Hej!
Jag och min sambo bor i dagsläget på en stuga på mina föräldrars gård och letar hus. Jag har sedan ett år tillbaka jobb i en större stad 6 mil bort och måste pendla dit med bil, sambon har eget företag och jobbar hemifrån. Vi har gått på en del visningar på hus i orten där vi idag bor (hus där jag jobbar är så pass dyra att vi inte är redo att köpa där) men inte hittat något som talat till både förnuft och känsla.

Istället har vi nu börjat tittat på hus i grannkommunen som är en mindre stad med en något högre prisbild (snittpris 873 tkr senaste 12 månaderna, K/T på 1,84 jämfört med vår hemkommun 485 tkr K/T 1,61).

Vi har nu hittat ett hus som på papperet överensstämmer med de önskemål som vi har på ett hus. Lugnt kvarter på hörntomt med mycket skog omkring, mycket jobb är utfört såsom byte av tak, installation av bergvärme, nya 3-glas fönster, nytt badrum osv. Jag har med hjälp av villavärdet kollat upp kvarteret och det verkar finnas ganska god rörlighet. Dock är väldigt få hus i området så dyra som det vi nu tittar på. Huset är enplanshus med källare på 86 + 80 kvm. Taxvärde (2006) 419 000 och utgångspris 750 000. Grannhuset såldes förra året för 790 000, men närmaste hus under såldes för 600 000.

Var sätter man gränsen vid budgivning? Med våra inkomster och förutsättningar kan vi "hänga med en bra bit", men hur bör man egentligen räkna? Ett slutpris på t.ex. 800 000 ger ett K/T på 1,90, 1 000 000 ger 2,39.

Jag är mycket rådvill och mottager gärna synpunkter från er andra. Hur värderar man ett hus i ett okänt område?
 
Skit i alla snittpriser och K/T och allt vad det heter. Dessa kan aldrig motivera ett köp eller ett nej tack. Prata hellre med en bankman som kan värdera huset innan köpet. Troligtvis så får ni ett cirkapris med ett värde +-10%.
Det allra viktigaste är dock vad ni känner själva för huset och dess pris. Klarar ni alla kostnader och dessutom kan spara en del är det ju av mindre betydelse om ni skulle betala säg 50k för mycket.
 
När det handlar om hus som såpass "billiga" (mina referensramar kommer från Stockhols prisläge), då styrs ju priset oerhört mycket av vilket underhåll som är gjort på huset. Om du jämför huset med nytt tak, bergvärme, nytt badrum med ett hus där inget av detta är gjort, då borde egentligen huset med underhållsbehov vara gratis. För de åtgärder du beskriver kostar kanske inte riktigt 800 000, men nästan.

SÅ oavsett om ni får betala 50 000 eller 200 000 mer för det här huset så är det rent affärsmässigt en bra affär för er om ni räknar med att bo där ett tag.

Om man däremot funderar över vad som händer om man skulle vilja (eller bli tvungen) att sälja inom en kort tid, typ 2 år. Då blir det givetvis mycket viktigare att priset man betalar går att få ut igen vid en försäljning.

Det billiga huset skulle ni troligen inte hinna renovera för så mycket på en kort innehavstid. Men om ni äger huset i låt oss säga 5 år eller mer så är det dyrare huset en bättre investering, för vid det laget har ni hunnit investera mer på renoveringar av det sämre huset, än vad ni rimligen kan förlora på att ev. ha betalat ett överpris för det dyrare huset.
 
Taxeringsvärden i all ära, men de är väldigt oexakta vad gäller bostäders värde. Skog och jordbruksmark är lättare att värdera utifrån statiska modeller.

Titta lite större i hela staden vad villor kostar. Jämför med annonser på hus som är i motsvarande skick, och se vad man vill ha för dem. Här berättar du att man gjort reparationer och investeringar för i alla fall 3-400.000kr, och då börjar väl priset se mer än vettigt ut.

Vill du ha ytterligare argument så leta efter hus i staden som sticker ut i pris, och klura på vad det är man är villig att betala för. Jag har bott i en stad där det var svårt att inte ha sjöutsikt. Det betalades inte särskilt bra där. Men vid kusten där detta låg uppskattas i stället vindskyddade tomter med söderläge, och sådant kunde man få betala rätt mycket extra för.

När du hittar vad man vill betala för i den här staden, och det stämmer överens med det här huset, så vet du om du budar på "rätt" saker.
 
Tack för alla kloka ord. Det är inte främst den eventuella prislappen som avskräcker utan just ett tänkbart scenario där man måste sälja.

Husen i staden kan kosta allt mellan 400 000 och flera miljoner, mycket handlar det om läget. Visningen är inte förrän den 1/4 så det känns lite surt även om man förstår att mäklaren vill bygga intresse.

Jag ska höra med vår bankman om de har någon som kan göra en "värdeing" av huset för att ge en indikation.
 
Som sagt, blanda inte in K/T-tal och snittpriser. Det gör er bara förbryllade och ni lurar förmodligen bara er själva om ni använder dom siffrorna som motivering för ett köp eller inte.
Titta istället vad husen säljs för eller har sålts för i närheten, liknande objekt.. Inte minst, värdera utifrån er själva vad det är värt för ER för ett hus området.
 
Hemmakatten
Ett taxeringsvärde är baserat på en genomsnittsstor tomt inom det skattemässiga värdeområde tomten tillhör. Är tomten större tillkommerett antal taxeringskronor, men tomten kan aldrig taxeras för mer än maximalt den dubbla genomsnittstomten. Så har du en större tomt än så, så blir taxeringsvärdet mkt lägre jämfört med marknadsvärdet än för övriga tomter i området. Skulle din tomt dessutom råka vara en sjötomt och andra tomter inom området inte är det så ökar marknadsvärdet enormt, men taxeringsvärdet följer inte alls med lika högt.

Taxeringsvärdet på hus utgår också från ett genomsnittligt hus i värdeområdet samt genomsnittspris för försålda hus i området. Är standardhuset en sommarstuga på 70kvm och ditt hus ett permanenthus med högstandard kommer ditt taxeringsvärde ändå att ligga bra mycket under marknadsvärdet.

Inga komplementbyggnader tas upp i fastighetsdeklarationen och ingår därmed inte i taxeringsvärdet. Finns det då en gäststuga, bastu på tomten så ökar det marknadsvärdet utan taxeringsvärdet påverkas.

Sen har vi alla lite äldre hus vars ägare inte har meddelat skattemyndigheten vid utbyggnad eller ombyggnad mm och som då har ett felaktigt, för lågt taxeringsvärde.

Så, nej, precis som alla andra i tråden så menar jag att taxeringsvärdet inte har nån direkt avgörande betydels för hur mycket huset är värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.