Tyvärr är det inte jag som är "intake" på Plus-redaktionen. Men vi har redan gjort stor del av researchjobbet för ett riktigt bra inslag.

"Villa billig som en lägenhet" ... Familjens nya hus skulle bara kosta som deras fyra, lovade säljaren. Nu är villan färdig, och då kostar den plötsligt lika mycket som en liten sexrummare!

Udden riktar sig mot avarter i branschens marknadsföring.
 
Eller...

"Varken föräldrar eller svenska skolan lär elever att vara källkritiska - ödesdigra konsekvenser väntar elever som nu gått ut skolan och som står inför tuffa beslut angående sin framtid"

Citat från kvällens program av en före detta elev som nu fått sitt liv förstört:

-Vi tyckte han lät trevlig och verkade kunnig.


Ledsen, men jag tycker detta är så bisarrt!

Att man helt och hållet lägger sin framtid i någon annans händer utan att ens stannat upp och tänkt efter lite själv.

Skärpning i klassen!
 
Redigerat:
Cederborg, jag kan instämma i det också. Jag anser nämligen inte att det ena måste utesluta det andra? :)
 
Cederborg skrev:
Eller...

"Varken föräldrar eller svenska skolan lär elever att vara källkritiska - ödesdigra konsekvenser väntar elever som nu gått ut skolan och som står inför tuffa beslut angående sin framtid"

Citat från kvällens program av en före detta elev som nu fått sitt liv förstört:

-Vi tyckte han lät trevlig och verkade kunnig.


Ledsen, men jag tycker detta är så bisarrt!

Att man helt och hållet lägger sin framtid i någon annans händer utan att ens stannat upp och tänkt efter lite själv.

Skärpning i klassen!
Givetvis ska man vara källkritisk, men någon måtta får det väl vara? Ska man godta att säljare far med osanning och lämnar felaktiga uppgifter? Är det så samhället ska vara uppbyggt? Säljare och andra ska få ljuga eftersom det är upp till kunden att kritiskt granska allt som sägs? GIvetvis ska man kunna känna förtroende för en säljare och att det som sägs stämmer. Det är inte riktigt sunt att förutsätta att alla man träffar på ljuger.
 
skall det behövas en lögndetektor vid husköp idag månne ???
då tror jag halva hussäljarkåren försvinner.
 
Kanske lögndetektor på kunden: "Har du, ärligt talat, förstått och överhuvudtaget LÄST avtalet som du just nu tänker underteckna?!"

Då skulle nittinio av hundra kunder försvinna som en tunn blå rök...
 
Rätt intressant diskussion!

Uppenbarligen är det så att man ska förutsätta att försäljaren lämnar oriktiga uppgifter och/eller har noll koll på läget trots att han/hon uppenbarligen har husförsäljning som sitt jobb. Oavsett hur juridiskt bindande säljarens löften/kalkyler är så borde man väl som kund förutsätta att säljaren har lite bättre koll än en vanlig "Svensson" och är anständigt ärlig.

Den uppfattning man lätt kan få är att säljaren ofta medvetet lämnar glädjekalkyler som han/hon vet att man senare inte behöver ta något ansvar för men får hela affären att verka mer förmånlig än det egentligen är och på så sätt lättare får kundens underskrift på ett kontrakt.

Det knepiga i den här branschen är sedan att många verkar tycka att man får skylla sig själv om man råkat på en oseriös/okunnig säljare istället för att ifrågasätta säljarnas roll eller ansvar. En husköpare borde rimligtvis inte behöva vara både jurist och byggnadsingenjör för att kunna fullfölja ett köp och inte känna sig blåst utan istället kunna lita på att de flesta som är verksamma i branschen är hyggligt seriösa.
 
Redigerat:
Herregud!
Hit kommer två-tre stycken missnöjda kunder (om det verkligen är så att de köpt hus och det gått så mycket fel som de beskriver) och klagar, mitt i finanskrisen och allt, klart man klagar!
Sen hakar alla andra gnällspikar på, som alltid i såna här gnäll-trådar.

