Jag undrar lite då jag betalar 22500 kr för en kvalitetsansvarig person som jag blivit rekommenderad. Grunden påbörjas imorgon, och han har vad jag vet inte varit på tomten en enda gången ännu (sen starten 1 feb med spränging osv). Frågade även mark och grundentrepenören om de hört något från kvalitetsansvarig, inte ett ord. Så han vet ju då inte när grunden ens läggs, vilket är denna vecka som kommer med start imorgon.

Jag frågar mig, är det meningen att JAG ska upplysa kvalitetsansvarig om alla moment så han vet när han ska åka dit, eller är det hans egen uppgift att vara delaktig i projektet och ta reda själv på när saker och ting ska hända? Undrar om jag gjort fel i att inte upplyst honom tillräckligt klart.

Anledningen jag frågor är att det känns saftigt att betala så mycket för en kvalitetsansvarig som egentligen inte alls är ansvarig på något sätt, utan man bara måste ha en s.k "KA" vid nybygge enligt lag.

Är det kanske så att det först är när snickeriet kommer igång som han kommer visa intresse i bygget av huset?

Jag kommer såklart ta upp detta med honom, men vill höra lite erfarenheter från er med era kvalitetsansvariga. Känns det som en onödig utgift eller har era faktiskt varit till hjälp och varit intresserade i ALLA moment, inkl markarbete och grunden ... o sen snickeriet? Hur många gånger vara era KA på plats och tog "ansvar" ?
 
Mikael_L
En kompis till mig hade en KA som inte satt sin fot på bygget mellan byggsamråd och slutbevis, dvs aldrig. (om han nu inte smög dit på nätterna ibland)

Han var självbyggare så på det viset gjorde det inte så mycket. Men han tyckte det var dyrt för att ha en person som:
1. satt med en timme på byggsamrådet.
2. skrev ut en kopia av kontrollplan från datorn.
3. kryssade i kontrollplanen.
4. skrev faktura.

Men så är det att bygga i det välsignade landet sverige idag.


Jag kan också vända på det.
Det finns de som haft fantastisk nytta av sin KA.
Framförallt de som bygger på entrepenad och en del firmor och hantverkare är lagda åt slarv.
Då kan en bra och kunnig KA med integritet vara värd flera ggr sina pengar innan huset står klart.

Men helt klart borde väl KA komma och kika dels på schaktbotten och dels på grundläggningen innan betongen stjälps i.
Och gör han inte detta ska egenkontrollansvar delas ut till någon med tillräcklig kompetens.

De två sista meningarna är vad jag tror, men jag är inte idiotsäker på hur det fungerar.
 
Skulle jag vetat före jag valde KA, vad jag vet nu, skulle jag välja den billigaste "skiten" jag kunde hitta. Jag är själv rätt "logisk" och tekniskt kunnig och kan själv se på saker om de är rätt eller fel. Typ... känns som jag kunde göra jobbet själv.

Mitt mål kommer iaf vara att kräva förklaring på frånvaron och om ingen sådan ges, så förväntar jag avdrag på kostnaden. Troligen hälften.
 
Det ligger antagligen som egenkontroll på din mark och grundentreprenör, låter lite oseriöst om KA inte ens tar sig ut innan gjutning, man får väl hoppas att det blir en förändring, det märkliga med KA rollen är att den enda gången han/hon har närvaro plikt är vid byggsamrådet
 
På 200 hus, så har KA varit dit på 15 ?. Iofs prefab, så det är inte mycket att se för dem, men ändå ...
Hmm, nu kanske jag över drev, 20-25 ggr då, så var jag snäll..
 
Trist! Vad står det i dennes offert eller kontrakt att han/hon ska göra? Om det framgår att han/hon ska besiktiga vissa delar, se till att han gör det också.

En KA är inget annat än ytterligare en hantverkare/samarbetspartner under byggprocessen. Behandla dem lika och ställ krav på dem.

Min KA (Södertälje) var ute minst 5 gånger på egen hand och 3-4 gånger med mig. Jag ställde iofs kravet på delaktighet när jag sökte KA och var tydlig med att jag ville träffa honom på plats ett antal gånger för att gå igenom saker och ting. Min KA var betydligt billigare än din.

Ställ krav!
 
Redigerat:
Det står bara att byggarbetet är under en viss period, men står inget om hur ofta han besöker. Det står dock en massa om att om Jag inte gör si och så så kopplas han bort, samt tillkommer straffavgifter osv...

Jag som tänkte "jag vill ha en bra KA (läs dyr) som ser till att det blir ett kvalitetsjobb". Suck...
 
Fast att KA lyser med sin frånvaro, betyder inte att du får ett sämre hus,
Som någon nämnde så är det en KA i Södertäljekrokarna som är flitig, det är den enda som jag träffat fler ggr, och dessutom fler en en gång per hus, däremot så påverkade han inte slutresultatet det minsta, vi gör vårt bästa oavsett..

Kommer inte ihåg hans namn dock, ifall någon vill ha en flitig KA, fråga efter en äldre herre med dåligt knä... :)
 
Redigerat:
Fast nu har jag pratat med min KA och det känns lite bättre. Han förklarade dock att hans sätt att sköta det hela är att "störa" mig så lite som möjligt. Men jag har hellre mycket kontakt än ingen sa jag. Bad om att gärna bli uppdaterad.

Får hoppas det blir bättre från och med nu :)
 
Redigerat:
Mäster skrev:
Fast att KA lyser med sin frånvaro, betyder inte att du får ett sämre hus,
Som någon nämnde så är det en KA i Södertäljekrokarna som är flitig, det är den enda som jag träffat fler ggr, och dessutom fler en en gång per hus, däremot så påverkade han inte slutresultatet det minsta, vi gör vårt bästa oavsett..

