nybyggd skrev:
va 17 säljer du hus på smv ?? vi har åter en kund som blivit rent ut sagt hellurad av en säljare som borde ha koll på siffrorna som yrkes man,men bara för att smv säljaren ska kränga åter ett hus så har han dolt sanningen något.
och inte ska väl då kunden ha koll på det.
det har nu varit hur många som helst här på forumet som skrivit om hussäljare som inte har den högsta moral,då kan man väl inte skylla på kunden ???
det står på siten om auktoriserde hussäljares hemsida att en certifierad hussäljare SKALL ha och ange så god kunskap som yrkesman att denne skall kunna ge en ganska exakt kalkyl.
eller ska vi inte kunna kräva det på ett nytt hus,vi kräver det på ett begagnat hus samt även på ett bilköp,men tydligen inte på nya hus.
"ganska" är ett legendariskt vagt ord. Vad är innebörden av ordet?

Säljaren kan vara en riktig skithög men hur bra påläst han/hon än är så kan det dyka upp poster som inte går att förutspå som t ex en liten sprängning eller pålning eller annat. Kanske upptäcker de att lastbilarna inte kommer fram? Då blir det dyrare... Så oavsett säljarens expertis kan det dyka upp sånt som denne inte kan veta innan.

Är säljaren oupplyst och vidare utför arbetet felaktigt ska man ju skrika som en stucken gris och kräva sin rätt, det håller jag 100% med om. Många kunder (som jag) är alltför ofta (tror jag) inte pålästa, har inte läst igenom innehållet i pärmen... Då uppstår det dumheter.
 
Redigerat:
orstigsnybro skrev:
"ganska" är ett legendariskt vagt ord. Vad är innebörden av ordet?

Säljaren kan vara en riktig skithög men hur bra påläst han/hon än är så kan det dyka upp poster som inte går att förutspå som t ex en liten sprängning eller pålning eller annat. Kanske upptäcker de att lastbilarna inte kommer fram? Då blir det dyrare... Så oavsett säljarens expertis kan det dyka upp sånt som denne inte kan veta innan.

Är säljaren oupplyst och vidare utför arbetet felaktigt ska man ju skrika som en stucken gris och kräva sin rätt, det håller jag 100% med om. Många kunder (som jag) är alltför ofta (tor jag) inte pålästa, har inte läst igenom innehållet i pärmen... Då uppstår det dumheter.
ska då kunden läsa fabrikanters husleverans pärm innan dom köper ett hus då??
ifall omlastning krävs t,e,x så behöver inte säljaren vara raketforskare för att kunna upplysa kunden om det.,säljaren skall väl veta sådant inte kunden???
 
orstigsnybro skrev:
Japp, det är sånt du som kund ansvarar för. Kommer inte SMVs lastbilar fram är det kunden som betalar för det merarbete som uppstår. Samma om det blir dyrare schakt. Sånt kan ju inte SMV lastas för. De säljer ett hus till kund - inte något annat.
Där håller jag med dig, och för oss har det varit tydligt i de fallen. Men som du skrev tidigare

"Varför ska en säljare berätta för kund att det kostar att dra in telefon? Det är väl ett hus man köpt?"

Ja, men varför ska de då ta med vissa saker i en kalkyl och utelämna andra? Varken vatten, avlopp, kostnad för bygglov, kvalitetsansvarig är något som husföretaget har med att göra. Givetvis ska man som köpare förstå att det kostar att dra in telefonledning till huset, fast kalkylen från hustillverkaren är en kalkyl för hela paketet.
Priset för huset är fast och inget som ändras, allt annat är utanför hustillverkarens kontroll, även grundarbetet. Om de anser att de inte kan lämna någorlunda korrekta uppgifter så ska de låta bli och vara tydliga med att det som de säljer är just ett hus och att övriga kostnader är ingenting de tänker spekulera i.

Om en säljare har sålt 50 hus så kan jag tycka att man som kund kan få en hyffsad uppskattning på totalkostnaden för grunden och tillkommande arbete. Om deras kalkyl förutsätter att det endast är material så ska det också framgå tydligt. Sen är det klart att en säljare inte kan lastas för att det måste sprängas en jävla massa eller liknande, fast det är inte det som är poängen här.
 
