Vi har en udda planlösning vid vårt fritidshus med garaget längst bort från vägen (det finns anledning till att det ser ut på det sättet). Garaget används mest som hobbybilverkstad, alltså ingen körning in-ut flera gånger om dagen. Nu måste tomten finplaneras just där, frun vill ha gräsmatta, jag vill/måste kunna köra bil till och från garaget då och då. Underlaget är idag packad bergkross (från traktorgrävare som kört där).
Emotser tips och förslag hur man anlägger en gräsmatta som samtidigt är körbar, helst från första dagen. Kan man blanda grus och matjord?
 
maggan9
Jag trodde att jag sett den här lösningen tidigare någonstans. MEN, dels så passar den inte plånboken så bra (det är en lååång uppgart), sedan så passar den kanske inte så bra vid vårt fritidshus, där naturen redan är lite karg. Tack för tipset, men finns det någon som kan säga om gräset växer (i alla fall lite grand) om jag blandar grus/singel med matjord
 
Amatörbyggaren skrev:
maggan9
Jag trodde att jag sett den här lösningen tidigare någonstans. MEN, dels så passar den inte plånboken så bra (det är en lååång uppgart), sedan så passar den kanske inte så bra vid vårt fritidshus, där naturen redan är lite karg. Tack för tipset, men finns det någon som kan säga om gräset växer (i alla fall lite grand) om jag blandar grus/singel med matjord
Jodå, det funkar det med. Med lite gödsling blir det till och med ganska tjockt gräs även där. Har så utanför mitt skoter/hjuling garage och där åks det ofta upp och ned på ett för gräset synnerligen ofördelaktigt sätt. Men det klarar sig rätt skapligt faktiskt.

Dock är ett tips att leta efter gallerdurk och sträckmetall på skroten. Till bra pris så är det suveränt att lägga i hjulspåren och bara låta sjunka ned i ytan och låta gräset växa igenom det. Då har du bärighet som hjälper mkt när du kör med så tungt som traktor.

//Rob
 
Tack Robster, ditt inlägg blev ju en moralisk förstärkning. Så småningom blir det grus och gräs, men jag tror att underlagets bärighet räcker till utan gallerdurk. För 2-3 år sedan grävdes det friskt i den stenbundna marken och redan nu växer både tall- och björkplant i gruset
 
Jag har en granne med stort bilintresse som har och kör ett flertal bilar på gräsmattan konstant. Överraskande nog så syns det knappt inte alls. Du kanske måste fylla på lite under de första åren som eventuell bilkörning trycker ner, men gräset lär klara sig fint.
 
Lägg grus, kompromissa med frun genom att lägga snygga kanstenar och planera lite blommor brevid dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.