Kommer inte ihåg hans namn dock, ifall någon vill ha en flitig KA, fråga efter en äldre herre med dåligt knä... :)
Han har nog dessvärre trappat ner, men han håller på att skola in barnbarnet på KA-banan. Hursom så var Per Knutsson bra att prata med som förstagångsbyggherre.

TS>>Fråga KAn vad han anser ingår. Om avtalet eller offert inte styrker vad som ingår är det han som hantverkare som sitter på pottkanten och måste bevisa vad du som konsument kan förvänta dig.

Normalt ingår bara det som PBL kräver och det är som någon beskrev sin KA mest pappersarbete. Dvs närvara vid samråd, ta fram kontrollplan, skicka egenkontrollblanketter till entreprenörerna (om det behövs), och sammanställa allt. KA delegeras heller inget ansvar utan det är fortfarande du som byggherre som har ansvaret. Det här med KA är nog mest för att kommunens handläggare ville ha någon annan som frontade kunderna (byggherrarna) för jag hade utan problem gjort det som PBL kräver helt själv.
 
För att citera PBL (Plan och ByggLagen) kap 9 §13:

"En kvalitetsansvarig skall se till att kontrollplaner och rivningsplaner följs samt att kontroller utförs. Han skall vara närvarande vid byggsamråd samt vid besiktningar och andra kontroller."

I mitt arbete som KA tolkar jag ovanstående så att jag vid en nyproducerad villa bör vara med på arbetsplatsen vid 5-7 kritiska moment. Vid en ombyggnade kan det vara färre platsbesök. Självklart besöker jag arbetsplatsen under dagtid när byggarbetena pågår så att jag kommer in i byggnaden och kan tala med de som gör jobbet.

........men det finns alltför många konkurrenter som är "pappersvändare" och lever på att göra ett jobb med ett minimum av arbetsinsats. Ibland är det dock beställarens spariver som gör att dessa konkurrenter får uppdrag eftersom de, av förklarliga skäl, är billigare att anlita. Dock finns även de avarter som tar fullpris för ett dåligt jobb.
Det är upp till beställaren att anlita KA och man bör välja en något dyrare, men där man är säker på att platsbesök genomförs.
 
Johnny Viking skrev:
Jag undrar lite då jag betalar 22500 kr för en kvalitetsansvarig person som jag blivit rekommenderad. Grunden påbörjas imorgon, och han har vad jag vet inte varit på tomten en enda gången ännu (sen starten 1 feb med spränging osv). Frågade även mark och grundentrepenören om de hört något från kvalitetsansvarig, inte ett ord. Så han vet ju då inte när grunden ens läggs, vilket är denna vecka som kommer med start imorgon.

Jag frågar mig, är det meningen att JAG ska upplysa kvalitetsansvarig om alla moment så han vet när han ska åka dit, eller är det hans egen uppgift att vara delaktig i projektet och ta reda själv på när saker och ting ska hända? Undrar om jag gjort fel i att inte upplyst honom tillräckligt klart.

Anledningen jag frågor är att det känns saftigt att betala så mycket för en kvalitetsansvarig som egentligen inte alls är ansvarig på något sätt, utan man bara måste ha en s.k "KA" vid nybygge enligt lag.

Är det kanske så att det först är när snickeriet kommer igång som han kommer visa intresse i bygget av huset?

Jag kommer såklart ta upp detta med honom, men vill höra lite erfarenheter från er med era kvalitetsansvariga. Känns det som en onödig utgift eller har era faktiskt varit till hjälp och varit intresserade i ALLA moment, inkl markarbete och grunden ... o sen snickeriet? Hur många gånger vara era KA på plats och tog "ansvar" ?

Vid vårt byggsamrådsmöte på byggnadsnämnden så var det enda som verkade viktigt, hur gruden och plattan var gjort och om det hade kontrollerats. Kräv ut din KA innan gjutningen. För att citera byggnadsnämnden: "Allt ovanför plattan är bara standard produkter och det kan man ändra och fixa till. Under huset är det viktigaste" Lite sanning tycker jag att den gubben hade att komma med faktiskt. Sen gjorde inte KA:n något vettigt för övrigt tycker jag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Johnny Viking skrev:
Skulle jag vetat före jag valde KA, vad jag vet nu, skulle jag välja den billigaste "skiten" jag kunde hitta. Jag är själv rätt "logisk" och tekniskt kunnig och kan själv se på saker om de är rätt eller fel. Typ... känns som jag kunde göra jobbet själv.

Mitt mål kommer iaf vara att kräva förklaring på frånvaron och om ingen sådan ges, så förväntar jag avdrag på kostnaden. Troligen hälften.
Hade vi samma KA du och jag?

Nä, formodligen inte men det är skrämmande att det är just så här det ser ut. Och det värsta är att jag gjort bort mig två gånger. Både gamla och nya huset stod hopplöst obesökt av någon KA under hela bygget.

Nästa gång jag bygger ska jag leta reda på den absolut billigaste tänkbara. Själva kontrollen gör jag bättre själv och kontakt med snickarna likaså.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
hmm tog själv den billigaste och betalade 5 000 kr! Bra att ha någon att ringa och fråga då man undrade saker! Kan tillägga att jag själv är byggnadsingenjör och jobbat med småhus..
 
Min KA måste ha det glassigaste jobbet. 6 lax + moms och förutom byggsamrådet har jag inte sett eller hört av honom en enda gång. Ja, förutom genom fakturorna förstås. Hade aldrig anlitat en KA om jag inte var ett krav från kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.