Tyvärr så finns det en del skojare bland säljarna på Tradera. :mad:
Kanske är de i behov av pengar eller så är de bara giriga?

Tradera bry sig inte om felaktiga objektbeskrivningar utan hänvisar till stämning i domstol när det gäller privatpersoner. :mad:

Är det någon som provat att stämma Tradera säljare i domstol?
Är det svårt att få rätt? :confused:
 
Tala om vad det gäller och gärna vilka summor det rör sig om.

Har du betalt i förskott och ej fått vara eller fått ett "dyrt kort"?

Polisen kommer troligen lägga ner förundersökningen innan du hinner lägga på luren efter samtalet.
 
Jag har fått varan men den var inte i bra skick som det stod.
Det är inga större belopp utan går visst som småmål i domstol. Kostar visst 450 kronor att starta. Sedan vet jag inte så mycket mer.
Men det kan ju vara en påtrycknig på oseriösa säljare att hota med stämning om det finns en viss realism i det?

Polisen vet jag inte vad de sysslar med men de kopplas nog inte in heller i småmål.
 
Jag rekommenderar inte att man driver småmål i rätten alls. Det kostar väldigt mycket pengar och tid i förhållande till tvistemålets storlek, och sannolikheten att man får rätt är inte 100%. Och även om man får rätt så får man dels inte betalt för sina rättsliga kostnader, dels riskerar man att få ställa sig i kön bland andra fordringsägare och vänta.

Jag har köpt och sålt mycket på Tradera, och gillar den sajten. Men just vad gäller begagnade saker, där skicket är av väsentlig betydelse, så skall man kanske låta bli att handla, eller se till att det är så billigt att man oavsett skick gjort en bra affär.
 
Jag uppskattar att 90% av säljarna på Tradera är bra men övriga är mer eller mindre oseriösa ibland.
Traderas omdömesystem kan man inte lita på för många köpare vill inte lämna dåligt omdöme för då får de ofta själva som hämnd ett dåligt omdöme tillbaka.
Det här är dessa säljare medvetna om och Tradera bryr sig inte. :mad:
De säljare jag haft problem med har inte haft speciellt dåligt omdöme.
Därför fortsätter oseriösa sälja på Tradera för Tradera struntar i det mesta.
Nu säljer oseriösa säljare inte alltid skräp utan en del saker kan vara bättre också.
Får en säljare ändå dåligt omdöme så byter de till sin partners eller någon annans identitet i stället.

Nya varor kan vara skadade. Elektriska handverktyg från USA kan säljas som om de hade Svensk garanti mm.
Företag som säljer ofta på Tradera är däremot mer noggranna om sitt rykte och de går att anmäla till Konsumentverket – men inte privatpersoner.

Payson vill många säljare inte använda för det händer att de får tillbaka sina saker utbytta mot trasiga eller att någon del saknas.

Tradera är ett eBay företag och eBay äger också om PayPal (och har köpt Skype för dyra pengar också).
När allt fungerar är PayPal bekvämt men blir det problem så är det krångligt, fyrkantigt och ologiskt. Jag köpte en ny Makita laddare som aldrig kom och anmälde det till PayPal men det avslutade det hela som jag startat för att jag inte hade Polisanmält inom 3 dagar! Jag klagade på deras sida men inget resultat.
Då ringde jag till en kundtjänst i England där jag fick jag vänta länge på svar och när en kvinna till slut svarade så pratade hon dålig Engelska men skulle skicka en e-postadress - men den kom aldrig.
Sedan läste jag att PayPal ofta använder kundtjänster i Indien – det var säkert där jag hamnade när jag ringde till England.

PayPal hade tidigare inget telefonnummer offentligt men efter en stämning så blev de tvungna att lämna ut ett telefonnummer. Men det kopplas tydligen ofta till Indien.

Här finns en sida om missnöjet med PayPal - Screw-Paypal.com:
http://www.screw-paypal.com/paypal_fraud/paypal_high_fraud.html

Det är tråkigt att Tradera inte agerar mer mot oseriösa säljare men om fler säljare blir stämda kanske det blir bättre?
Nätauktioner är en bra ide men inte Tradera. :eek:

Jag fick tipset att prata med en Notarie på Tingsrätten om stämning av den här Traderasäljaren.
 
D
Swetrot skrev:
Jag rekommenderar inte att man driver småmål i rätten alls. Det kostar väldigt mycket pengar och tid i förhållande till tvistemålets storlek, och sannolikheten att man får rätt är inte 100%. Och även om man får rätt så får man dels inte betalt för sina rättsliga kostnader, dels riskerar man att få ställa sig i kön bland andra fordringsägare och vänta.
Jag har sett flera gånger att du avråder från småmål i rätten. Jag förstår inte riktigt vad det är du säger? Det är väl snarast ett väldigt billigt sätt att driva ett fall? Det kostar 450:- och det du skriver om att man inte får ersättning för sina rättsliga kostnader stämmer ju inte riktigt? Ersättningen för rättsliga kostnader är starkt begränsad till 1 timme rådgivning + ansökningsavgift + resa/uppehälle+vittnesbevisning+översättningskostnader.