Danne12345 skrev:
Där håller jag med dig, och för oss har det varit tydligt i de fallen. Men som du skrev tidigare

"Varför ska en säljare berätta för kund att det kostar att dra in telefon? Det är väl ett hus man köpt?"

Ja, men varför ska de då ta med vissa saker i en kalkyl och utelämna andra? Varken vatten, avlopp, kostnad för bygglov, kvalitetsansvarig är något som husföretaget har med att göra. Givetvis ska man som köpare förstå att det kostar att dra in telefonledning till huset, fast kalkylen från hustillverkaren är en kalkyl för hela paketet.
Priset för huset är fast och inget som ändras, allt annat är utanför hustillverkarens kontroll, även grundarbetet. Om de anser att de inte kan lämna någorlunda korrekta uppgifter så ska de låta bli och vara tydliga med att det som de säljer är just ett hus och att övriga kostnader är ingenting de tänker spekulera i.

Om en säljare har sålt 50 hus så kan jag tycka att man som kund kan få en hyffsad uppskattning på totalkostnaden för grunden och tillkommande arbete. Om deras kalkyl förutsätter att det endast är material så ska det också framgå tydligt. Sen är det klart att en säljare inte kan lastas för att det måste sprängas en jävla massa eller liknande, fast det är inte det som är poängen här.
Håller med i stort. Ett problem är ju att av de 50 hus säljaren sålt så är inget fall det andra 100% likt. Det gör väl att säljaren ger en ungefärlig kalkyl. Har kunden lagt fram all viktig fakta om tomtens läge och också fixat en undersökning av tomten (geoteknisk undersökning) så bör ju säljaren inte missa med många tusenlappar. I fallet som tas upp här där det diffar på 500kkr måste något ha missats. Eller så har säljaren klantat sig kapitalt. Det vet jag inget om. ;)

Vad det kostar att dra in telefon är olika beroende på en mängd orsaker vilket antagligen gör att man inte kan ge en uppskattad kostnad för det. Elen likaså. Behöver du gräva fram till tomten? Hur långt? Vi fick bra uppgifter och det har inte diffat alls. Kanske nån tusenlapp hit eller dit men i stort sett stämmer allt. Vi har en enkel tomt, stor men enkel. Vatten el och annat har kommunen dragit fram till området. Det gör ju att kalkylen blir enklare att få nära sanningen. Telefon är ju heller inget måste så det kanske behandlas som något kunden väljer själv = inte husleverantörens intresse. ;)

Kul diskussion iaf.
 
nybyggd skrev:
ska då kunden läsa fabrikanters husleverans pärm innan dom köper ett hus då??
ifall omlastning krävs t,e,x så behöver inte säljaren vara raketforskare för att kunna upplysa kunden om det.,säljaren skall väl veta sådant inte kunden???
Nej eller.. jo. Det är väl smart att läsa på innan du köper något för 2-3mkr?

Är inte säljaren bekant med din tomt och det område den ligger i blir det svårt att förutse sånt som omlastning. Kalkylen görs väl innan sånt undersöks? Vi gjorde vår kalkyl tillsammans med säljaren och hade då bara viss information att dela med oss av. Det betydde ju att han inte kunde ta med det vi missade att berätta i kalkylen.

Kunden ansvarar för att SMVs lastbilar kommer fram. Bor man på en trång gata måste kunden meddela grannar att deras bilar måste vara borta vid leveransen. Kunden ansvarar också för att kranen kan arbeta på tomten och så vidare. Byggledaren går igenom detta med kunden och det gör säljaren också, om denne sköter sitt jobb.
 
Redigerat:
Jag håller med om flera av synpunkterna och det visar bara att man aldrig ska ta säljarens uppgifter som garantier utan att alltid kontrollera själv vad som gäller. Som tidigare påpekats behöver man som säljare inte vara raketforskare för att förutse vissa kostnader men uppenbarligen så klickar det ändå ibland. Sen om det beror på kunden eller säljaren kan man säkert tvista i evighet om. Produktionskostnadskalkylen som upprättas i de flesta fall och ska vara ett stöd för kunden att kunna förutsäga både fasta kostnader och av säljaren uppskattade kostnader för att ge ett bra underlag för husbygget. Den bygger till stor del på att säljaren lämnar korrekta uppgifter och någorlunda hyfsade uppskattade kostnader.

