Jag gillar allt som har med teknik att göra och vill nu när jag ska bygga mig ett hus ta vara på chansen och få lite roliga "tillbehör"
kanske jag kan få lite tips om lite fiffiga lösningar, min fantasi är inte så bra.
Har tittat lite på Intelligent House Control..men det svider lite för mycke i bakfickan..
 
Det finns väl lite snikvarianter också. Clas Ohlson har till exempel en produkt som kallas för eHem. Vet inte om det är bra men det kan ju vara ett alternativ.

Annars är det väl viktigast att förbereda med så många tomrör som möjligt till ett stjärnnät så att man kan installera roliga prylar i framtiden.
Jag ska till exempel ha ett rör från värmepumpen så att jag kan dra en kabel från pumpen till en dator. Har tänkt mig att hämta väderprognoser via Internet och använda dem för att styra värmepumpen.
 
Carin,

Stjärnnat är när man drar ett rör för tex TV/Radio från en central punkt till varje rum. Det här kan man naturligtvis göra även för el/tele etc. Fördelen är att man enkelt kan bygga in "intelligenta" funktioner senare om man inte vill eller har råd när man bygger.

/Calle
 
Dra in rör för data och tv till varje rum. Finns visst speciella kablar som klarar både tele och data och så kan du bara koppla om i ett skåp någonstans. Fast å andra sidan är kanske det bästa att köra trådlöst. Jag tänkte dock dra nätverk även till där TV-mackapärerna skall stå, framöver är det säkert bra.. :surprised:

Mvh Ingvar
 
Jag som datanörd borde ha dragit nät till hela huset, men än så länge kör vi nätet i samma rum så vi får dras med det. Och det finns ju som sagt trådlöst!
 
Det finns vissa skillnader mellan ett kabelbaserat nätverk och ett trådlöst dito. SKillnaden du främst märker är överföringshastigheten som i ett trådlöst nät är (med de nya modemen) 22Mbps enligt IEEE 802.11b.
Detta kan jämföras med 100Mbps i kabel.

Trådlöst är bekvämt - speciellt om du har bärbara datorer. Men om du ändå ska installera nytt så passa på och dr kablar!

Sedan kommer förståss IEEE 802.11a som ger högre överföringshastighet i luften - men det finns även 1000Mbps Ethernet, så...
 
Jag litar på att tekniken går framåt så att trådlöst blir så snabbt så att det räcker för hemmabruk. Beror såklart på vad man ska skicka i nätet. Hos oss är det mest att vi delar skrivare, skickar över filer osv. Behövs inte så snabbt nät med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.