Vore det så att SMV husförsäljare rent generellt gav ut glädjekalkyler för att fånga köpare så skulle väl denna diskussion fått större respons än det här.
Allt det här gnället gör mig så trött.

Själv har jag nyligen byggt med SMV och är väldigt nöjd. Kalkylen stämde och huset gick igenom slutbesiktingen utan en enda anmärkning. Vi fick dessutom flytta in tidigare än planerat, och huset har dragit mycket mindre energi under denna kalla vinter än vad kalkylen från SMV räknat med.

Ska bara ta upp detta räkneexempel...

Grund: SMV sa 180", Verklig kostnad ca 300"
Kvalitetsansvarig: SMV sa 10", verklig kostnad 22"
Anslutning el: SMV sa 18", verklig kostnad hamnar minst på det dubbla.
Anslutning telefon: SMV räknar inte med den kostnaden i sin kalkyl.
För det första - Skilj på grund och markarbete. SMV nya grund kostar under 200.000, och då ingår markarbetet för att kunna sätta upp grunden + 1.5 meter ut från huset, så brukar det se ut. Sen tillkommer alltid markarbete av tomten (grovplanering och finplanering), men detta är något helt annat än husgrunden och det markarbete som ingår där. Ofta är det samma enteprenör som gör detta, men det är två helt olika kostnader i en kalkyl. Tillkommer gör också fyllnadsmassor.

För det andra - Min kvalitetsansvarig kostade 6000 exl moms. 22000 kr? Tyvärr, men du har blivit lurad av en kvalitetsansvarig inte en husförsäljare.

För det tredje - Min el-anslutning kostade 15.000 exl moms. 36000 kr? Lurad igen, av el-bolaget, eller så har du byggt mitt ute i skogen, och då måste du väl räknat med att dra el-kabel dit, borde bli dyrare än genomsnittet.

För det fjärde - Fiber anslutning kostar ca 10.000-15.000 exl moms, och ger dig telefon, internet och tv. Att säljaren inte räknat med detta var ju en miss, helt klart. Men du har ju som köpare också ett ansvar i detta. En sådan enkel sak som telefon måste du ju ha tänkt på. Kan väl inte komma som en överraskning menar jag?

Det börjar bli svårt att hitta saker av värde i detta forum då gnäll-trådarna tar alldeles för mycket plats.
 
Redigerat:
Vi har köpt ett Nybro av Anders Sigland, SMV i Norrköping, och vi har inte fått några glädjekalkyler. Det som kan verka och kännas så är hela tiden sådant som VI inte räknat med men som är vårt ansvar att ta reda på.

Varför ska en säljare berätta för kund att det kostar att dra in telefon? Det är väl ett hus man köpt? Om du som köpare inte har ork nog att kolla upp saker själv utan litar blint på att alla runt omkring dig ger dig de billigaste alternativen är du dum, lat och ointresserad av din investering.

Vi höll på att missa ett par relativt viktiga delar i processen pga finanskrisens efterverkningar men det redde upp sig tack vare lite initiativ från vår sida - alltså kundens.

Vårt markarbete + grund för både huset (Nybro) och carporten (CF05 tror jag den heter) kostade oss 324000kr. Det är det värt. Killarna gör jobb åt SMV ofta vilket ger en säkerhet för mig som kund. Det är nog inte den billigaste entreprenören men å andra sidan är nog den billgaste entreprenören en full polack eller dito svensk med betalningsanmärkningar och annat skit runt halsen så jag betalar hemskt gärna lite mer för att vara trygg.

Sedan är ju elanslutningar och telefonanslutningar och bredband, tv och all annan media/kringavtal olika dyra beroende på vart du bor. Vi betalar 18kkr för elanslutningen, 2900kr för bredband (fiber) och Telia skulle enligt info ta ca 10kkr för sin telelina.