Det viktigaste som man som kund måste bli medveten om är att man inte ska lita på de uppskattningar som säljaren gör av de kostnader som inte ingår i avtalet. Problemet tror jag är att man som konsument i många fall blint litar på säljarens kunskap och erfarenhet och den givna kalkylen och därför inte ifrågasätter uppgifterna.

Det som uppenbarligen saknas ibland är att säljaren informerar kunden tydligt att vissa poster i kalkylen är bara gissningar och att kunder bör, för att inte drabbas av otrevliga överaskningar, kolla upp vad som gäller innan man skriver på och att säljaren tydligt anger att han inte tar något ansvar för dessa kostnader. På det sättet görs kunden medveten om vad som säljaren tar ansvar för och vad man som kund bör kolla upp extra noga. Om det är tydligt så slipper man tråkiga diskussioner i efterhand vem som eventuellt är ansvarig för plötsliga ökade kostnader.
 
Redigerat:
Som mr_bygg skriver. En kalkyl är ett första underlag för dig och banken så att ni kan sätta er ned och fundera över ekonomin.

Innan vi bestämde oss för SMV tog vi in kalkyler från säkert 10 olika husföretag. Alla dessa kalkyler fick vi efter bara ett kort samtal med säljarna. Oftast tog det inte mer än en halvtimme så fick vi den via email. Eller så kom den i brevlådan dagen efter.

Man kunde direkt se genom att titta på ett par olika kalkyler att vissa hade högre siffror på t.ex grovplanering och lägre på vissa. Andra hade kanske glömt att räkna med något som borde varit med.
Med ett par kalkyler i hand så kunde vi snabbt göra vår egen kalkyl, och sedan leta fram ett hus vi ville ha och som stämde med vår ekonomi.

Det stod mellan två olika husföretag. Båda deras kalkyler såg likvärdiga ut, och husen var nästintill identiska.
Vi ringde upp dessa båda och bokade in en träff.

Första besöket fick Eksjöhus. Ett trevligt besök med en erfaren man som pratade massa tekniska termer och förklarade varför just deras hus var bättre än andras. Vi fick se och känna på några köksluckor och sedan var besöket över.

Andra besöket var hos SMV. Vi blev trevligt bemötta även här.
Först av allt så tog säljaren fram en overhead och vi började genast gå igenom kalkylen vi fått av honom, för att göra en mer exakt. Självklart blev den lite dyrare eftersom vi visste vad vi ville ha, och vad som kunde komma att bli dyrare på vår just vår tomt.

När kalkylen var gjord så fick vi hemläxa. Säljaren gjorde iordning en lista åt mig med saker jag skulle kolla upp, samt hur jag skulle gå tillväga med allt jag var tvungen att göra innan vi eventuellt kunde skriva på en beställning. Tro mig, det var en lång lista, bygglov, geoteknisk undersökning, vatten och avlopp, allt!

När vi gjort vår hemläxa bokade vi in en ny träff, då vi också fick träffa grund enteprenören. Säljaren tog genast kommandot och bestämde med grunenteprenören att vi skulle ha enteprenaden på löpande kostnad med ett tak-pris. Vi ville hjälpa till lite själv hade vi förklarat.

Vi fick ett förtryckt grund-enteprenadkontrakt av säljaren där allt stod med som skulle göras av grundenterenören. Att förhandla om priset var upp till oss, men säljaren tog oss en bit på väg i rätt riktning. Sedan fick vi kolla runt på forum och fråga andra, vad de betalat, osv.

Nästa träff såg vi på film. Vi fick lite information om vad det innebar att bygga med SMV. Sedan eftersom vi bestämt oss så gjorde vi vår beställning, med alla tillval, och fick vårt pris.
Efter det åkte vi hem och funderade lite till. Vi tog kontakt med grundenterenören och skrev in ett tak-pris i kontraktet, och båda skrev på.

Sedan var det två veckors väntetid på bygglovet. När vi fått det klart och med grundenteprenadkontraktet i hand, samt den geotekniska undersökningen, fick vi göra vår slutgiltiga beställning, och fick ett leveransdatum bokat.

