Alla ni som håller på med distributionsledningar: Hur mycket effekt brukar man lägga på en 10 kV kabel innan det är dags att ta steget till 30 kV? 3-4 MW (100 A)?
 
Med eller utan jordfelsbrytare?..;)
Avancerat hempuleri!:D
 
Jordfelsbrytare är för mesar :cool: Likaså säkringar :cool::cool: :D

Long story.. ska ha en liten diskussion med nätägaren (Vattenfall) och behöver rejält på fötterna..:)
 
Snabbt räknat så säg att man kanske lägger ca 25 trafos med ett snitt på 100kVa, då blir det ca 2,5MVA på det facket. Vad är du ute efter?

Det är ju inte gjort i en handvändning att bygga om facket till 30kV, tänk bara på vad 26 nya trafos och byte till 30kV kabel kostar. 30kV är ingen vanligt förekommande spänning, 10, 20, 50 är de vanliga stegen.

Blir det för mycket last på facket är det vanlligare att man förstärker genom att dela facket i två, säg att man gräver ut en ny matare och delar av facken mitt på.
 
Floppman skrev:
Snabbt räknat så säg att man kanske lägger ca 25 trafos med ett snitt på 100kVa, då blir det ca 2,5MVA på det facket. Vad är du ute efter?

Det är ju inte gjort i en handvändning att bygga om facket till 30kV..
Scenariot är ganska enkelt, borde ha beskrivit det bättre :(. Om man vill ansluta 2x2 MW generatorkapacitet (vindkraftverk) och det finns både 30 kV och 10 kV i närheten, vad är mest kostnadseffektivt, 10 kV eller 30 kV? 4-5 km till närmsta ställverk/trafostn.)

Vi får förutsätta att den befintliga 30 kV ledningen har tillräcklig kapacitet och att 10 kV kabeln ligger på projekteringsstadiet.

För att inte begära för mycket.. går man normalt på 10 eller 30 kV när det gäller 4 MW?
 
Där jag jobbar kompletterades 10kV-matningen för några år sedan med en till kabel, den gamla hade hängt med i c:a 40år. Nu håller vi på att bygga till igen och behöver c:a 2,5MVA ytterligare, och en ny kabel har grävts ner (fortfarande 10kV), så för att mellanspänning (10kV är lågspänning enligt HSP-grabbarna :) ) skall löna sig krävs nog betydligt mer än så.
 
Vid de effekter och avstånd du nämner skulle jag nog vilja påstå att det är 10kV som gäller, om det nu inte är så att en linje med 40-50kV passerar just invid vindkraften. Vad gäller spänningar försöker man bli av med 20kV näten numera.

Spänning 40-50kV används typiskt för att försörja fördelningsstationer om ca 10-50MVA, dessa kan försörja delar av en mindre kommun eller stad.
 
Det hänger också på vad krafttransformatorn i ställverket klarar att överföra till överliggande nät, det hänger även på vilken överföringskapacitet som befintlig 10kV-linje resp 30kV-linje har, så att bara titta på spänningen ger ingen direkt lösning.

Det är mycket vindkraft nu, det ringer nån projektör lite då och då som har sett en ledning på kartan och då tänker dom sig mata in allt från 2-130MW på den ledningen :)
Då får man pedagogiskt försöka förklara det här med överföringskapaciteter och begränsande faktorer. I mitt fall är det ofta SvK:s 130kV-ledning som är flaskhalsen.

GK100: är det verkligen 20kV-näten du menar att man försöker bygga bort? Jag tycker mest man försöker få bort 10kV-standarden.
 
bax skrev:
GK100: är det verkligen 20kV-näten du menar att man försöker bygga bort? Jag tycker mest man försöker få bort 10kV-standarden.
Det är naturligtvis berende på olika omständigheter, men vid EON:s kablifiering efter Gudrun och Per har man här i mellersta Småland tagit bort en del av dessa.
Det fanns områden med 20/10kV stationer, nu matas via 130/10kV eller 50/10kV istället.
Det är nät med rätt stor utbredning och låg effekttäthet så jordfelsproblematiken vid kabelnät hade blivit större vid 20kV.
 
GK100 skrev:
Det fanns områden med 20/10kV stationer, nu matas via 130/10kV eller 50/10kV istället.
Det är nät med rätt stor utbredning och låg effekttäthet så jordfelsproblematiken vid kabelnät hade blivit större vid 20kV.
OK ,då förstår jag situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.