Vi litar fullständigt på snickarna som är hos oss nu och de har våra nycklar så att de kan gå in och fika, äta och värma sig när de vill.

Eftersom alla hantverkare som vi anlitar är bekanta eller ärligt rekommenderade av personer vi känner väl, så ser jag inte det som något problem att låna ut nycklarna till dem. Om det däremot hade varit så att vi anlitat personer som vi inte känner till, ja då hade jag helt klart varit betydligt försiktigare med våra nycklar.
 
Nycklar ger en falsk känsla av säkerhet... Vill någon verkligen ta sig in så gör de det med eller utan nycklar. Det är i och för sig lite bättre om tjuvarna kommer utan nycklar så det blir lite skadegörelse på någon dörr eller fönster (i alla fall när man ringer polisen/försäkringsbolage) men det kan man ju i värsta fall fixa själv.


För några veckor sedan satte jag in en kattlucka i ena ytterdörren (Bruksdörren). De gick förvånansvärt lätt att ta sig genom dörren. Som att skära i smör med varm kniv (nästan i alla fall). Med borr och sticksåg tar man sig snabbt genom en ytterdörr.
 
Så sant GF, så sant. ;D
 
Vet inte om man skall ge tips till tjuvar men snabbaste sättet att komma in och skaffa sig en bred dörr torde vara en motorsåg... om man nu inte bygger i sten :)
 
Försäkringsbolaget gör väl skillnad på om inbrott skett med nyckar eller med våld?
 
;)

Jag har ASSA 2000 och har bytt låskolvar med en granne, (säger inte vilken...) sedan år det bara att byta tillbaka när bygget är klart

:D

Helena med..
Sverige Stugan
 
Hyr nyckelmakaren ut tillfälliga lås som man kan ha under byggtiden?

mvh
David
 
På mina nya ASSA-nycklar fanns också en kod: 28V1. Eftersom jag också är säkerhetsmedveten så uppskattade jag inte koden. Eftersom jag bor på nummer 28 på en gata som börjar på V samt på våning 1. Eftersom firman använt gatunummer o gatans första bokstav som kod på hundratalet nycklar i min stad så är det väldigt omtalat. Alltså vet många om man hittar en nyckel märkt t.ex. 28V1 Så vet man att det är nummer 28 på en gata som börjar på V. Nä nu ska jag sluta skriva o fila bort nummret! Men varför finns det så många människor som inte verkar tänka någonting när dom jobbar? ::)
 
Snacka om korkad låsfirma! Självklart ska det vara en neutral stämpling på nyckeln. Sedan finns det nycklar med högre säkerhet som inte går att kopiera hos skomakaren på sta'n. Monterar man sedan efter att bygget är klart in ett 9-tillhållarlås så hjälper det inte om någon mindre nogräknad hantis kopierat en nyckel.
Sedan tycker jag nog att man måste lita på den firma man låter göra jobb hemma hos sig. Har jobbat som målare och hanterar både huvudnycklar och folks egna nycklar och det bygger på ett förtroende.
 
Väljer du rätt säkerhetsnivå så KAN inte Kalle-Skomakare göra dubbletter. Han har inte tillgång till låsämnet! :D
 
Det som gäller ar att skaffa sig en spärrad låsprofil. Bl.a Assa Twinkombi och Alfa gör profiler som bara delas ut till särskilda låssmeder. De här profilerna är mönsterskyddade och tillverkas inte av pirattillverkare av nyckelämnen. De kan alltså inte kopieras på stan utan bara hos låssmeden som slår i pärmen och ser att DU äger nyckeln.
 
Tror Caba oxå har "säkerhetsnycklar" som inte kan kopieras annat än hos auktoriserad låssmed
 
Stämmer, men de har inte separerade profiler. D.v.s. har du en Kabanyckel kan du i praktiken kopiera den hos alla låssmeder som har en Kabamaskin.
 
Nu ska jag berätta hur det gick till med vårt nybygda hus:
När alla hantverkarna sprang om vartannat in och ut ur vårt hus så hade dom lagt "vår" nyckel utomhus på "säkert ställe". När vitvarorna kommit och det bara var någon dag kvar till inflyttning så blir diskmaskin och torktumlare stulet.

Vi kände väldig otrygghet i att våra nycklar legat ut och det inte var några brytmärken...så det var helt klart ett "insiderjobb"...Typ någon av hantverkarna behövde lite nya maskiner själv kanske.... :-/

Jag sa då till vår arb.ledare att han fick byta ut låsen på alla våra dörrar för jag tänkte inte flytta in i ett hus där nycklarna varit till "allmänn beskådning". Han kläcker då ur sig att "Det går inte att kopiera dessa nycklar"...hhmmm tänkte jag...för det var vanliga nycklar och inga säkerhetsnycklar inte...Så jag gick till låssmed och bad att få nyckeln kopierad "2 minuter tar det...vill du vänta" fick jag till svar. Konfronterade då vår arb.ledare med dessa fakta...Vilket fick honom att byta ut alla låsen vid vår inflyttning. :p

Vid nybyggen så borde det vara en byggdörr som används och sen när det är inflyttningsdax...då först bör riktiga dörren sättas in...Vilket jag sett andra husleverantörer använder sig av.... ;)
 
Finns det verkligen någon husbyggare som inte använder sig av byggdörr vid nybygge? Det låter osannolikt korkat i så fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.