Halloj, tänkte lägga upp ett par bilder på buskar och träd i min trädgård och hoppas mer kunnigt folk vågar lista ut vad det kan vara, samt om något ser ut att akut behöver åtgärdas :)
Vi flyttade nämligen in runt årsskiftet och har ingen aning om vad saker kan vara, trädgården har nog inte fått mycket omvårdnad de senaste åren då förra ägaren är senior så att säga. Vi kommer såklart inte göra mycket innan hösten, men det hade ju varit roligt att veta vad som komma skall och vad vi troligtvis kommer kunna röja.

Först har vi översikt med kastanjen i mitten, kastanj är då den enda vi vet vad det är.
Sedan en närbild på höger om kastanj, under och bakom dessa är det smockfullt med små skott som jag hoppas vi kan riva bort snarast då det skulle ge en meter gräsmatta till.. Den tredje är närbild på vänster om kastanj.
Sedan kommer 3 olika sorters buskar (tror jag!), 2 har i alla fall något olika stammar, den tredje ser nästan ut som ogräs..stendöd känns den också med det kanske dom ska vara..
Sist kommer en ensam buske.
 
  • 20090321 233.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090321 234.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090321 235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090321 236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090321 237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
På näst sista bilden, den ensamma busken bredvid gången, gissar jag på schersmin. Riktigt svårt att gissa på bilderna, de blir lite för små på forumet. kanske fler närbilder hjälper till.

Det är kul med gammal trädgård, ta det nu lugnt och stilla innan ni börja riva och slita i allt. Vänta minst ett helt år så har ni en chans att kartlägga växtligheten. Det man behöver minst av allt är mer gräsmatta......
Ofta är gamla trädgårdar mer genomtänkta än man först kan tro. Finns ofta flera olika bra ställen att fika på beroende på årstid och väder, tänk på det. Varje trädgård behöver minst tre olika uteplatser men lämpligt skydd mot vind sol och regn. :)
 
Jag har en gissning på bild nummer ett, till höger om det stora trädet: Cyren.
 
Kan något på bild 4 vara Forsytia kanske? Men jag skulle nog vänta och se vad det blir av de olika buskarna. Det vore roligt att få se nya bilder när de är i blom. Så skynda långsamt.
 
Ska lyfta den här tråden till våren/sommaren när saker och ting lever ut lite :)
Bilderna blev mer förminskade än jag hade tänkt och sparades bara i det nya formatet så jag får återkomma med större och tydligare längre fram.

Vi hade absolut tänkt vänta minst till hösten innan vi sätter röjsågen i något, man vill ju lära sig hur solen står i trädgården lika mycket som man vill se hur fint eller illa grönskan tar sig.

Om man antar att det är cyren till höger om kastanjen, brukar de skjuta skott ur marken något förbaskat mycket runt omkring?

Den gissade Schersmin känns i dagsläget som en stendöd hög med vass, i brist på bättre beskrivning. Har ju såklart bara känt efter väldigt försiktigt, men i konsistensen är det som vass vid havet, det bara sprakar sönder.

Glömde förresten fråga apropå kastanjen. Till vänster nere vid marknivå så skjuter det ju rätt mycket skott ur stammen, är det bra eller dåligt? Bör man plocka bort det? Känns som att en massa energi kommer att gå åt där, vi hade absolut hellre haft en 'naken' stam som grenar sig där det gör vid 1½m, om det är möjligt.
 
Ja, det var därför jag trodde det var just cyren. Det blir väldigt mycket skott runt om...

Det ska bli kul att följa tråden till våren!
 
Danne031 skrev:
Ska lyfta den här tråden till våren/sommaren när saker och ting lever ut lite :)

Glömde förresten fråga apropå kastanjen. Till vänster nere vid marknivå så skjuter det ju rätt mycket skott ur stammen, är det bra eller dåligt? Bör man plocka bort det? Känns som att en massa energi kommer att gå åt där, vi hade absolut hellre haft en 'naken' stam som grenar sig där det gör vid 1½m, om det är möjligt.
Kom igen med bilder när det börjar grönska!

Vad gäller kastanjen så kan ni visst klippa bort det som spretar på stammen. Men vänta till sensommaren, och ta inte bort alla skotten detta året. Sprider ni ut det över ett par år så är risken mindre för nya skott. Skär så nära trädet ni kan men utan att skada eventuell grenkrage.:)
 
Ålrajt tack för det :)
 
Hejsan här kommer lite kvalificerade gissningar:
Håller med om syrengissningen men svårt att se riktigt.
De som stod på rad ser ut att kunna vara häckkaragan (lite fnösig vid förra årets bladfästen i så fall). Det som ni benämner som vasslikt är antagligen en plymspirea = en perenn som ska "dö ner" till marken varje år men som snällt kommer tillbaka o blir en ca 1.5 m hög "buske" med vita blomplymer.
Mitt emellan dessa, kan det vara en schersmin, formen passar men svårt att säga på håll.

Fixa lite närbilder på kvistarna/grenarna så ska det gå lätt att se

MVH/Jenny
 
Här kommer lite närbilder.
De går från höger till vänster, första står till vänster om kastanjen, nästa är den högersta av 3, osv.
På den fjärde bilden, som för övrigt är väldigt lik den bredvid kastanjen fast mycket tätare, där är stammen bitvis väldigt grov och död och har teckning som en björk kan man säga. Det har alltså brutits av rejält grova döda stammar och skjutit ut klenare runt dom.
Den sista vill jag bara kolla så att det är ogräs som jag tror det är.
 
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 004 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nr 1 och 4 häckkaragan = Caragana arborescens
Nr 2 plymspirea = Aruncus dioicus
Nr 3 schersmin = Philadelphus coronarius
Nr 5 vass eller gullris???

Borde stämma om inte bilderna luras :)
 
Det var någon som gissade på forsythia härovanför. Nu borde det synas om det var rätt eller inte...
 
Får nog googla lite på forsythia då..för visst knoppar det rejält på de flesta :)
 
Forsythiorna är de som är knallgula nu, men har i stort sett inga blad än. Gäller Göteborg i alla fall, och du bor väl inte så värst långt därifrån.
 
Jaha nu har jag kikat lite efter bilder men det är för tidigt att säga. Vi bor i zon 4 eller t.o.m 5 för det är en bra bit över havet jämfört med kusten och det mesta verkar komma sent. Har bara knoppar inget lite utslaget ännu.

Det till höger om gången (bild 4 först sedan bild 2 i post 10), är väldigt troligtvis en Pion om jag tolkar diverse bilder rätt. Väntar ett tag till med grönskande bilder ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.