Det betyder ju att om man inte använder sig av juridiskt ombud vid förhandlingen, så kommer man som vinnande part helt kostnadsfritt ur det hela. Är man alltså HELT övertygad om att man har rätt och kan bevisa detta och får rätt i tingsrätten, så kostar det inte ett öre då motparten får stå för alla kostnader (som dock är ganska låga).

Risken man tar är att man förlorar i rätten, och då begränsar sig "skadan" till sina egna kostnader + motpartens låga kostnader (totalt bör man nog kunna komma under 5,000:- för en förlust).

Förstår inte varför du avråder från detta?
 
Det hela beror på hur man värderar sin tid, och vad man anser sig kunna vinna naturligtvis. Om vi tar ett typsikt Traderafall, där det ligger några hundralappar eller kanske en tusenlapp i potten, så blir ju redan en timmes eget engagemang i potten ganska "dyrt". Är det sedan skicket på någonting man tvistar om, vilket är det vanliga när det gäller hus, så kan man kallt räkna med att motparten är av en helt annan åsikt, och då måste man börja bevisa saker också, och göra troligt att ens egen utsaga är den rätta.

Den andra varianten, som nog är vanligast på Tradera, är att motparten använder strutstaktiken, och efter ett antal kallelser och uppmaningar att inkomma med svarsmål så utfärdar man en tredskodom till sökandens fördel.

Och när man sedan har "vunnit", vilket tar några år i väntan på att rätten skall ta tag i målet som verkligen inte är prioriterat, så vill det ju till att motparten har pengar att betala med också. Inte sällan är motparten i dessa fall någon med totalt tillintetgjord ekonomi, utmätningsbara tillgångar saknas och det går bra att ställa sig på kö hos Kronofogden om man betalar en ny avgift, och sedan bevakar ärendet genom att ansöka om utmätning med jämna mellanrum (mot en avgift) för att åstadkomma preskriptionsavbrytande åtgärd.

Är det värt det för var och en bedöma. Jag för min del tycker det är bättre att koncentrera tid, ork och resurser på att skydda mig och min familj mot mer allvarliga saker. Inte därför att jag hyser någon beundran till människor som hela tiden måste ljuga sig fram och bluffa om än det ena, än det andra, utan därför att samhället är konstruerat så.
 
D
Jo, att det i många fall inte är värt att driva saker vidare, kan jag hålla med om. Det är bara det att du har gett intrycket att "småmål" skulle vara ett speciellt dyrt sätt (och då antagit att du jämför med "vanliga" rättsmål) som gjort mig undrande. Du skriver ju t.ex. att det "kostar väldigt mycket pengar" och "även om man får rätt så får man dels inte betalt för sina rättsliga kostnader". Det tycker jag inte alls stämmer, om det du jämför med är en vanlig (icke småmål) rättstvist.

Ett småmål kostar i förhållande till en vanlig rättstvist väldigt lite pengar, risken är begränsad och man får betalt för alla sina kostnader om man vinner, under förutsättning att man själv begränsat sina kostnader enligt det föreskrivna.
 
En sak man kan funder på är hur mycket stör det ens sinne att inte driva och hur mycket kommer det störa att driva ett mål

När jag började vår tingsrättsprocess gällande ca 100.000 fick jag otroligt mycket (dåliga råd) på forumet om att driva processer, tid och slöseri....

Det har nu gått mer än 3 år, det känns väldigt bra i simmet fortfarande och har i princip varit så sedan start. Visst tar det tid, ibland är jag sur men på det stora hela så (efter som jag tror på att jag har rätt och eftersom det går bra) så känns det super! Men det tar tid, dock lär mans sig MASSOR!

jag skulle definitivt göra om det baserat på att jag hade papper soch fog för att tro att jag fick rätt. Vår advokatkostnad är betydligt högre än kravsumman, vi får se om det var dumt av mig att driva fallet eller om det visar sig vara dumt av motpraten att säga: Nej, nej, nej, nej...

.-)

Var medveten om riskerna gör val. Och sen håll ut, relax ond enjoy - lär dig massor!
och eventuellt blir det en dyr läxa, men man väljer ju själv!
 
