Jag ska göra en utbyggnad på våran sommarstuga. Utbyggnaden blir 4x5 m. I bjälklaget kommer jag att använda 45x220mm K24 virke. Bjälkarna lägges med 60 c/c. Bjälklaget kommer att vila på gjutna plintar ute i kanterna. Utbyggnaden blir i ett plan. Min fråga är: kan jag ha en spännvidd på 4 meter mellan upplagen eller måste man ha ett upplag i mitten också?
 
Om du skruvlimmar golvspån mot dessa golvbjälkar fungerar det. Jag har själv 4,80 spännvidd med 45x220, c/c 600mm, men då var golvspån ett krav. Annars hade behövts c/c 400mm. Vart gränsen går vet jag inte, men förmodar att den ligger runt 3,7-3,8 meter spännvidd utan förstärkande golvspån.

Hur som helst vet en byggnadsingenjör alltid hur du skall göra.
 
ok, jag hade tänkt skruva ett massivt spontat furugolv 25X136 direkt på bjälkarna. Borde väl funka lika som golvspånet?
 
igge99 skrev:
ok, jag hade tänkt skruva ett massivt spontat furugolv 25X136 direkt på bjälkarna. Borde väl funka lika som golvspånet?
Nä, det är själva limningen av spånplattan som förstärker konstruktionen.
 
Jag har precis lagt golvbjälkar 4,5 m ut. Jag har lagt 190mm c/c 400, Kortlat varje dryga meter. Sedan har jag lagt 2''3 korsat ovanpå. det känns hur stumt som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.