Matss skrev:
Har du hög energiförbrukning är det inte rätt panna för dig, den har ganska litet vedutrymme. Inte så kul med en anläggning där du blir tvungen att elda ofta så fort det blir kallt. Börja med att uppskatta din energiförbrukning eller beskriv huset här.

Förutsätt att röris inte har en aning om modern vedeldning.

Tankar går att beställa precis den storlek som du får plats med. Isolering är enkelt att göra och blir mycket bättre än dom färdigisolerade.
Huset står i Norra Västerbotten (Malå) och är ett trähus med 1½ plan (ca 80kvm) plus källare.
Byggår 1942 men renoverat på slutet av -80 talet.
1997 - 2001 gjordes en rejäl renovering och tillbyggnad på huset på cirka 95kvm. Huset tilläggsisolerades och fick nya fönster i nästan alla gluggar. (hallfönstret inte bytt)
Den nya delen av huset står på plintar och det sitter isolerade plåtklädda plattor?? runt grunden.
7st vattenburna element varav 2st på övervåningen och 1st i källaren.
Den nya delen uppvärmd av vattenburen golvvärme.

N i samband med pannbytet så har jag planerat att kunna värma upp mitt garage med pannan också. Garaget (25kvm) är under renovering och ska isoleras ordentligt under sommaren.
Planen är att ha en vattenburen aerotemper i garaget som jag styr på nått fiffigt sätt.

Som det funkar nu så måste jag elda helst 20 timmar om dygnet för att hålla en behaglig innetemp men så har jag en panna som tar nytt rekord i värdelöshet och en rördragning som tar samma rekord i sin kategori.

Skickar med en bild på den nuvarande anläggningen så kanske ni förstår allvaret.. :D
http://www.pixbox.se/pic_show_id26720581.html
 
snigeln skrev:
en passat... den går ju att trixa lite med

[länk]

kolla in ombyggnadstipsen, kan kanske vara nått
Det är redan testat utan några kanonresultat. Problemet är för det första att fatet som man ska ha där inne inte håller speciellt länge, sen så är det rejält krångligt att öppna och stänga stora luckan när man ska ha den underliggande luftkanalen tätt mot dragluckan. Det blev väl inte sämre med detta kit, men jag anser det inte vara värt besväret...

Jag kan lätt donera Passaten till dig för fortsatta experiment när jag har fått in min nya anläggning. :D

Jag kommer inte att sakna den......
 
Nu har jag mätat och räknat lite och kommit fram till att det nog med nöd och näppe går att klämma in baxis 1350L tankar. Om man skulle sätta in 2st sådana istället för 3st 750L verkar det vettigt? Klarar Niben av denna volym på ett rimligt vis?
Då kan jag dessutom köra med VV slingor istället för beredare eftersom man kan utrusta Birektangulär tankarna som man vill. En slinga till förvärmningen och en för slutvärmningen borde väl vara rekommenderat?
Börjar bli riktigt sugen på att beställa detta nu men jag vet inte om det är nåt som jag inte har tänkt på.

Får nog grubbla ett tag till kanske....
 
~60kWh/kbm ger dej runt 160kwh på 2700L
med 95L vedutrymme får du ut ~95kw/brasa vilket gör att du måste elda nästan två fulla brasor för att ladda tankarna 50grader (40->90)
baxis 750 blåa finns med vv-slingor, men ta så stora tankar du kan

min filosofi när jag gjorde min anlägggning var att elda en brasa för att fylla tankarna och helst bara en gång/dag. Det har fungerat bra för mej, har bara eldat vid två tillfällen två ggr/dag och då var det styvt -30

tack för erbjudandet om passaten, men jag får nog avböja ;)
 
Ta 2 st 1350 l o isolera själv, Kör med dubbla 15 meters slingor då har du inget problem att duscha när tankarna är 40° :)
Va noga med isoleringen av tankarna, Gärna 3x95 mm med skarvarna omlott då har du inget onödigt spill, Har du utrymme så kan du gärna isolera toppen ändå mer..

Ser man till husets storlek o att det är tilläggsisolerat/byt fönster samt halva nybyggt så bör förbrukningen inte vara mer än 40-50 W/m2 då det krävs som mest vilket gör ca 10 kW o då kommer du klara dej med 1 eldning/dygn även med -30° vilket kan inträffa i Malå.. :)
Niben förbränner väl ett ilägg på ca 2,5 tim o då det är som kallast kommer du nog behöva 3 fulla ilägg då huset hinner förbruka ca 70 kWh under eldningstiden, Det skulle iof inte skadat med en panna som har större eldstad..
Med en effekta woddy/baxi 30 hade du alltid klarat dej med 2 fulla pannor så det beror på om du kan tänka dej de extra ilägget, En granne till mej installerade en nibe för 2 år sedan o är nöjd med den o sina 2 st 750 l tankar..
 
Åter till frågan om priset.
Det är ett bra pris.
 
bybackarn skrev:
Åter till frågan om priset.
Det är ett bra pris.
Priset känns klart OK. Det kommer troligen att vara lite mindre än så då jag kommer att hjälpa till med allt som jag kan. Det borde ju ändå kunna göra lite på summan, sen att man får göra ROT avdrag på det gör ju inte ont heller.

Nu är då grejjerna beställda iaf, börjar troligen dimpa ner en del saker på gården redan till veckan. Dock var det 3 veckor leveranstid på den ena tanken så det är väl bara att vänta.

V.16 eller 17 blir det nog pannbyte!!!

JIIIPPPIIEEE!!!! :D
 
Roligt med nya grejer. Hos mig drar dom igång V 15, en innova 50 med dubbla 1800 liters tankar. Ska bli så skönt att kasta ut den gamla pannan med tillbehör.
 
grattis till er :)

Jag gjorde mitt pannbyte i oktober, har inte ångrat mig en sekund. förutom att jag missade det här med ROT-avdrag då...
 
Nu har jag fått in pannan i källaren och började då fundera lite på problemet kring att ansluta rökröret mot skorstenen. Jag har ett insatsrör i murstocken som går hela vägen ner till botten och jag vet inte hur man ska göra för att ansluta mot det. Kan man bara bila ett hål i muren för att sedan skära hål på insatsröret? Om jag inte är helt fel ute så måste man väl ha helt tätt mellan rökröret från pannan och insatsröret så att röken inte kan komma mellan och fara utanför röret upp i muren. Måste man svetsa och dona eller kan man på nåt sätt ordna det med puts eller pannkitt??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.