Men det är ändå stor skillnad på en hel renovering som är värdelöst utförd gentemot att köpa exempelvis en kran där kromet är skadat. Får man åka från jobbet för att vara i rätten så är ev. förtjänst redan förbrukad. 3 år för 1000 spänn skulle då jag aldrig någonsin slösa min tid på.

Det är alltid en chansning att köpa begagnat och det får man ta i beaktning. Tolkningen är ju också högst personlig vad det gäller begagnad. För en bonde kan det betyda helt nersleten medans för en audiofil kanske det betyder öppnad förpackning med silkesvantar.

Nu vet jag heller inte vilken vara det gäller eller ens prisklass men ett par tusen sen får man helt enkelt fara och antigen titta på prylen eller begära massor av kort innan man bjuckar.

Har själv lyckligtvis inte blivit blåst på tradden eller blocket fastän jag betett mig som en korkad köpare och inte kollat ett dugg. Däremot har jag gjort dåliga mcaffärer och säkert tappat 10-15 lök, surt, men så kan det gå.

Juridik är inget man ska ge sig på som lekman heller hamnar man i tolkningsfrågor ja då gör man för det mesta bort sig.
 
Zero skrev:
Tyvärr så finns det en del skojare bland säljarna på Tradera. :mad:
Kanske är de i behov av pengar eller så är de bara giriga?

Tradera bry sig inte om felaktiga objektbeskrivningar utan hänvisar till stämning i domstol när det gäller privatpersoner. :mad:

Är det någon som provat att stämma Tradera säljare i domstol?
Är det svårt att få rätt? :confused:
Hur svårt det är att få rätt beskriver väl Swetrot rätt bra - själv har jag inte ngn erfarenhet av "stämnigar"- men hur svårt det är att få rätt om det väl kommer upp i en domstol beror ju på vad det gäller !?

Gäller det hundralappar upp till ngn tusenlapp - och det är en tvistbar fråga: Alltså typ HUR bra skick det var på en vara, var den si eller så repig, fanns det en eller tio sprickor - eller om den var blå vs turkos - typ - så finns det väl inte ngn som helst anledning att gå vidare i praktiken - det är ju som sagt en del av att chansa och göra ett "klipp" på tradera ?

Börjar det gälla flera tusenlappar och varans skick så väsentligt avviker från beskrivningen att den inte funkar som det är sagt så skulle jag både kontakta säljare+tradera och från säljaren begära återköp men hänvisning till bedrägeri/bluff/polisanmälan/stämmning, och till tradera visa att detta är en oseriös säljare (skriv ett väl avvägt och solklart negativt omdömme dessutom förstås) !
Men i ovanstående fall så skall förstås det vara själklart ur de flesta synvinklar att det verkligen är så - inte en svårtolkad fråga beroende på "hur man ser på saken"...

/K
 
O
Att ens fundera på att dra någon till rätten för en struntsak för några hundralappar? känns mer som en rättshaverist... när problemet dessutom ligger i hur någon beskrivit en vara är det nästintill omöjligt att "vinna" Då det är väldigt objektiv hur man upplever en sak...
Se det som lärpengar!
 
Köp nytt och teckna en tilläggsförsäkring för alla eventuella fel tycker jag känns som ett bra alternativ.....iaf om man vill ha fullständig koll på att man får "rätt"

Eller så köper man begagnat och tar en o annan förlust eller ibland vinst.

Valet är ganska enkelt.
 
Odjuret skrev:
Att ens fundera på att dra någon till rätten för en struntsak för några hundralappar? känns mer som en rättshaverist... när problemet dessutom ligger i hur någon beskrivit en vara är det nästintill omöjligt att "vinna" Då det är väldigt objektiv hur man upplever en sak...
Se det som lärpengar!
Att dra en bedragare inför rätta kallar inte jag rättshaveri. Principiellt har det inte heller någon betydelse hur stort belopp det handlar om.

Givetvis måste det vara ett tydligt fall av bedrägeri och även i dessa situationer struntar nog de flesta i att processa om det inte handlar om större pengar.

Men jag tycker att den som orkar stämma en uppenbar bedragare ska ha all heder!
 
Odjuret skrev:
Att ens fundera på att dra någon till rätten för en struntsak för några hundralappar? känns mer som en rättshaverist... !
Jo, är lite benägen att hålla med. Jag fick dock en irriterande skock av forums människor efter mig sist jag ansåg att det bör ligga en viss summa i ett fel för att man skall dra det till rätten. Principiellt kan man ju stämma på en tia. Antar jag.

Sen om det är så vi skall uttnyttja vårt rättssystem? Tja. De flesta försäkringsbolag drar ju gränsen för rättskyddsförsäkring vid ett basbelopp. Runt där börjar det väl kännas som mycket pengar, speciellt om man i Sverige skall tjäna ihop dem! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.