Som någon sagt ovan så är det mest oinformerade gnällspikar som ropar på forum. Är det något som oroar? Ta upp det med er säljare. Få honom/henne att berätta vad det är som tillkommer. Prata med er byggledare. Det står t ex i ert Smv-avtal att det är kundens ansvar att vägen fram till tomten är framkomlig och om den inte är det står kunden för de kostnader som uppkommer därigenom, som t ex extra kranarbete vid av- och pålastning av moduler när vägen inte är framkomlig.

Vi ska göra övervåning men vet inte hur vi kommer att lyckas. Hur det än blir måste vi göra ett gediget förarbete för att undvika för höga kostnader.

ber om ursäkt om min post är rörig. Mina barn är högljudda runt mig svårt med fokus, :D

Den billigaste entreprenönen är nog inte den bästa...
 
Jag vet mycket väl skillnaden. I Kalkylen står det grund och schakt. Dessutom sa säljaren att det är standardkostnaden och att det inte brukar tillkomma några större summor utöver det.

Att jag bygger i skogen borde knappast vara en nyhet för säljaren eller tycker du det? Det är ju de som ska placera huset på avsett plats. Om jag då bygger ute i skogen är det dumt att säljaren utgår ifrån att jag har fiberförbindelse i en brunn några meter från huset om han vet att det inte finns en sådan.

Jag skrev i inlägget att jag inte litade på säljarens uppgifter och tog höjd för det, så för mig kommer det inte som en överraskning utan det var mer ett förtydligande att säljarnas uppgifter sällan stämmer. Att som hussäljare kunna ge en kalkyl som stämmer efter mina förutsättningar kan väl knappast vara för mycket begärt eller tycker du det?

Oavsett vilket så ska det vara så jäkla macho att göra allt själv. Helst ska man gräva elkabel själv, gärna med sina bara händer för att en bra karl reder sig själv. Gud förbjude om man inte har kunskapen att med egna händer ha stenkoll på allt när man ska bygga ett hus. Det är väl ganska klart att någon som ska bygga nytt hus inte alltid har några stora kunskaper om detta och då bör man kunna lita på en person som arbetar med just detta. Precis som att jag litar på att läkaren ger mig rätt mediciner och ordinerar rätt. Inte ska jag behöva sätta diagnos på mig själv. På dig låter det som att säljaren är helt onödig eftersom man ska göra allt arbete själv.

Cederborg skrev:
För det första - Skilj på grund och markarbete. SMV nya grund kostar under 200.000, och då ingår markarbetet för att kunna sätta upp grunden + 1.5 meter ut från huset, så brukar det se ut. Sen tillkommer alltid markarbete av tomten (grovplanering och finplanering), men detta är något helt annat än husgrunden och det markarbete som ingår där. Ofta är det samma enteprenör som gör detta, men det är två helt olika kostnader i en kalkyl. Tillkommer gör också fyllnadsmassor.

För det andra - Min kvalitetsansvarig kostade 6000 exl moms. 22000 kr? Tyvärr, men du har blivit lurad av en kvalitetsansvarig inte en husförsäljare.

För det tredje - Min el-anslutning kostade 15.000 exl moms. 36000 kr? Lurad igen, av el-bolaget, eller så har du byggt mitt ute i skogen, och då måste du väl räknat med att dra el-kabel dit, borde bli dyrare än genomsnittet.

För det fjärde - Fiber anslutning kostar ca 10.000-15.000 exl moms, och ger dig telefon, internet och tv. Att säljaren inte räknat med detta var ju en miss, helt klart. Men du har ju som köpare också ett ansvar i detta. En sådan enkel sak som telefon måste du ju ha tänkt på. Kan väl inte komma som en överraskning menar jag?

Det börjar bli svårt att hitta saker av värde i detta forum då gnäll-trådarna tar alldeles för mycket plats.
 
