Hej!

Jag började bygga en altan till huset i höstas, men han aldrig färdig med att lägga trallen (som tur var). En plint har rest sig ett par cm och jag undrar hur jag ska göra för att fixa problemen. Bärlinan har ju en hel massa golvreglar fastspikade i den.


Plinten är ca 50cm djupt ner i marken. Jag kunde inte gräva mer eftersom marken består at 90% sten och sand. Men alla forum och info på nätet rekommenderade runt 50-70cm, så jag hoppades det var ok....


Frågan är nu hur jag fixar till det här. Det käns lite jobbigt att försöka dra ut alla spikar och ta isär reglarna för att komma åt. Några förslag? Marken är mycket svår att gräva i. Omöjligt med spade, spett, och jordborr. :(

altan_2.jpg

altan_1.jpg
 
Ett alternativ skulle kunna vara att kapa bärlinan innan plinten och sen ta bort de två golvreglarna som ligger över. Då kan jag frilägga plinten och hyra en bilningsmaskin och hugga upp ett djupare hål och sätta en ny plint som är på säkert frostfritt djup?

Om jag låter nuvarande plint sitta kvar, är inte risken att den kommer fortsätta röra sig varje år?
 
Mikael_L
Jag skulle väl nästan tro att den sjunker ner till höstens nivå om några månader när tjälen gått ur jorden. Men antagligen kommer den resa sig varje vinter i fortsättningen med.

Antingen gräva djupare eller dränera på något vis så marken blir torrare där eller isolera så tjälen inte går så djupt.
 
Jag tror dränering är omöjligt pga av att 1) marken är så jäkla svår att gräva i vilket är ju anledningen att plinten bara blev en halvmeter och 2) det är mycket fukt i marken att även om jag lägger dränering så blir jag nog inte av med problemet. Det är redan delvis dränerat. Hela altanen är dränerad, men inte just i hörnet där denna plint sitter. Övriga plintar är ca 0.8-1.2m djupa.
 
Hemmakatten
Ett annat alternativ är att såga ur (eller borra bort om man inte kommer åt med såg) en bit på undersidan av bärlinan så att reglarna kommer i nivå. Man kan ta bort mer än som krävs och sedan sätter man kilar under bärlinan så att altanen blir i våg. Kilarna kan man då vid behov justera om plinten sjunker eller höjer sig i framtiden.
 
Om du har tur att plinten sätter sig tillrätta när tjälen släpper så gräv djupare brevid dit vatten kan rinna sedan lägger du frigolit runt stolpen för att kylan inte ska ha så lätt att krypa ner nästa vinter.
 
Jag tror att risken för ny tjälförskjutning är större än jag vill ta. Det skulle inte vara kul om jag måste ta upp trall och ta bort räcke, mm, om plinten sätter sig igen. Dessutom är det mycket svårt att gräva, så någon extra dränering blir inte så lätt.

Det får bli så att jag tar bort nuvarande plinten och försöker gräva djupare till frostfritt djup. Enklast blir väl att helt enkelt kapa bärlinan och ta bort de två golvreglarna som ligger uppepå. Sen kan jag komma åt att gräva eller bila upp marken ordentligt.
 
Kan man inte vänta på att tjälen lossar, så borde den gå ner till orginal nivå...
Sedan isolera med styrox runt plinten ca 1,5m på runt om, så att tjälen inte går ner runt plinten.
(vet inte om det funkar, bara en tanke...)
 
Har du lagt makadam under plinten/plintarna?
Man bör nog lägga dit en 10-20 cm makadam under själva plinten, även runt om.
Vi kommer att göra detta efter rekommendationer.

Att man lägger under plinten är ju för tjälens skull.
 
Hemmakatten
Hur gick det? Fick du ordning på plinten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.