Tiden efter det var lugn, och allt gick mycket smidigt. Vi gjorde tapetval osv osv. Alla kalkyler stämde, inga problem uppstod, och till slut stod huset där. Precis så som vi ville ha det. Slutbesiktingen av Garbo gav inga anmärkningar, och vi fick flytta in. Nu har vi bott i 6 månader och stormtrivs.

Anledningen till att jag jagar upp mig lite på allt gnäll här är just det att vi har förmodligen inte betalat mindre för vårat hus än de personer som gnäller. Dock har vi lagt ned mycket arbete på att ta reda på vad det verkligen innebär att bygga hus, och därför har kostnaderna inte kommit som en överraskning för oss.
För er som går i hustankar, och vill bygga SMV kan jag bara säga att det är underbara hus, och en bra organistation, och det finns många bra säljare där ute.

Det är tyvärr ofta så att energi läggs på det som gått snett, och det som är negativt. Det positiva, de goda exemplen lyfts sällan fram.
Men som ni kan läsa i denna gnäll-tråd så finns det ett par nöjda SMV-kunder, som tagit sig an denna negativa atmosfär endast för att bringa lite hopp i de personer som annars kanske avstår från en rad underbara hus, bara för att gnäll-spikarna fått sista ordet.

Slutligen kan jag säga att SMV i Jämtland har jättebra rykte och bygger många härliga hus. Det är så roligt att se när något nytt SMV dyker upp, för då vet vi att husets nya ägare är med all sannolikhet lika lyckliga som vi var den dagen vi fick våra nycklar.
 
Redigerat:
Jag håller med dig och i det flesta fall går det bra och det skrivs alldeles för lite om vilka husföretag och säljare som man varit riktigt nöjda med. Det är minst lika värdefull information för en potentiell köpare som att läsa om när det gått snett men "gnälltrådar" har ändå som jag ser det ett syfte att visa på vad som kan gå snett och vad andra kan lära sig av det. Ingen som har läst den här tråden kommer förmodligen att blint lita på en säljares uppgifter och också förstå det ansvar man har som kund att verkligen kolla upp alla kostnader som ni också gjort.

Som jag ser det så är det här forumet en riktig guldgruva för en husbyggare att ta del av alla misstag som andra gjort för att slippa gå på en mina i onödan. Sen tycker jag att det är viktigt att skilja på husföretag och säljare. Oavsett vilken tillverkare man byggt med så finns det säkert både dåliga och bra säljare runt om i landet så när man har synpunkter på vad som gått snett så är det också viktigt att skilja på om det är husföretaget eller säljaren som felat så man inte skyller sina problem på fel part.
 
Jag tycker inte man kan klaga om det är så att man kunnat kontrollera uppgifterna relativt fort på egen hand.

Köper man ett hus där slutpriset landar på 2-3 miljoner är det svagt av köparen om man inte gjort vissa kontrollfrågor till externa parter. T.ex. Telia eller kommunen eller kommunens konsumentrådgivare.

Det är så infantilt korkat att enbart gå på en säljares uppgifter. SKÄRP er köpare!

O andra hand tycker jag det är fog för att certifiera säljare precis som man gör med fastighetsmäklare. Helt otroligt att vi inte har ett utbildning och ett opartiskhets krav på säljare av nya hus när det finns på begagnade hus.
 
Hej alla!

Det verkar som om den här debatten drog iväg.
Dessvärre kan jag nog instämma med alla här vad avser ett husbygge.
Vi blev klara med vårt hus i mars 2007.
Resan dit var en härlig berg och dalbana på gott och ont trotts att vi löste ett full
entreprenad kontrakt för att slippa de värsta överraskningarna.
Trotts att man har lite förkunskaper om hur ett projekt skall/borde löpa med allt
vad det innebär står man oftast där på slutet och känner sig lite lätt frustrerad.
Till saken skall sägas att vi fortfarande inte är klara med huset men det känns skönt att bara
ha en part att bråka med.

