på tomten som de kunde ställa huset mot, fast 90 grader vridet.

Familjen som byggde, byggde färdigt huset, men flyttade aldrig in de sålde huset direkt efter färdigställande.

Detta hände 1972. Även vi har fått stor del av vår tomt höjd med ca 50- 80 cm i samma veva, syns på att det har byggts betongmurar runt alla träd.
 
Kan väl inte rotera ett spegelvänt hus och få det rättvänt?
 
Om man tittar på historien i tidningen så misstänker jag att det är en lite förenklad beskrivning. Det låter osannolikt att husföretaget på helt eget bevåg skulle ha ändrat husets läge. Troligen så är detta en kombination av missförstånd och slarv.

Kan tänka mig ngt. i stil med att beställaren faktiskt har begärt en förändring av något, och inte insett att förändringen inneburit att hela huset skulle bli spegelvänt.
 
Niteowl skrev:
Kan väl inte rotera ett spegelvänt hus och få det rättvänt?
Går ju att rotera så att den tänkta södersidan hamnar åt rätt väderstreck åtminstone.
 
O
tror inte att han kommer få annat en ekonomisk ersättning... Men det osar helt klart lite katt här.... Om man bygger ett hus så åker man väl dig å kollar regelbundet? de skulle jag gjort!
 
Rättvänt eller spegelvänt, brukar inte betyda hur huset står på tomten, utan det är nog den invändiga planlösninngen,
När han kommer in genom entren, som troligen är på rätt ställe, har han t.ex köket till vänster, och vardagsrummet till höger, det skulle varit tvärtom..

Men det är ju bara detaljer kan man tycka....

Som odjuret påpekade, borde han inte märkt det i ett tidigare skede ?
Iofs kan han gjort det, men husfirman valde att köra ändå, och ta smällen..
 
Redigerat:
Mäster skrev:
Rättvänt eller spegelvänt, brukar inte betyda hur huset står på tomten, utan det är nog den invändiga planlösninngen,
När han kommer in genom entren, som troligen är på rätt ställe, har han t.ex köket till vänster, och vardagsrummet till höger, det skulle varit tvärtom..
I det här fallet har ju vardagsrummet hamnat åt grannen till, istället för åt andra hållet.
 
Hm....tankefel från mig...spegelvändningen är ju lite svårt att göra något åt...:)

Roterar man huset så hamnar å andra sidan ingång och annat på baksidan och det är väl inte så lyckat det heller.

Sen är det väl ett prefabhus som kom på lastbil och redan var byggt felaktigt. Vore det platsbyggt så kan jag väl aldrig tänka mig att man aldrig åker ut och tittar till sitt bygge?

Nåväl, ett intressant fall. Det kan ju vara så enkelt att antingen han eller arkitekten hade glasögon från Butteriks som visar spegelvänt, om nu såna finns?
 
Lätt hänt att det blir fel, eller inte..:)

Dock instämmer jag med alla som tycker de verkar konstigt att han inte sett detta på ett tidigt stadie.
Skulle jag bygga så skulle jag nog kolla in bygget varje dag, om det ligger inom rimligt avstånd från hem och arbete vill säga.
 
Varför vill han ha ingången på baksidan? Skum snubbe...
 
:rolleyes: Han vill väl visa upp sina fina gäster för grannarna. :D
 
Mikael_L
Johnny Viking skrev:
Varför vill han ha ingången på baksidan? Skum snubbe...
Antagligen för att infartsvägen går där. :D
Tycker jag det ser ut som iaf.
 
Mikael_L skrev:
Antagligen för att infartsvägen går där. :D
Tycker jag det ser ut som iaf.
Va näe... ! ? Men alltså huset står ju rätt nu. Infarten syns ju till vänster på bild o dörren logiskt sett är ju på den sidan oxå.

Om ni vill se skumma mellanösternhus så åk till Lina bakom Ronna i Södertälje. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.