Hej!

Har precis köpt mig ett hus som är gjort i blåbetong.

Huset har det inte gjorts nått åt invändigt på väldigt många år.. Så det behövs en rejäl renovering innan man vill bo där.

Men eftersom man inte är snickare överhuvudtaget utan Bilmekaniker och gruvarbetare så har man en del funderingar kring att renovera upp de...

Är väldigt förtjust i "typ" bröstpanel och träpanel inomhus, frågan är dock hur man gör för att sätta upp detta och isolering?
Man vill ju inte att fukten ska komma in. Kan man "bara" slå upp vanliga träreglar på betong väggarna och sätta panel och gipsskivor om tanken är att tapetsera ett rum?

Känns som trist med bara betong, så tips och förslag på hur man ska få bort betong känslan mera mottages varmt!

Är som sagt inte snickare, men har inte tummen mitt i så jag ska nog kunna lösa det, med lite hjälp..

Tack på förhand!

Mvh Sebbe
 
Hej,

Grattis till nya huset.

Jag har monterat pärlspontad panelskiva med PL400 och dyckert som slås in snett intill "pärlan".
Jag hade undvikit reglandet, det är för folk som har hus byggda av gipskartong.

Köp en säck gipsputs, bra att ha om du ska snygga till nån gammal skada. Mycket lätt att använda, kan jämföras med spackel.

Mvh
 
Hej!

Tack för svaret!

Lät väldigt smidigt med panelskiva..
Dom finns även i "träfärgat" även?
Satte du nån form av isolering mellan skiva o betong vägg?
Tar sig fukten imellan där tro?

Tapeter, sätter man enklast bara upp dom på betong väggen...? Risk för sprickor, fukt?

Mer tips tack..!

Mvh Sebbe
 
Tror inte panelskiva finns i träfärg, de finns i vit färdigmålad MDF och omålad MDF.
Vad för fukt är du orolig för ? Tar inte fasaden hand om fukt ? Det brukar funka så.

Spacklad eller finputsad lättbetong brukar gå fint att tapetsera på. Sprickor kan man aldrig skydda sig mot 100%-igt med lättbetong. Det spricker lätt om det blir sättningar men när huset satt sig så är det förhoppningsvis färdigsatt.

Mvh
 
Okej, får se vad bygghandlaren har att erbjuda!

Ja du, fått för mig att det ska bli kondens och fukt.. Men huset är ju alltid varmt så det bör ju inte kunna bli...? Är som sagt ingen snickare/byggare..

Det är byggt 1957 så bör ju satt sig...

Däremot sättningar vet ja vad det är, upplevde en senaste idag...

Mvh Sebbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.