Den stora osäkra posten är OFTAST markbiten där leverantören har svårt att uppskatta
kostnaden och givetvis ALLTID tar i underkant.
Vi dubblade den uppgiften och kom ganska nära sanningen (det blev 2,5 ggr dyrare).
Sedan är det kanske lite olyckligt att säljaren inte upplyser köparen om tillkommande kostnader som alltid ramlar in som t.ex. (tfn anslutning fiber i en stortstad region = 33000kr, anslutning el = 18000kr, kvalitetsansvarig = 22500kr) samt en hel del annat trevligt som dyker upp. Listan kan göras låååååång.
De kostnaderna hade vi trotts allt koll på från första början.
Utan tvekan ställs det stora krav på köparen oavsett vilken entreprenads form han/hon väljer.

Vi trivs mycket bra i vårt nya hus förutom att tomten kanske skulle varit lite större,
men vad gör man i en storstads region när en liten bit mark kostar mellan 1-2milj kr?
Sedan skall man förbereda denna lilla bit med att ställa ett hus på.
Någonstans måste man dra gränsen.

Det tråkiga i allt detta är att man helst skall vara en inbiten projektledare, en deltids jurist
samt byggmästare för att ha rimliga chanser för att förhoppningsvis känna vid slutbesiktningen, att det här blev precis som man tänkt sig när kontraktet undertecknades!?

Hälsn

Mikael
 
orstigsnybro skrev:
Håller med i stort. Ett problem är ju att av de 50 hus säljaren sålt så är inget fall det andra 100% likt. Det gör väl att säljaren ger en ungefärlig kalkyl. Har kunden lagt fram all viktig fakta om tomtens läge och också fixat en undersökning av tomten (geoteknisk undersökning) så bör ju säljaren inte missa med många tusenlappar. I fallet som tas upp här där det diffar på 500kkr måste något ha missats. Eller så har säljaren klantat sig kapitalt. Det vet jag inget om. ;)

Vad det kostar att dra in telefon är olika beroende på en mängd orsaker vilket antagligen gör att man inte kan ge en uppskattad kostnad för det. Elen likaså. Behöver du gräva fram till tomten? Hur långt? Vi fick bra uppgifter och det har inte diffat alls. Kanske nån tusenlapp hit eller dit men i stort sett stämmer allt. Vi har en enkel tomt, stor men enkel. Vatten el och annat har kommunen dragit fram till området. Det gör ju att kalkylen blir enklare att få nära sanningen. Telefon är ju heller inget måste så det kanske behandlas som något kunden väljer själv = inte husleverantörens intresse. ;)

Kul diskussion iaf.
Givetvis beror det mycket på avstånd och annat, men om säljaren vet att det är mitt ute i skogen kan han inte ta en standarduppgift som gäller i tätort där det finns färdig kanalisering för fiber eller liknande. Elen var i mitt fall med och den kostnaden stämde inte alls, förmodligen för att siffran vi fick var tagen från ett område där det inte behövs grävas. Så det argumentet håller inte riktigt för då skulle de inte gett oss en siffra på elen heller eftersom det ska grävas fram till tomgräns på samma sätt som för telefon.

Missförstå mig inte, men om kunden ställer raka frågor och vill ha ett svar så måste säljaren upplysa om att detta är mycket spekulationer och att det kan bli dyrare och inte säga att det inte kommer att bli dyrare än så. Säljaren kan inte heller räkna med kommunalt avlopp fjärrvärme etc om det inte är möjligt. Det är det jag menar att det är så extremt stora skillnader mellan olika kunder. Den ena kunden bygger i en tätort där avlopp, vatten, el, telefon finns draget till tomtgräns och där tomten är exakt plan och har perfekt mark. Den andra bygger på en bergsknalle långt ute i skogen. Om säljaren är medveten om förutsättningarna måste han ta hänsyn till detta. Självklart ser det bättre ut om man visar siffror hur det blir i ett ultimat fall, och det är förmodligen så många säljare gör.

"Jaha, kostar det inte mer än så ja men då köper vi massa tillval istället."
Man kan tycka att kunden ska kolla exakt allt och det borde de göra. Men ur konsumentsäkerhetssynpunkt är det förkastligt. Speciellt när det handlar om så extremt mycket pengar. Det går inte att vifta bort detta och säga"skyll er själva". Många verkar sitta på någon hög häst och placerat skygglapparna på sig själva nästan på gränsen till självgodhet. Man måste inse att det finns många naiva kunder, många lättlurade och godtrogna sådana som kanske inte skulle bygga hus själva. Nu är verkligheten dock sådan och man måste anpassa detta till den verkligheten. I många branscher är allt extremt reglerat just för att skydda konsumenten. Ibland blir det nästan skrattretande när man inser hur dumma vissa konsumenter måste vara, men så är det. Därför anser jag det vara extremt viktigt att säljarna tar extremt mycket hänsyn och inte vinklar sina uppgifter till sin fördel eller undanhålla vissa bitar.
 