Och på dig låter det som att säljaren skulle kunna vara vilken läkare som helst på akuten.
 
Cederborg skrev:
Och på dig låter det som att säljaren skulle kunna vara vilken läkare som helst på akuten.
va 17 säljer du hus på smv ?? vi har åter en kund som blivit rent ut sagt hellurad av en säljare som borde ha koll på siffrorna som yrkes man,men bara för att smv säljaren ska kränga åter ett hus så har han dolt sanningen något.
och inte ska väl då kunden ha koll på det.
det har nu varit hur många som helst här på forumet som skrivit om hussäljare som inte har den högsta moral,då kan man väl inte skylla på kunden ???
det står på siten om auktoriserde hussäljares hemsida att en certifierad hussäljare SKALL ha och ange så god kunskap som yrkesman att denne skall kunna ge en ganska exakt kalkyl.
eller ska vi inte kunna kräva det på ett nytt hus,vi kräver det på ett begagnat hus samt även på ett bilköp,men tydligen inte på nya hus.
 
:) Det står i pärmens innehåll vad som är ditt ansvar och vad som är SMVs. Att en säljare säger saker som inte helt är riktiga är olyckligt och också tjänstefel - du ska kunna lita på säljaren.

Det är relativt (VM i Litotes började här) viktigt att påtala speciella omständigheter för säljaren om man vill ha ordning på dessa omständigheter samt få råd om hur man löser problem som de kan orsaka. Om man bor lågt ifrån annan bebyggelse kommer det att bli kostsamt att dra in el, vatten och telefon.

För att återgå till kalkylen så är det väl lite svagt att tro att den inledande kalkylen kommer att stämma i varje enskilt fall. Vissa tomter blir avsevärt mycket dyrare än vad som förväntas då det helt oväntat måste sprängas eller pålas. Då drar kostnaderna iväg. Ibland måste man också använda långt mer fyllnadsmaterial i grunden än de 150 ton som ingår. Det fördyrar.

Är det så att den som får en sådan kraftig differens har en helt normal tomt med bra framkomlighet till tomten för avlastning o dyl så förstår jag irritationen, inte annars.

Lita på säljaren men var noga med att lära dig vad du bär ansvaret för, för ansvar har du även när du köper totalentreprenad.
 
patrik659 skrev:
För varje gång vi var hos SMV så var det alltid ngn liten post som tillkom på sisådär 25000-50000:- per gång! Det var allt från omlastning till gigantisk kranbil och mer (dyr) schakt mm mm!
Japp, det är sånt du som kund ansvarar för. Kommer inte SMVs lastbilar fram är det kunden som betalar för det merarbete som uppstår. Samma om det blir dyrare schakt. Sånt kan ju inte SMV lastas för. De säljer ett hus till kund - inte något annat.
 
nybyggd skrev:
va 17 säljer du hus på smv ?? vi har åter en kund som blivit rent ut sagt hellurad av en säljare som borde ha koll på siffrorna som yrkes man,men bara för att smv säljaren ska kränga åter ett hus så har han dolt sanningen något.
och inte ska väl då kunden ha koll på det.
det har nu varit hur många som helst här på forumet som skrivit om hussäljare som inte har den högsta moral,då kan man väl inte skylla på kunden ???
det står på siten om auktoriserde hussäljares hemsida att en certifierad hussäljare SKALL ha och ange så god kunskap som yrkesman att denne skall kunna ge en ganska exakt kalkyl.
eller ska vi inte kunna kräva det på ett nytt hus,vi kräver det på ett begagnat hus samt även på ett bilköp,men tydligen inte på nya hus.
pajkastning är nära.

Hur som helst. Innan vi vet vad som gjort kalkylen så offside är det kanske bäst att vi avvaktar? Diffar det på en halv miljon så har det hänt något som vi bör veta innan vi laddar pajarmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.