Lägger golvvärme på golvspån. Glesar med 21*145 och sätter plåt i det som jag drar slangen i.

Blev rekommenderad av min bygghandel att lägg DUBBEL golvgips på detta i våtrummet. Blir alltså:
Golvspån
gles (som täcker hela golvet)
2xgolvgips
flytspackel
klinkers

Verkar lite overkill tycker jag. Kan man inte flytspackla direkt på glesen med slangarna?
 
Golvgipsen rör sig inte med fukt som trävirke gör. Krymper/sväller underlaget så lossnar klinkern.

Protte
 
Men om man flytspacklar under klinkers, det är väl också ett dött underlag? Alltså borde man kunna flytspackla över glesen/slangen och hoppa över golvgipsen?
 
Bättre lösning är:

golvspån
primer
slang (inga plåtar)
flytspackel
 
Ska väl nämna att golvspånet ligger på golvbjälkar med 60cc.

Om man bara flyter på det utan ngt golvgips, är det inte dels risk för att det sviktar eller att träet rör sig vilket båda leder till att klinkers spricker.

Sen har jag ju redan lagt glesen så jag behöver hitta den bästa lösningen för det.
 
22 mm spån + 12 mm flyt ger tillräcklig bärighet på cc 600.

Hittar du på nån egen lösning kan det blir tråkig vid din framtida vattenskada...
 
Varför flytspackel i ditt första förslag? Ska det ner elgolvvärme?? Annars verkar det överkurs...liksom 2 golvgips.
Du gör ju lutningen direkt på golvåsarna med elhyvel så slipper du flytspacklet

Efter en genomläsning förstår jag dock att redan har golvspånet lagt! ...då är det ju en annan femma ;)
...och antagligen har du redan golvspånet där...annars lägger man väl hellre glesen på golvåsarna och golvspånet ovanpå?


Själv skulle jag nog kört på Matss förslag om du redan har golvspånet lagt...fast kompletterad med en renoveringsgips ovanpå för säkerhets skull!

Är golvet ovan källare eller på övervåning är väl plåtarna mindre viktiga. Ovan ett tunnt torpargrund-bjälklag kanske det är av större vikt!
 
Renoveringsgips i golv är totalt uteslutet och gips i våtrum kräver flytspackel ovan för att vara godkänt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.