Det finns en kanonbra produkt ifrån Nordenolje som heter kalkväck den tar som hörs på namnet bort kalk men även andra beläggningar som rost etc, är i gel-form så att den hänger kvar och verkar en stund.

ca 195 kr för 1 liter

Produktblad: http://www.nordenolje.no/media/list/-100002/pro1124s.pdf

Även TD-Rent har en likvärdig produkt som fungerar bra: http://www.tdrent.no/Html/Produkter/TD Dusj & Bad.html
osäker på priset.

Båda produkterna finns hos svenska återförsäljare.
 
Klorin, brukar funka. :D Om det är kalkrester, så går det med avkalkningsmedel också. ;)
 
Är det kalk så funkar det med vanlig citronsyra som finns i påsar på ICA (vid kryddorna.)
 
Jag tänkte mer på att rengöra EN toalett (som tråden handlade om) och att personen i fråga möjligen har citronsyra hemma och slipper åka ner på stan för att handla andra medikamenter.
 
  • Gilla
AlexWeld
  • Laddar…
Bob_the_builder
Kalcinex rockar. Jag känner inte till något annat medel som får det att bubbla och fräsa i kalkavlagringarna på handfatet... :)
 
Nån som har någon specialare för järnavlagringar?
 
Rost KAN tas bort med koncentrerad vinsyra. (Miljövänligt)

Det finns ett bättre medel också, Oxalsyra (INTE miljövänligt)

Oxalsyra är väldigt kraftigt och funkar kanonbra om man fått rostfläckar på uppfarten eller garagegolvet, men även på kläder.

För toaletten så blanda pulvret (Oxalsyran) med KOKHETT vatten och häll i toastolen och borsta. OBS! Akta för hellsicke ögonen!! Använd skyddshandskar och undvik att andas över syrablandningen.... :surprised:
 
Var kan jag köpa oxalsyra ?
 
Jag tror att det finns hos färghandeln/kemhandeln, jag har fått det från en som jobbar på ett tvätteri (för kläder).
 
KarlXII skrev:
Nån som har någon specialare för järnavlagringar?
Klorin, funkar hos mig. ;)
 
Jag kontaktade byggbo.se som säljer toaletter, handfat mm. och där fick jag rådet att använda RUBBING, men först skulle jag ta högtryckstvätten och köra bort lösa avlagringar.

Det var lite gnidande för att få det blankt och fint igen med det fungerade perfekt, så nu är det bara att fortsätta att hålla rent kontinuerligt så att det inte förfaller igen.

 
Kalk löser vi enkelt med citronsyra.

Däremot om det är rost eller mangan i vattnet så är det ett h-vte att få bort i porslin eller plast.
 
Finns det någon som har provat G56 någon gång
Det skall ju vara en miljövänlig produkt från Glykosid
 
Jag gnuggade med en citron som jag delat på mitten. tog ett tag men bra blev det.
 
Hemma hos mig har vi en duschhörna i glas som blivit rejält nedkalkad (bor i Uppsala och där hjälper inte ens en avhärdare). Hur får man bort kalket från glaset helst utan att förstöra aluminium profilen och gummilisten längst ner???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.