Redigerat:
Mycket intressant diskussion, vet inte riktigt vilken sida jag ska stå på. Visst krävs det ett ansvar från köparen att kolla upp saker och framföralt vara medveten att säljaren är just en säljare, vilkens primära uppgift är att sälja ett hus till dig som du är nöjd och glad med. Tyvärr finns det många säljare som inte har förståelse för att en medveten köpare är en nöjd köpare.

När vi tillslut kommer till den punkten då jag har sorterat ut vilka vi kan tänka mig att bygga med så kommer vi gå till säljaren och säga något liknande det här.... "Vi är inga huskunniga människor, därför förväntar vi oss av dig att du ser kritiskt på den här kalkylen och ger oss en tydlig bild på vad som kan gå fel och vad vi bör undersöka lite extra"......Är jag godtrogen och oansvarig då?

Det jag mest funderar över är, är det mer rätt att söka information på ett forum på nätet än hos sin säljare/byggare.
 
evasch skrev:
När vi tillslut kommer till den punkten då jag har sorterat ut vilka vi kan tänka mig att bygga med så kommer vi gå till säljaren och säga något liknande det här.... "Vi är inga huskunniga människor, därför förväntar vi oss av dig att du ser kritiskt på den här kalkylen och ger oss en tydlig bild på vad som kan gå fel och vad vi bör undersöka lite extra"......Är jag godtrogen och oansvarig då?

Det jag mest funderar över är, är det mer rätt att söka information på ett forum på nätet än hos sin säljare/byggare.
Frågan är om man som kund ens ska behöva förtydliga detta? Vem vill inte ha information om vad som kan gå fel, vad kunden ska undersöka extra och dessutom ha en kritiskt granskad kalkyl? Jag tycker absolut inte att man som kund ska behöva säga till om detta.

Precis på samma sätt som att jag inte ber säljaren att de på fabriken ska göra sitt jobb och bygga ihop huset enligt gällande byggregler.
"-Nej, du sa inte att du ville ha ett välbyggt hus så vi slarvade när vi slängde ihop det".
På samma sätt tycker jag inte att säljaren ska slänga ur sig siffror som helt uppenbart är fel och undanhålla obekväma uppgifter som blir otrevliga överraskningar för kunden längre fram.
"-Nej, du bad aldrig om en korrekt kalkyl så jag gav dig en som passar mina ändamål bättre".
Ett något överdrivet exempel, men detta är väl vad som genomsyrar hela diskussionen. Att man som kund inte ska lite på säljaren utan att man måste förtydliga att man vill ha den informationen man från början borde ha rätt till.
Ska vi inte kunna lita på den person som vi gör vårt livs största affär med? Är det någon säljare jag möter här i livet som jag vill ska vara ärlig och upplysa mig på ett korrekt sätt så är det en hussäljare.
 
Jag återkommer till det som jag nämnt i denna sträng och på andra;

Finner det märkligt att det inte finns en lagstiftning på en opartisk "mäklare" vid nyproduktion som det gör vid begagnade hus. Det rör sig oftast om mer pengar vid nyproduktion!?

Man kan dessutom snegla på "köparens" undersökningsplikt som såväl "säljarens" upplysningsplikt. Ofta ställs där högre krav på köparen än på säljaren.
 
SOm köpare måste du tamejfan vara kritisk oavsett köpesätt - totalentreprenad eller annat. Om du inte ställer frågor du har eller BER om att få saker berättade för dig utsätter du dig för risken att säljaren glömmer saker - säljare är nog människor de också och kan misslyckas - att säljaren tror du redan vet, att xxxxxxx.

Sitter du på mötet med säljaren och tror att du kommer undvika alla fel och brister genom att hålla käft kommer du bli besviken på livet i allmänhet och ditt husbygge i synnerhet. Ställ frågor - allt annat är motsatsen till smart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.