Vi har köpt ett hus och har bestämt oss för att ta ned en bärande vägg, balka upp den. Måste vi söka bygglov för detta? Hur fungerar det i så fall när vi inte har tillträde till huset förrän 1 juni, det tar ändå ett tag för ansökan att hanteras?

Tacksam för svar eller lite hjälp på vägen!
 
O
Jag är nästan helt säker på att ni behöver bygglov. Ring och prata med kommunen om du är osäker men som regel så behöver man bygglov. Du skickar in en ritning till kommunen.
 
Inte bygglov men bygganmälan. Då behöver ni en kvalitetsansvarig, men framförallt kontruktionshandlingar. Ni behöver ha beräkningar utfärdade av en buyggnadsingenjör, på att er balk håller och att upplägget av balken håller.

Ni kan göra bygganmälan redan innan ni tillträder huset, men det är nog bra att diskutera det med nuvarande ägare, de kanske blir oroliga om de upptäcker detta utan att veta vad som pågår.
 
Syftet är gott med dessa regler, men personligen så skulle jag inte lägga tid och pengar på att göra en bygganmälan, skaffa kvalitetsansvarig etc. för en sådan åtgärd. Det är bättre att lägga pengara på det man vill göra, men som hempularen sa så låt nån som kan räkna på det hela.
 
mexitegel skrev:
Syftet är gott med dessa regler, men personligen så skulle jag inte lägga tid och pengar på att göra en bygganmälan, skaffa kvalitetsansvarig etc. för en sådan åtgärd. Det är bättre att lägga pengara på det man vill göra, men som hempularen sa så låt nån som kan räkna på det hela.

Det finns allför många med denna attityden som "fixar" och "pular" själva och sedan står någon stackars sate där med ett nyköpt hus där det är gjort mängder med okontrollerade ingrepp på stomme, el, vvs eller andra saker.
Det enda vettiga i din kommentar är att få någon som gör en beräkning.

Vi har fått de regler vi har idag av en anledning, att det har funnits olyckstillbud eller andra allvarliga problem.
 
Ring och kolla med kommunen. Jag fick igenom mitt bygglov på bara ett par veckor i vintras men jag antar att det blir fler ansökningar när våren och sommaren kommer.

Är det ingen större ombyggnad kan du kan sätta dig själv som KA. Sen är det ju också beroende på vad för vägg det är och vilken last som kan tänkas ligga på den. Är det ett enkelt fall så kanske en "standardbalk" är mer än nog. Är det mer avancerat kanske de kräver beräkningsunderlag.

/John
 
Kul att höra att man skriver vettiga saker ;)

Regler är till för att följas, det håller jag med om. Samtidigt är ett mått av sunt förnuft inte fel.
Min poäng var att själva bygganmälan och kvalitetsansvarig inte tillför något av värde. Beräkningar och konstruktion anser jag naturligtvis att de behövs.
 
mexitegel skrev:
Regler är till för att följas, det håller jag med om. Samtidigt är ett mått av sunt förnuft inte fel.
Min poäng var att själva bygganmälan och kvalitetsansvarig inte tillför något av värde. Beräkningar och konstruktion anser jag naturligtvis att de behövs.
Så det är viktigt att någon räknar ut hur det ska göras, men inte att någon kontrollerar att det görs som det var tänkt?

Värdet uppstår när jag vill köpa ditt hus och kan tänka mig att lägga ett bud eftersom du har dina papper i ordning. (Eller när taket inte rasar in ;))
 
Naturligtvis är det viktigt att någon kontrollerar det. Är man osäker själv så ska nån annan göra det annars uppstår nog ett omvänt värde på huset när takhöjden minskar.

Det var själva bygganmälan i det här fallet som jag själv inte skulle gjort. Det kommunen gör i detta fallet är att bestämma om det ska utses någon KA eller inte, om det behövs byggsamråd osv. De räknar inte eller gör något annat

Men vi släpper det här, för jag ska riva lite bärande väggar i huset nu. Behövs verkligen alla takstolarna också, känns inte så ;)
 
O
Oavsett vad du tycker så är detta i slut ändan för din skull. Bygganmälan eller bygglov, gör du inte det ena så blir det ett svart bygge. Och att rekommendera någon att bryta mot lagen tycker jag inte att man skall göra i ett seriöst forum. SBK kollar om dina planer är rimliga.
 
Rätt eller fel, men känner någon till ett fall där en fastighetsägare blivit dömd för att ha rivit en bärande vägg?

Ta hjälp med konstruktionen skulle jag göra men inte dra igång byråkratin.
 
Kalarne skrev:
Rätt eller fel, men känner någon till ett fall där en fastighetsägare blivit dömd för att ha rivit en bärande vägg?

Ta hjälp med konstruktionen skulle jag göra men inte dra igång byråkratin.
Jag vet en som "blev dömd" efter att det undermåliga med en bärande vägg hade gjort skador på huset. Det blev alltså rejält skadestånd till köparen och feta extraavgifter från det lokala Statsbyggnadskontoret.

Med det är ju som med alla andra förseelser; det svider först när du åker dit på det. ;)
 
Du behöver inte äga huset för att söka bygglov!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.