Bygger en luftsolfångare.
Har en solpanel 6 W som skall driva en 12 v datorfläkt.
Skall montera en startkondensator till fläkten.
Hur/var kopplar jag in startkondingen?

Lite extra, som inte har med min fråga direkt att göra:
Bygger dessutom en vindsventilation med samma sorts solpanel och en 12v fläkt direkt.
Solpanelen driver fläkten (på sommaren) direkt, enbart då solen lyser. Fläkten står still då det "regnar"
eller på natten.
När fläkten går, sugs uteluft in som värmes av plåttaket/solen(=mycket varmt)(Möjlighet att innehålla fukt ökar i luften)
för att därefter transporteras ut. Min tanke är att fukt från takstolar/spån mm skall vandra till den varmare luften och
sedan förflyttas ut.
Plåttaket fungerar ungefär som en luftsolvärmare som man använder till att dra ut fukt från sommastugor/källare
med. Jag skall mäta luftfuktigheten under tiden på vinden så att jag har koll på vad som sker.
Reagera gärna på min idé.

Vänligen
Dalasol
 
Kondensatorn kan du enklast koppla mellan plus och minus på motorn. Frågan är bara, behöver du ha en startkondensator?

Intressant med din idé angående vindsventilation med hjälp av luftsolfångare. Återkom gärna och rapportera hur det fungerar.
 
Till en DC-motor ska du inte ha någon startkondensator. Du kan koppla till två keramiska kondensatorer, en från plus till chassiet och en från minus till chassiet, om du har problem med radiostörningar.
 
Det förefaller vara alldeles riktigt det som asperssonåttfemti skriver ovan, eftersom det rör sig om en DC-fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.