Hej!

Har köpt ett hus byggt -23. Just nu sitter där en träpanel fasad, under det gammal puts på liggande trä. Hade varit fint med lite synpunkter på min plan nedan :rolleyes:

Fasaden är dålig och måste bytas ut, tänkte passa på att tilläggsisolera samtidigt. Har tänkt mig att lägga 50mm cellplastskivor direkt på den gamla putsen som tillfälligt sätts fast med typ sättlim eller liknande. Sedan regla horisontellt med 21mm tjock regel, skruvad rakt genom isolering och gammal puts och fäste i det gamla virket under. Ny vertikal träfasad som spikas med mellanrum i så det bildas en luftspalt mellan isolering och fasad.

Vad tror ni om det här? Tacksam om ni har något som kan göras bättre, gärna några bilder från era egna byggen :)

Mvh
Mattias
 
Jag antar att du inte har någon diffusionsspärr (plast) i väggarna eftersom huset är så pass gammalt. Att då sätta cellplast på utsidan kan orsaka problem med fuktutfällning i stommen. Har iof hört att viss (läs dyrare) cellplast är diffusionsöppen och skall fungera i en sådan konstruktion du beskriver, men är personligen tveksam.

Jag hade satsat på att riva ned putsen (ok ett skitjobb, men borde inte ta så himla lång tid), sen regla på gamla trästommen och isolera med något material som kan andas, typ cellulosa, lin eller annat material som kan hantera lite fukt.
 
Ok, men om man lägger cellplasten direkt på putsen, har det någon betydelse då? Luftspalten kommer ju mellan cellplasten och träfasaden.

Jag menar att putsen är väl lika tät som ett lager cellplast? Eller tänker jag fel?

Mvh
Mattias
 
Putsen är inte tät, den andas. Cellplasten kommer nog däremot skapa en spärr som håller kvar fukt i väggen. Fukten kommer inifrån huset, och den fälls ut ur luften då den svalnar i väggen. Om man inte har diffusionsspärr på insidan så kommer det att bildas fukt i väggarna på vintern (då det är varmare i huset än ute). Det fina med naturmaterial är att dessa klarar av att hantera fukten och ventilera ut den utan att skador uppstår i materialet. Moderna material som t.ex. glas och stenull binder fukten och det uppstår lätt angrepp på stommen.
Som jag ser det så är alltså risken att cellplasten kommer hindra trästommen från att ventilera ut fukten, vilken då stannar i timmerstommen och kan orsaka problem. Men som jag skrev ovan så skall det finnas cellplast som klarar av att ventilera ut fukt, men jag har personligen ingen erfarenhet av den.
Jag har själv ett hus från 1907 med timmerstomme. Skulle behöva byta panel och tilläggsisolera men det har inte riktigt hunnits med ännu. Jag kommer satsa på något naturmaterial då jag på sommarstugan personligen erfarit problemet med material som inte andas (läckage i en vägg med olika isoleringar på två ställen: cutterspånvägg hur fin som helst, gullfibervägg helt genomrutten...)
 
Ok, efter lite efterforskning verkar det som att det du skriver är helt riktigt.

Linull verkar bra, frågan är bara var man köper det. Hittade ett företag i göteborg, men som nordväst-skåning kanske det finns nåt närmre. Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.