Hej,

Har idag en "Metabo BST 12 Plus" som är ca 6 år men batterierna börjar slakna och 2 st nya "piratbatterier" går loss på 1300 kr och då funderar jag på att istället köpa en ny skruvdragare.

Har ingen anledning att byta märke då jag trivs med Metabo och ser två prisvärda alternativ:

Bauhaus säljer Metabo BSZ 14,4 för 1695 kr (inkl. 2 batterier och laddare)
+ Max moment 55 Nm
+ Batterikapacitet 3,0 Ah
- Vikt 1.8 kg

Hornbach säljer Metabo BS 14,4 för 1995 kr (inkl. 2 batterier och laddare)
+ Vikt 1.35 kg
- Batterikapacitet 1,3 Ah
- Max moment 40 Nm

Så vilken hade ni valt?

Oavsett vilken så lär det bli en uppgradering vad det gäller vikten då nuvarande väger 2.1 kg. Dock har den ett vridmoment på 53 Nm och därför tvekar jag lite ang. BS modellen då det är en viss skillnad...
 
Inget talar väl för den dyrare maskinen på Hornbach mer än att den är fjäderlätt? 1,8kg är inte vansinnigt mycket för en dragare och i det kittet får du dels 3,0Ah-batterier, dels en starkare maskin. Detta till ett lägre pris. Bauhaus nästa säger jag ;)
 
Jeg stemmer også for Bauhaus varianten. Mye mer allsidig maskin for litt mer vekt.
 
Jag hade valt BSZan då jag tycker att 1,3 Ah är för klent, även om den är både tyngre och saknar litium ion batterier så är det modellen jag hade valt...

Att den sen är både starkare och billigare gör väl knappast någon ledsen :)
 
Lysande! Då har min dragning åt BSZ blivit verifierad av 3:e part (Ni :) ). BS'an känns mer om man skall sätta upp en hylla/tavla eller liknande men vid snickeri-arbeten så förfaller den leksak. BSZ klarar ju att bygga 40 kvm altan precis som min BST har gjort.

Tack för synpunkterna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.